Jump to content
Annons

Problem Med Firebox

Recommended Posts

newkid (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tjena!

Jo nu är det så att jag fick ett nytt Firebox ljudkort i julklapp. Jag har kopplat in grejjorna och installerat drivrutiner osv osv.. Men nu är det så att när jag spelar in med min mick tar datorn bara upp "vänster öra", som om det är panat någonstans i någon inställning.. jag har letat ganska mycket och jag hittar inget som tyder på att jag panat någonstans... så min fråga är, är det någon som vet vad detta kan bero på?

väldigt tacksam för svar!! /Alex

Edit:

Jag vill tillägga att jag testade byta från mickhål 1, till mickhål 2, och då byttes också "inspelningsörat", från höger tills vänster!

Redigerat av newkid
Annons
Postat

Problemet ligger inte hos Firebox utan i det spår du spelar in på i ditt program (Cubase, Logic eller liknande).

Du har troligen skapat ett stereospår och försöker där spela in en monosignal.

Skapa ett monospår och spela in på det istället.

newkid (oregistrerad)
Postat
Problemet ligger inte hos Firebox utan i det spår du spelar in på i ditt program (Cubase, Logic eller liknande).

Du har troligen skapat ett stereospår och försöker där spela in en monosignal.

Skapa ett monospår och spela in på det istället.

Ja, det kan nog stämma, för jag använder mig av Adobe Audition, och där står det på tracken att jag använder Stereo. Du vet inte hur man ändrar till Mono? För det finns bara att välja mellan Stereo, Only Left och Only Right.

Postat

Sorry, jag vet inte hur Adobe Audition funkar. Men om du bara kan välja på Stereo, Only Left och Only Right så låter det som du väljer ingång till stereospåret snarare än väljer mellan stereo och mono.

Är det så att du väljer ingång till spåret i samband med att du skapar ett nytt spår?

Vad händer om du väljer Only Left eller Only Right (välj den som du får signal på).

newkid (oregistrerad)
Postat
Sorry, jag vet inte hur Adobe Audition funkar. Men om du bara kan välja på Stereo, Only Left och Only Right så låter det som du väljer ingång till stereospåret snarare än väljer mellan stereo och mono.

Är det så att du väljer ingång till spåret i samband med att du skapar ett nytt spår?

Vad händer om du väljer Only Left eller Only Right (välj den som du får signal på).

Jag hittade funktionen nu, och nu funar det att spela in. Men jag undrar det, är det mycket sämre med monoljud än med stereo ljud?

Postat (redigerat)
Jag hittade funktionen nu, och nu funar det att spela in. Men jag undrar det, är det mycket sämre med monoljud än med stereo ljud?

Nej, inte på något sätt.

Om du har en monokälla så spelar du in i mono, t ex mikrofon eller lajnad gitarr (utan stereoeffekt).

Om du har en stereokälla så spelar du in i stereo.

Redigerat av Assar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.