Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum. Har lite akustikmaterial som jag inte riktigt vet vart jag ska placera. Glad amatör som man är så är det nog bäst att höra med lite olika folk på forum så det inte blir helt galet.

Här är två bilder på hur det ser ut från ena hållet:

studio1.jpg

studio2.jpg

Såhär ser det ut åt andra hållet, har inte gjort någonting där.

back.jpg

Har en gäng såna här konstiga osymetriska kuber:

panela.jpg

panelb.jpg

Sen har jag ett gäng med såna här:

panel2.jpg

Liten ritning av rummet:

plan2_130.gif

Är det någon som har några tips på hur man kan sätta upp detta? Kan man använda det som diffusorer bak i rummet? Där dörren är alltså?

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Visst kan du sätta upp dem där bak. Du har tydligen gjort dig av med lite hörn problem vilket är riktigt bra. Men du har fortfarande

två parallella ytor i form av tak-golv. Av bilderna att dömma så så ser jag inga mattor, så ett alternativ är taket. Något mitt emellan är

vinkeln i hörnet bak-tak.

Postat (redigerat)

Kör med spegelmetoden, så hittar du snabbt rätt ställen för absorbenterna. :rolleyes:

Det ser förresten inte ut som om du har någon dämpning direkt bakom monitorerna...? Eftersom högtalare i princip är rundstrålande i låga frekvenser, så bör du ha absorbenter bakom dem också - även om det inte sitter något basreflexrör som är bakåtriktat.

Kolla gärna min lilla grundläggande artikel om akustikbehandling, i Kontrollrummets Wiki, så får du kanske lite mer kött på benen...

Bilderna visar bara absorbenter - och inga diffusorer. Det kan vara lämpligt att sätta diffusorer på dörren som du har bakom ryggen - och kanske också i taket ovnför och lite framför mixpositionen.

Redigerat av Claes
Postat

Rummet ser lite för litet ut för att utnyttja diffusorer. Skulle heller inte slösa dessa paneler på framväggen då de ändå inte äter någon bas utan skulle som någon tidigare berört sätta dessa bakom dig och i taket (alla geometriska reflexpunkter du har so är obehandlade).

Postat

Jag görsom Claes och Gilbert tipsade om. Hur fungerar det med spegelmetoden då? Ska jag hämta badrumsspegeln och flyttarunt på väggen eller hur gör man, Classe du som är grym hur gör man?

Postat
Jag görsom Claes och Gilbert tipsade om. Hur fungerar det med spegelmetoden då? Ska jag hämta badrumsspegeln och flyttarunt på väggen eller hur gör man, Classe du som är grym hur gör man?

Såg precis att claes tagit upp det i sin wikipedia.

Postat

Vill bara rekommendera senaste numret utav engelska Sound on Sound (december numret). Dem har ett bra guide på detta ämnet. Kika på den i butiken och avgör själv ifall dem tar upp något du behöver veta.

Mvh,

Bo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.