Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag är precis på väg att köpa en ny förstärkare, en jcm 800(begagnad), och jag undrar därför hur jag vet om förstärkarrören är slitna? Vad kännetecknar detta, och hur hör man om de behöver bytas? 😎

Annons
Postat
Hej

Jag är precis på väg att köpa en ny förstärkare, en jcm 800(begagnad), och jag undrar därför hur jag vet om förstärkarrören är slitna? Vad kännetecknar detta, och hur hör man om de behöver bytas? 😎

Är rören i dåligt skick (utslitna) så uppstår mikrofoni dvs att det kommer typ ringade ljud ur rören..

Knacka ganska ordentligt ovanpå stärkaren oxå, bra rör = tyst, dåliga rör = ringljud ur rören..

Postat (redigerat)

I Gerald Webers instruktionsvideo så knackar han försiktigt på rören med en penna och lyssnar.

Kolla även hur rören lyser.

Fråga säljaren om/när de är bytta, vilken typ av rör som sitter i, vad är biasen inställd på mm.

Lyssna så allt låter ok när du spelar.

Om rörbyte krävs så borde det gå att pruta på förstärkaren.

Ett typiskt fel med förstegsrör kan vara att det uppstår höga tjut, dropouts mm.

Redigerat av Magpie
Postat

Instämmer med ovanstående inlägg, men min amatörmässiga kunskap vill tillägga att ett tecken på att slutstegsrören är trötta innan mikrofoni uppstår/märks är att det distar märkbart tidigt och endimensionellt. Har du möjlighet att provspela en 800 som du vet är frisk så vet du när du hör en som har trötta rör. Bytte precis rör plus litesmåfix och det gick på 1375 spänn varav kanske 1000 var rör plus arbete, att lägga in i prisförhandlingen.

Postat

Rassel i rören kan förekomma på fabriksnya rör också - ska dock inte accepteras, returneras direkt.

Jag tycker att det hörs på att förstärkaren tappar orken ( tidig dist & klent tryck ) & diskanten försvinner. Brum p.g.a. omatchade slutrör & att fasdelningsröret slitits är också vanligt. Allt utom mikrofonin kan iofs bero på slitna komponenter ( framför allt kondensatorerna, jag brukar byta alla vid ev. behov - ungefärlig kostnad beroende på förstärkare : mellan 400 - 800 ).

Per

Postat
jag brukar byta alla vid ev. behov - ungefärlig kostnad beroende på förstärkare : mellan 400 - 800 ).

Per

Per, vart köper du en hel uppsättning rör så billigt till en helrörsförstärkare, i Sverige?

Vilken förstärkare jämför du priset med?

Själv köper jag rör från eurotubes.com och det blir nästan halva priset jämfört med sverige.

Riktigt bra service och kunnande där. Rekommenderas vamt!

Postat
jag brukar byta alla vid ev. behov - ungefärlig kostnad beroende på förstärkare : mellan 400 - 800 ).

Per

Per, vart köper du en hel uppsättning rör så billigt till en helrörsförstärkare, i Sverige?

Vilken förstärkare jämför du priset med?

Själv köper jag rör från eurotubes.com och det blir nästan halva priset jämfört med sverige.

Riktigt bra service och kunnande där. Rekommenderas vamt!

tror han menar kondingarna och kringutrustning.. rör så billigt låter lite väl.. 😛

( framför allt kondensatorerna, jag brukar byta alla vid ev. behov - ungefärlig kostnad beroende på förstärkare : mellan 400 - 800 ).
Postat

Sorry, jag läser som en kratta ibland.

Men som sagt, om man vill slippa svenska överpriser så kolla in eurotubes.com för rörköp!

Postat

Yo, jag menade kondensatorarna förstås, ett tips för att eventuellt hitta billiga rör är tradera, det man inte får där är ju garantin förstås.... Traderasökning elektronrör

Halfin verkar ha rätt schyssta priser.

Beroende på vad du behöver kan det vara värt att kolla gamla radioapparater, de går oftast på relativt låga spänningar & sliter därför inte så hårt på rören - tyvärr innehåller de sällan slutrör som är vanliga i gitarrförstärkare. Fördelen är att man kanske kan få en apparat ( som skrotas förstås ) med ett par ecc83:or för en tjuga eller två.

Per

• 10 månader senare...
Postat

Jag har köpt en förstärkare som har stått på en vind en längre tid.

Ett rör är borta och jag skulle vilja testa om de andra rören fungerar, finns det något smart sätt att göra detta?

Jag har ingen annan rörförstärkare att sätta dem i men jag tycker att det borde gå att testa dem med till exempel en multimeter om man bara vet hur.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.