Jump to content
Annons

Recommended Posts

RayBlake (oregistrerad)
Postat

Var osäker på vart jag skulle posta detta och också på om detta är rätt forum eftersom trådlöst är en live-grej och detta är studio... men men, jag provar.

Det är nämligen så att jag och mina två gitarrister i bandet Heronic [http://www.myspace.com/heronic ] är sugna på trådlöst. Vi har provat olika system, men eftersom vi är ganska noga med att det ska låta bra så har dom flesta billiga system varit till stor besvikelse och i många fall slutat med att vi kört med sladd istället. Mina gitarrister kör Peavey 6505 respektive ENGL Powerball så det är ju bra stärkare och det vore synd att sabba hela soundet pga ett kasst trådlöst.

Min fråga är alltså, finns det över huvud taget några bra system som inte kostar 20 000 och isåfall vilka?

Ska man skruva stärkarna på något speciellt sätt för att det ska låta bättre?

Jag spanade in nya Fitzpatrick-katalogen och lade märke till en annons från företaget "Brace" som hade ett nytt typ av digitalt trådlöst system för gitarr, är det någon som vet något ytterligare om detta system? Det påstods ha "kristallklart ljud" och blabla och det vore säkert schysst om det låg någon sanning i det.

I alla fall, vore ytters tacksam för synpunkter och hjälp!

Peace Out // Olle

Annons
RayBlake (oregistrerad)
Postat
Hej Olle!

Jag har just börjat kika lite på trådlöst och ställde en fråga på Line6forumet i en wireless tråd som var intressant. De diskuterar lite olika system som är värda att kika närmare på:

http://line6.com/support//thread.jspa?thre...56&tstart=0

Man verkar få det man betalar för.

Hur har du upplevt det trådlösa ljudet jämfört med dina kablar?

God Jul!

Det jag upplever är väl framförallt ett bortfall av närheten och värmen i ljudet, något vi brukar kalla för ljudets "kuk" eller "balls" på engelska. Med ett billigt trådlöst faller mycket av gainen och punchen bort vilket är tråkigt.

RayBlake (oregistrerad)
Postat

Spanade in tråden och det verkar som att X2 gör jävligt bra system.. Synd att det inte finns några dealers i Europa bara. Vill ha!!

Postat
Spanade in tråden och det verkar som att X2 gör jävligt bra system.. Synd att det inte finns några dealers i Europa bara. Vill ha!!

Ebay för sjutton!

RayBlake (oregistrerad)
Postat

Ebay för sjutton!

Ja, Ebay ja, hur funkar det egentligen med skatter och moms osv om man handlar amerikanska grejer från ebay? Jag har hört att dom lägger på så mycket att priset typ blir dubbelt. Nån som vet?

Postat

Ebay för sjutton!

Ja, Ebay ja, hur funkar det egentligen med skatter och moms osv om man handlar amerikanska grejer från ebay? Jag har hört att dom lägger på så mycket att priset typ blir dubbelt. Nån som vet?

Denna ebayfråga har besvarats många gånger så sök görna på forumet för mer info.

Är man laglydig kan det bli ganska dyrt, fast ju dyrare man köper desto mer sparar man jämfört med Sverige.

Moms ca 25% + tullavgift.

Många ebayköpare ber säljaren skriva ner värdet rejält på varan, på egen risk om nåt händer.

Om varans värde + frakt, understiger 500 kr kan man be säljaren kryssa för "Gift/gåva" så slipper man extrakostnader, vilket fungerar för föremål som inte väger mycket då fraktkostnaden är låg.

Postat

Eftersom jag själv kör med antingen digital förstärkare (Vox Valvetronix AD120VT) eller pedalbord (Boss GT-8) så har jag inte märkt av signalbortfallet så mycket, även med mycket billiga system (har själv ett Samson för ca 3000). Har provat även provat det med min Marshall rörcombo, det funkade inte alls.

Men om man ser på många världsgitarrister (Brian May t ex) som borde kunna beställa system från Nasa i rent guld med diamantprydnare ändå kör med sladd så kan man ju gissa att det kanske inte finns något riktigt bra trådlöst system än.

Har dock läst om lite tips för att förbättra, inte provat själv dock. Men ett sätt är att ha någon form av "line driver" mellan gitarr och sändare. Prova även att lägga till en extra booster mellan mottagare och förstärkare.

Postat (redigerat)

När man får in radiostationer med sitt trådlösa som spinal tap gäller det att hålla god min 🙂

Men visst har jag hört mobilljudet da.dada.da.dada.da i både en transistor och rörstärkare.

Trodde inte man kunde få in det i en rörstärkare. Men gamla fendererstärkare har väl inte ofta ett rectefierrör, det var väl transistor i slutledet?

Hur undviker man bäst radiostörningar av olika slag både med och utan trådlöst?

Redigerat av Magpie
Postat (redigerat)

Samson kan man tycka att det inte är så mycket att hänga i granen.

Men jag låg på turné för ett par årsen och då hade gitarristerna sånna här:

ACF1893.jpg

Och det funkade helt felfritt i flera år och tappade aldrig signal. Billigt och faktiskt förvånande bra! 🙂

Och scenerna var att från pub till festivaler. Kan ju vara värt att prova iaf. Vet dock inte vad dom kostar. Kolla på thomann.

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?s...+AirLine+Guitar

Redigerat av KillwithSkill
Postat
Samson kan man tycka att det inte är så mycket att hänga i granen.

Men jag låg på turné för ett par årsen och då hade gitarristerna sånna här:

ACF1893.jpg

Och det funkade helt felfritt i flera år och tappade aldrig signal. Billigt och faktiskt förvånande bra! 🙂

Och scenerna var att från pub till festivaler. Kan ju vara värt att prova iaf. Vet dock inte vad dom kostar. Kolla på thomann.

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?s...+AirLine+Guitar

Så länge man är på scenen funkar detta system helt ok till min bas..

Man märker latency så fort jag spelar borta vid mixerplatsen eller vandrar omkring en bit från scenen..

Postat
När man får in radiostationer med sitt trådlösa som spinal tap gäller det att hålla god min 🙂

Men visst har jag hört mobilljudet da.dada.da.dada.da i både en transistor och rörstärkare.

Trodde inte man kunde få in det i en rörstärkare. Men gamla fendererstärkare har väl inte ofta ett rectefierrör, det var väl transistor i slutledet?

Hur undviker man bäst radiostörningar av olika slag både med och utan trådlöst?

Du kanske skulle skaffa något sånt här? http://www.petecornish.co.uk/SAELD-1.html "The input impedance is identical to a high quality tube amplifier and our Class A Pre-amplifier also features a highly effective RF filter which will help prevent interference from nearby radio transmitters.

• 2 månader senare...
Postat

Någon som har testat Thomanns eget trådlösa, T-Bone? Är ju lågbudget, men det är deras lådor med och dom har fått väldigt bra kritik...

• 4 månader senare...
  • 3 veckor senare...
Postat
Ja, nu har jag i alla fall köpt ett T.bone-system för att testa. Om någon är intresserad så kan jag ju återkomma när jag har checkat om det funkar 😛

Jag skulle gärna ta lite info om hur det funkar!

Hur går det?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.