Jump to content
Annons

Ny mikrofon

dr.kaufman (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena!

Jag skall spela in med mitt bluegrassband i min hemmastudio snart väldigt snart. Jag har tänkt köpa en ny mikrofon till att ha till framförallt sång men även till uppmickning av gitarr, mandolin och banjo samt en akustisk (inte kontra)bas.

Det viktigaste är dock att den låter bra på framförallt sång samt gitarr.

I övrigt så spelar jag pop-rockmusik och har även börjat leka lite med elektronisk musik.

Jag har tänkt mig köpa en röde k2 efter rekomendationer och kanske kompletera med ett par line audio cm3.

jag har också funderat på sE z5600 och oktavamickarna*. dessa är dock en del dyrare. är dom värde det högre priset eller tycker ni jag ska köra på den första setupen jag nämnde?

Har en nuvarande budget på runt 10 000, men köper såklart gärna för mindre om det ger samma kvalité.

behöver svar snabbt, ska nog spela in redan nästa helg. Tack på förhand!

(ps. akustikbehandling, som verkar komma upp i dom flesta trådarna om mikrofonköp, kommer att åtgärdas vid utbyggnaden av min friggebod nästa år, så det är ett projekt som är på g om ett tag 😆 )

EDIT: * Oktava MK12, glömde skriva modell 😆

dr.kaufman

Redigerat av dr.kaufman
Annons
Postat
Låta bra på sång = Prova prova prova...

Annars är både Röde NT2-A och K2 mycket bra alternativ (samma kapsel). Rekommenderas starkt!

Hade gärna provat om jag hunnit, men har tyvärr för ont om tid... Men kommer nog slå till på en k2 då. sen får jag väl se med dom andra. Tack för tipsen:)

Fler åsikter?

dr.kaufman

Postat

Tjo ja.. Ok.. Röde låter bra men.. Vill du ha en sån där himmelsk bluegrass känsla så snegla på ett par justa ribbonmicar.. Det låter bonnrock som bara den!!!! Lite mer info på http://www.sweetwater.com/c403--Ribbon_Mics Sen har vi ju vår älskade Claes egna inspelningar av en massa olika Micar på http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/ Och han är seriös .. Lyssna av lite.. 😕

Postat
Tjo ja.. Ok.. Röde låter bra men.. Vill du ha en sån där himmelsk bluegrass känsla så snegla på ett par justa ribbonmicar.. Det låter bonnrock som bara den!!!! Lite mer info på http://www.sweetwater.com/c403--Ribbon_Mics Sen har vi ju vår älskade Claes egna inspelningar av en massa olika Micar på http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/ Och han är seriös .. Lyssna av lite.. 😕

DOm ser inte fel ut.. man kanske fel mick att starta med. Har inte en enda vettig mick för tillfället så kanske kan vara bra att bygga upp en liten grundsetning först innan man börjar köpa tex ribbonmickar. Jag har letat runt på testsiten men hittar inte K2 där tyvärr. sE z5600 tycker jag låter väldigt bra, men den är 2 000 kronor dyrare än K2 och om det inte är nån större skilldnad mellan mickarna så sparar jag gärna dom och köper nåt annat för dom, t ex line audio cm3 eller än shystare mic pre amp en dom inbyggda i min 003a.

Men ribbonmickar ska jag försöka ha på minnet och kolla in för senare inköp:)

tack.

fler åsikter?

dr.kaufman

Elof (oregistrerad)
Postat

DOm ser inte fel ut.. man kanske fel mick att starta med. Har inte en enda vettig mick för tillfället så kanske kan vara bra att bygga upp en liten grundsetning först innan man börjar köpa tex ribbonmickar. Jag har letat runt på testsiten men hittar inte K2 där tyvärr. sE z5600 tycker jag låter väldigt bra, men den är 2 000 kronor dyrare än K2 och om det inte är nån större skilldnad mellan mickarna så sparar jag gärna dom och köper nåt annat för dom, t ex line audio cm3 eller än shystare mic pre amp en dom inbyggda i min 003a.

tack.

fler åsikter?

dr.kaufman

Vad är du ute efter för sound?

Beyer m160 är ju en av de brightare bandmickarna (men ändå såklart dovare än "den vanliga" kondingen), dessutom är den inte speciellt dyr och låter grymt bra.

Så om du vill ha nån speciell karaktär så tycker jag absolut du ska kolla in den, det är ju kul med en bandmick som inte är 8 heller. Om du vill sejfa så köp en konding, jag skriver det alltid, men en c414 är aldrig fel att ha. NT2-a är lite av en fattigmans c414. Har bara prövat K2 på kagge och se-electronics gemini på stärkare, den var fet och bright, lite jobbig just där.

Postat
Tjo ja.. Ok.. Röde låter bra men.. Vill du ha en sån där himmelsk bluegrass känsla så snegla på ett par justa ribbonmicar.. Det låter bonnrock som bara den!!!! Lite mer info på http://www.sweetwater.com/c403--Ribbon_Mics Sen har vi ju vår älskade Claes egna inspelningar av en massa olika Micar på http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/ Och han är seriös .. Lyssna av lite.. 😉

tack.

fler åsikter?

dr.kaufman

Beyer m160 är ju en av de brightare bandmickarna (men ändå såklart dovare än "den vanliga" kondingen), dessutom är den inte speciellt dyr och låter grymt bra.

Så om du vill ha nån speciell karaktär så tycker jag absolut du ska kolla in den, det är ju kul med en bandmick som inte är 8 heller. Om du vill sejfa så köp en konding, jag skriver det alltid, men en c414 är aldrig fel att ha. NT2-a är lite av en fattigmans c414. Har bara prövat K2 på kagge och se-electronics gemini på stärkare, den var fet och bright, lite jobbig just där.

Vad jag är ute efter för sound... Det skiljer sig lite åt i olika situationer förstås, men överlag gillar jag väl lite "äldre" sound eller vad man nu ska säga. Samtidigt vill man ju såklart kunna få till ett gött bright sound också i vissa situationer så det e ju lite dubbelt.

Men tänkte mig att stormembranaren gärna kan få färga lite grann och så får småmembranarna va mer neutrala, vilket jag tycker att båda Line Audio CM3 och Oktava MK12 verkar vara.

Det kanske är just en bandmick jag är ute efter... hmmm.

C414 har jag också kikat lite på men den har kännts lite i överkant när det gäller pris för tillfället. Har inte heller hittat nån beggad som har legat i rätt prisklass.

Men om NT2-a är en klon på c414 och K2 är en rörbestyckad NT2-a (nästan) så kanske den är bra för mig? Lite mer färgad liksom.

Känns som att man iaf måste ha en stormembranare, fast vette fan ifs, kanske bara för att dom blivit så "hypade".

Tack för tipset iaf. Vet du föresten nån i sverige (hellst göteborg) som säljer Beyer m160 så man kan få känna lite på den också så vore jag tacksam:)

tack igen

dr.kaufman

Elof (oregistrerad)
Postat
Tjo ja.. Ok.. Röde låter bra men.. Vill du ha en sån där himmelsk bluegrass känsla så snegla på ett par justa ribbonmicar.. Det låter bonnrock som bara den!!!! Lite mer info på http://www.sweetwater.com/c403--Ribbon_Mics Sen har vi ju vår älskade Claes egna inspelningar av en massa olika Micar på http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/ Och han är seriös .. Lyssna av lite.. 😉

tack.

fler åsikter?

dr.kaufman

Vad jag är ute efter för sound... Det skiljer sig lite åt i olika situationer förstås, men överlag gillar jag väl lite "äldre" sound eller vad man nu ska säga. Samtidigt vill man ju såklart kunna få till ett gött bright sound också i vissa situationer så det e ju lite dubbelt.

Men tänkte mig att stormembranaren gärna kan få färga lite grann och så får småmembranarna va mer neutrala, vilket jag tycker att båda Line Audio CM3 och Oktava MK12 verkar vara.

Det kanske är just en bandmick jag är ute efter... hmmm.

C414 har jag också kikat lite på men den har kännts lite i överkant när det gäller pris för tillfället. Har inte heller hittat nån beggad som har legat i rätt prisklass.

Men om NT2-a är en klon på c414 och K2 är en rörbestyckad NT2-a (nästan) så kanske den är bra för mig? Lite mer färgad liksom.

Känns som att man iaf måste ha en stormembranare, fast vette fan ifs, kanske bara för att dom blivit så "hypade".

Tack för tipset iaf. Vet du föresten nån i sverige (hellst göteborg) som säljer Beyer m160 så man kan få känna lite på den också så vore jag tacksam:)

tack igen

dr.kaufman

Om du vill ha ett äldre sound så tycker jag absolut du ska kolla in beyer m160, tror den firar 50år i år, haha 😛

Bandmickar tar i allmänhet eq bra, så du kan styra upp ett mer modernt ljud ur en m160 utan problem, om du har öron och vet hur en EQ ska jobbas.

NT2-A är absolut ingen klon (ljudmässigt) på C414, den har bara i stort sätt samma funktioner och kan användas till samma saker. Jag har haft två NT2-A och har nu ett par C414, det är inget snack om att man hellre väljer 414, på allt.

Meeen, det finns säkert folk som har prövat eller äger en K2 här, jag är inte en av dem...

I kampen mellan CM3 och oktava 012 så är 012 överlägsna i mitt tycke.

Postat

Ett par MK012 är aldrig fel! 😛 Kanske MSP4, som innehåller cardioid- och omni-kapslar? Hypercardioid använder man inte så ofta - och det är vad som tillkommer i MSP6-paketet - och att ha enbart cardioider (MSP2) kanske känns begränsat - men det beror förstås på situationen...

z5600a är en ruggit bra mic och har blivit en av de absoluta favoriterna i min egen micsamling. Snacka med någon trevlig handlare, så kanske det går att justera den där prisskillnaden lite... 😉

Annars tror jag också att en bra bandmic kunde vara värt en tanke - men jag tycker inte att det är någon prioritet över en bra kondensatormic, utan det handlar i så fall om en senare komplettering. Min favorit där, är Crowley and Tripp Naked Eye, som jag gillar bättre än både AEA R-84 och Royer R-121 (något som förstås är en smaksak...).

Postat (redigerat)
Ett par MK012 är aldrig fel! 😉 Kanske MSP4, som innehåller cardioid- och omni-kapslar? Hypercardioid använder man inte så ofta - och det är vad som tillkommer i MSP6-paketet - och att ha enbart cardioider (MSP2) kanske känns begränsat - men det beror förstås på situationen...

z5600a är en ruggit bra mic och har blivit en av de absoluta favoriterna i min egen micsamling. Snacka med någon trevlig handlare, så kanske det går att justera den där prisskillnaden lite... 😉

Annars tror jag också att en bra bandmic kunde vara värt en tanke - men jag tycker inte att det är någon prioritet över en bra kondensatormic, utan det handlar i så fall om en senare komplettering. Min favorit där, är Crowley and Tripp Naked Eye, som jag gillar bättre än både AEA R-84 och Royer R-121 (något som förstås är en smaksak...).

hum. Om jag ska följa ditt råd claes (och du verkar ha bra koll när jag scannat forumet lite) så blir det altså det dyrare av mina två utgångsallternativ.. sE z5600 + Oktavorna... Är det någon som vet om det finns nån som säljer Oktavamickar i göteborg? vore skönt att få känna lite på dom innan man slår till.

z5600 är nog den mick jag fastnat mest för på din testsite för övrigt av dom jag orkat lyssna igenom:) men känns dock som att jag kommer att behöva akustikbehandla en del för att använda den då det låter som att den tar upp ganksa mycket rumsklang? Synd att inte K2an finns att jämföra med för dom känns som 2 ganka lika mickar i pris och funktion. Testsiten är för övrigt grym!

Om du vill ha ett äldre sound så tycker jag absolut du ska kolla in beyer m160, tror den firar 50år i år, haha

Bandmickar tar i allmänhet eq bra, så du kan styra upp ett mer modernt ljud ur en m160 utan problem, om du har öron och vet hur en EQ ska jobbas.

NT2-A är absolut ingen klon (ljudmässigt) på C414, den har bara i stort sätt samma funktioner och kan användas till samma saker. Jag har haft två NT2-A och har nu ett par C414, det är inget snack om att man hellre väljer 414, på allt.

Meeen, det finns säkert folk som har prövat eller äger en K2 här, jag är inte en av dem...

I kampen mellan CM3 och oktava 012 så är 012 överlägsna i mitt tycke.

Tycker samma som claes angående bandmick tror jag. Väntar till lite senare. Kanske framåt våren eller nåt:)

Ok, du menar att dom är lika så, ja det är ju en annan sak:) men en ny 414 ligger lite över vad jag är beredd att lägga ut just nu. men tipset stannar kvar till framtiden.

Vad gör att du föredrar 012orna framför CM3orna? Flexibiliteten? ljudet? nåt annat?

Tack så mycket båda två för era snabba och bra svar:)

längtar efter min(a) nya mickrofon(er)! vilken/a det nu blir!

dr.kaufman

Redigerat av dr.kaufman

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.