Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej jag har en 8kanals mixerbord, och ett PA-slutsteg

Har ett mega problem jag har kopplat in en cd spelare i mixerbordet och ljudet kommer fett bra ur högtalarna, men när jag sätter på mixerbordet för att "kunna använda micen" så sänks musiken och man hör den knappt.

Vad är problemet?

Annons
Postat

Har ett mega problem jag har kopplat in en cd spelare i mixerbordet och ljudet kommer fett bra ur högtalarna, men när jag sätter på mixerbordet för att "kunna använda micen" så sänks musiken och man hör den knappt.

Vad är problemet?

Börja med att berätta vad du har för mixerbord och hur du har kopplat in miken och cd-spelaren, så ska vi se om vi kan hjälpa dig med ditt problem.

/H.

Postat

Vad är problemet?

Prova med att sätta i cd:n i en line in kanal så ska de troligtvis funka ;D

Postat

Mixerbordet kommer jag inte ihåg nu är ett tag tills jag kan kolla på de är många mil därifrån.. Men jag har kopplat i Aux line in RCA så hur ska jag då skaffa kabel så jag kan koppla i MiC gången?

Postat (redigerat)
Mixerbordet kommer jag inte ihåg nu är ett tag tills jag kan kolla på de är många mil därifrån.. Men jag har kopplat i Aux line in RCA så hur ska jag då skaffa kabel så jag kan koppla i MiC gången?

har du nån line in kanal på mixern som är avsedd för cd spelare? isåfall är det bara köpa en rca-tele kabel

Redigerat av KramerStriker
Postat

Jag har kopplat cd spelar via Input med RcA kablar får ju ljud men när man sätter igång mixerbordet så sänks ljudet undrar om man måste skaffa en förstäkare kanske:S

Postat
Jag har kopplat cd spelar via Input med RcA kablar får ju ljud men när man sätter igång mixerbordet så sänks ljudet undrar om man måste skaffa en förstäkare kanske:S

Testa med att koppla in cdn i en av mic ingångarna

Postat

Vissa mixrar kopplar RCA-ingångarna direkt till utgångsdelen och kopplar bort övriga ingångar om man har en knapp för det nedtryckt - men kopplar bort dessa ingångar (och aktiverar samtidigt de övriga) om man inte har den knappen nedtryckt. Kan det kanske vara det som händer?

Manualen till mixern borde kunna säga det mesta om hur den biten fungerar - men utan att veta vad det är för någon mixer, så är det lite svårt att leta upp manualen... :rolleyes:

Micen måste du förstås koppla in på en micingång - och inte på en lineingång. En XLR hane-hona mickabel är alltså vad du borde ha (om mixern har XLR-ingång för micen). Om det är en kondensatormic, så måste du aktivera fantommatning, men om det är en dynamisk mic så behövs inte fantommatningen. Båda typerna måste däremot kopplas in på en micingång.

Postat (redigerat)
Hur får du RCA kabeln till en mic kabel?

har du 2x rca- 2x rca kabel in i mixerns aux in? Om du har de så får du fixa en kabel med 2x rca- 2x teleplugg, de borde funka

Postat (redigerat)

har du 2x rca- 2x rca kabel in i mixerns aux in? Om du har de så får du fixa en kabel med 2x rca- 2x teleplugg, de borde funka

Que? 😲

En mickabel har XLR-kontakter - inte Tele...

Postat

Que? 😲

En mickabel har XLR-kontakter - inte Tele...

Jag vet, sa fel innan men jag menade RCA- Tele om de ska kopplas in i mixerns linei n

Postat

Får du alltså ljud från cd-spelaren även fast du har mixerbordet avstängt alltså? Och cd-spelaren är inkopplad till mixerbordet och inte direkt till slutsteget? Det låter ju konstigt tycker jag. När mixerbordet är avstängt så borde det ju inte låta öht???

/H.

Postat

Jadu säg mig varför de är så... men precis som du säger henning det är kopplat direkt i mixerbordet och när jag sätter på mixerbordet sänks volymen skit mkt så man inte kan köra cover låtar.. Får väl testa koppla den i mic ingången suck.. tycker det inte borde vara så Det är ju fasen gjort för en cd spelare...

Postat

CD-spelaren kan du inte koppla in i en micingång. Då får du i princip inget annat än dist. Två lineingångar (som brukar vara Telekontakter) som sedan panoreras helt ut på varsitt håll för att få ut stereobilden, ska däremot gå bra att koppla in den på.

Kan du inte kolla upp vad mixern heter? Det hade underlättat väldigt mycket, så att man slipper gissa angående hur det borde fungera...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.