Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har ett klassiskt Wurlitzer 200A, som är i behov av ett rörbyte. Någon kunnig som vet vart kan jag hitta dessa rör? Jag googlade lite, men fann inget.

Tack på förhand.

Mvh

Fredrik Sonefors

Annons
Postat

Det vet jag inte 😎 Har inte öppnat och kollat. Vågar mig inte på sånt.

Postat

ska du byta rör måste du öppna upp den.. men tänk på att fett från fingrarna som fastnar på röret kan förstöra det. fettet kan få röret att spricka när det blir varmt.

Postat

En Wurlitzer 200A innehåller inga rör, det är en heltransistor förstärkardel i den. Jag har ägt två Wurlitzers (både 200 och 200A) som jag fixat och trixat med. Vad exakt är fel på din Wurlitzer, varför tror du att nån komponent är sönder?

Postat

Okej okej, det finns nytillverkade förstärkare med rör. En Wurly 200/200A i orginalskick är dock fullt transistoriserad, däremot hade de första modellerna (140 hette dom väl...) rörteknologi.

Om det är ett rör som skall bytas är det lätt att skruva upp skalet på elpianot för att ta en titt inuti. Man drar ut volym- och tremolokontrollerna för hand, sen öppnar man de skruvar som ligger på främre underkant, under tangenterna. Ibland kan det ligga två skruvar mitt ovanpå pianot där notstället satt ifall man hade ett sånt. Dessa skruvar skall också öppnas. Sen är det bara att fälla upp skalet.

Lätt som en plätt! Inte svårare än att byta ut en glödlampa. Kom dock ihåg att dra ut elsladden först!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.