spaceman Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 Var det någon mer som så Vetenskapens Värld tidigare denna vecka ang digital skymmning ? Jag blev mörkrädd på vad som komma skall för kommande generationer. Det är ett ämne jag tror många går omkring och inte tänker på. Håller mina CD plattor i 300 år och kan spelas upp igen? Hur är det med alla digitala foton/videos på barnen ? Kan dom kolla på dom om låt säj 20-30 år i sina PC eller vad det nu är som gäller. Ungefär som vi kan kolla i gamla fotoalbum. Hur är det med Cubase projekten då etc. Kan jag öppna dom om 30 år ? Alla mp3´or där halva skivsamlingen kanske ligger i ? Vissa kanske minns dom där jättedisketterna som fanns förr. Hur många kan öppna en sådan nuförtiden ? Frågorna är många. Och särskillt när det gäller hemstudio. Vilka historiker kan åtnjutna hemstudioinspelningar anno 2004 på t ex Studioforum för att kolla vad som var inne då 2114 ? vi är nog ganska förblindade när det gäller ettor och nollor i musiklägret nuförtiden, men kommer det att funka liksom det gorde förr med stenkakor, Elvis, punken osv för kommande generationer ? Jag bara undrar... Länk till Svt: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3119&a=261424 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
captain nemo (oregistrerad) Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 Du har rätt. Det är ju ibland faan att försöka öppna vissa program bara man bytt operativ från 98 till XP. Och det bästa av allt i programmet - den lilla svampen som käkade CD-skivor. Jag råkade fibbla med grabbens Lejonkungen på dvd - skivan toksprack som ett duralexglas... Näää, tacka vet jag vinyl och hällristningar //Nemo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Plus o Minus Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 Den här diskutionen är lika fjollig såsom reportaget SVT visade. ///Minus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 30 september 2004 Trådstartare Dela Postat 30 september 2004 Näää, tacka vet jag vinyl och hällristningar //Nemo Håller med dig betr vinyler. Då är vi inne på ett annat omtvistat område. Analog kontra digital. Och då pratar vi inte bara om ljud-delen, utan likväl med digitala foton/video etc. Hur mycket lurar vi inte örat med att tex tycka om en CD eller mix att: - Fasen va´bra det låter om gitarrerna. När den digitala tekniken låter oss luras av bitrate, frekvenser mm. Vi tror att analoga instrument gör sig bättre i digitalt ljudformat än vad det skulle ha gjort med en analog inspelning. Det finns fanatiker som kör med vinylspelare för att det låter bättre. Men har dom fel i det eller inte ? Jag bara undrar... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 30 september 2004 Trådstartare Dela Postat 30 september 2004 Den här diskutionen är lika fjollig såsom reportaget SVT visade. ///Minus På vilket sätt då ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Plus o Minus Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 Den här diskutionen är lika fjollig såsom reportaget SVT visade. ///Minus På vilket sätt då ? Det är ju vida känt att folk i alla tider har fört över information från det ena mediet till det andra, och varför skulle man inte fortsätta göra så för att hålla nämd information vid liv? ///Minus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 30 september 2004 Trådstartare Dela Postat 30 september 2004 Den här diskutionen är lika fjollig såsom reportaget SVT visade. ///Minus På vilket sätt då ? Det är ju vida känt att folk i alla tider har fört över information från det ena mediet till det andra, och varför skulle man inte fortsätta göra så för att hålla nämd information vid liv? ///Minus Och vem fixar det utan att det tar tid och pengar i anspråk ? Vad händer när svamparna angriper CD skivorna ? Vad händer när HD inte har samma diskformat som nu ? Dvs vad händer när datafilerna inte går att läsa. Dom är gone for ever, vad gör man då ? Ett trolleritrix alá Harry Potter ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
captain nemo (oregistrerad) Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 Den här diskutionen är lika fjollig såsom reportaget SVT visade. ///Minus Du har fel. Den här diskussionen är nog en av de viktigaste hittills på forumet. Frågan är relevant. Jag kommer på mig själv att ha tusentals bilder på HD på barn nummer två, men riktiga bilder på barn nummer ett. HD-krasch? Buhu! Kan slå upp farfars gamla fotoalbum och bilden bara finns där. Migration av information går väl an när det gäller att föra över hällristningar till fotografier. Det sker var tusende år eller så. Men när originalet blir förlegat efter fem år eller kortare... Och när originalet är så flyktigt som en fil på en HD. Kolla hällristningen - den finns ofta kvar. //Nemo (vars diskussionstråd knappast lever om två år) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hammagrella Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 Vi får helt enkelt tjacka upp oss på en helvetes massa printerpapper och börja skriva ut rubbet på papper, nu....ikväll!! 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 finns o har alltid funnits program för att konvertera mellan format och liknande... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 Jag tror inte att det är ett egentligt problem om man bara är medveten om saken. Man får väl backuppa lite oftare. Om inte annat kommer det med största sannolikhet utvecklas ett mer permanent och hållbart medium. Varför? Jo, marknaden kommer säkert vända sig åt det hållet. Folk är intresserade av det, och därmed finns det pengar att tjäna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 30 september 2004 Trådstartare Dela Postat 30 september 2004 finns o har alltid funnits program för att konvertera mellan format och liknande... Vad händer ifall man inte hinne hitta på dessa konverterare i tid, och ifall datat är puts väck då man kommer på något ? Och sedan, är det proffs på dom stora bolagen som hinner dit först med feta arvoden innan alla privatpersoner kan ta del utav nyttan ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 finns o har alltid funnits program för att konvertera mellan format och liknande... Vad händer ifall man inte hinne hitta på dessa konverterare i tid, och ifall datat är puts väck då man kommer på något ? Och sedan, är det proffs på dom stora bolagen som hinner dit först med feta arvoden innan alla privatpersoner kan ta del utav nyttan ? Nu börjar du bli hysterisk... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 30 september 2004 Trådstartare Dela Postat 30 september 2004 Jag tror inte att det är ett egentligt problem om man bara är medveten om saken. Man får väl backuppa lite oftare. Om inte annat kommer det med största sannolikhet utvecklas ett mer permanent och hållbart medium. Varför? Jo, marknaden kommer säkert vända sig åt det hållet. Folk är intresserade av det, och därmed finns det pengar att tjäna. Problemet ligger inte direkt på mjukvaran, snarare hårdvaran. Vilket företag är villig att ändra sina tillverkningskostnader, tillverkningsprocesser, bara för att det finns några som vill konvertera snabbt och billigt ? Vad gör du om du får en stordatorspole med intressanta MIDI-spår idag ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 Om man bara går ut och lanserar en produkt på rätt sätt, kan man med lite flyt och patent kamma hem riktigt grova pengar. Allt handlar om att få köparen att tro att han eller hon verkligen måste ha varan. Och i detta fallet har man ju till och med bevis på att man bör ha det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 30 september 2004 Trådstartare Dela Postat 30 september 2004 Om man bara går ut och lanserar en produkt på rätt sätt, kan man med lite flyt och patent kamma hem riktigt grova pengar. Allt handlar om att få köparen att tro att han eller hon verkligen måste ha varan. Och i detta fallet har man ju till och med bevis på att man bör ha det. Nu kanske jag är fanatisk i detta, men... 😆 Så länge mjukvaran är intakt, no problem, men mjukvaran av idag är inte intakt. Det kommer att höras mycket tandagnisslan och gråt runtom när man inser att datakällan är lost in space såattsäja. Då hjälper inte dom bästa konverterarna i världen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
unbornichen Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 >>Håller mina CD plattor i 300 år och kan spelas upp igen? Nej CD skivorna kommer inte hålla i 300 år, men vad spelar det för roll? Och hur mycket prylar har du hemma nu som är 300 år? Det lär ju inte vara många vinylskivor, böcker, fotoalbum som överlever i 300 år heller. (Där emot skulle digital information kunna överleva hur länge som helst, eftersom den går att skicka runt hur som helst mellan olika hårdvara. Men det gör den nog inte för det.) >>Hur är det med alla digitala foton/videos på barnen ? Kan >>dom kolla på dom om låt säj 20-30 år i sina PC eller vad det >>nu är som gäller. Ungefär som vi kan kolla i gamla fotoalbum. Ja. Så länge du sköter dina backups väl så att inte nån hårddisk hinner crasha. >>Hur är det med Cubase projekten då etc. Kan jag öppna dom om >>30 år ? Alla mp3´or där halva skivsamlingen kanske ligger i ? Cubasedokument, njäe antagligen ganska svårt att trixa igång. Mp3 kommer man nog kunna öppna minst 50 år frammåt, varför inte? Inte så komplicerade grejer. Kommer alltid ligga lite flumprogram ute på nätet, en google sökning så har du nån "MP3 classic player!". Ungefär som att man fortfarande kan spela typ nintendo 8bit spel - från 80-talet - på en PC idag, när dom inte ens gjordes till PC. >>Vissa kanske minns dom där jättedisketterna som fanns förr. >>Hur många kan öppna en sådan nuförtiden ? Hur ofta saknar du att kunna göra det? Fick ändå inte plats nåt på disketterna osv. För de som av någon anledning måste få tag i nåt från en sån disk kan säkert hitta en sådan diskdrive också. >>Frågorna är många. Och särskillt när det gäller hemstudio. >>Vilka historiker kan åtnjutna hemstudioinspelningar anno 2004 >>på t ex Studioforum för att kolla vad som var inne då 2114 ? Studio forum kanske inte ens finns kvar då. Men det gör inte loggböcker från "Roffes modell- och hobby-klubb i Älvdalen 1989" heller. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 OK Hus brinner upp och med dem böcker, saker, minnen, foton. Foton håller inte heller i en evighet, de bleks. Böcker faller sönder, bleknar och blir ömtåliga. Rörliga bilder och ljud är väldigt flyktiga medium så jag tycker att det är kul att man kan arbeta med dem och spara dem så länge som man faktiskt kan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 30 september 2004 Trådstartare Dela Postat 30 september 2004 >>Håller mina CD plattor i 300 år och kan spelas upp igen? >>Vissa kanske minns dom där jättedisketterna som fanns förr. >>Hur många kan öppna en sådan nuförtiden ? Hur ofta saknar du att kunna göra det? Fick ändå inte plats nåt på disketterna osv. För de som av någon anledning måste få tag i nåt från en sån disk kan säkert hitta en sådan diskdrive också. >>Frågorna är många. Och särskillt när det gäller hemstudio. >>Vilka historiker kan åtnjutna hemstudioinspelningar anno 2004 >>på t ex Studioforum för att kolla vad som var inne då 2114 ? Studio forum kanske inte ens finns kvar då. Men det gör inte loggböcker från "Roffes modell- och hobby-klubb i Älvdalen 1989" heller. Jag tor det finns många som tror att datakällan ska finnas i all evighet, amen. Sedan kan man tycka nu att vem bryr sig om vad man lyssnade på 2004 när det gäller CD-plattor. Men det kommer att finnas historiker i framtiden som tycker detta är mycket intressant. Sen kan man tycka " who cares" när man själv går bort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
unbornichen Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 (redigerat) Jag tor det finns många som tror att datakällan ska finnas iall evighet, amen. Sedan kan man tycka nu att vem bryr sig om vad man lyssnade på 2004 när det gäller CD-plattor. Men det kommer att finnas historiker i framtiden som tycker detta är mycket intressant. Sen kan man tycka " who cares" när man själv går bort. Amen! ...? Jag skrev ju själv att jag inte trodde mjukvaran skulle finnas kvar, i början av mitt inlägg. Jag tror snarare att historiker kommer ha det jääävligt mycket enklare att se tillbaka i tiden, i framtiden. Det som har hänt i "informationssamhället" är att en jäävla massa information ligger dokumenterad över allt. Det kan ju Bara underlätta för historiker. Såklart att de flesta Svenssons fotoalbum kommer att försvinna men sånt har inte historiker haft tillgång till förut heller. Summan av hela historien blir ju att vi har en hel massa mer information lagrad nu för tiden. För oss privatpersoner så finns nog den mesta information kvar under våra liv <- eget ansvar. Och det känns jävligt paranoidiskt(nytt ord!) att tro att historiker möter kämpigare tider frammåt. Redigerat 30 september 2004 av unbornichen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 30 september 2004 Trådstartare Dela Postat 30 september 2004 Jag tor det finns många som tror att datakällan ska finnas iall evighet, amen. Sedan kan man tycka nu att vem bryr sig om vad man lyssnade på 2004 när det gäller CD-plattor. Men det kommer att finnas historiker i framtiden som tycker detta är mycket intressant. Sen kan man tycka " who cares" när man själv går bort. Amen! ...? Jag skrev ju själv att jag inte trodde mjukvaran skulle finnas kvar, i början av mitt inlägg. Jag tror snarare att historiker kommer ha det jääävligt mycket enklare att se tillbaka i tiden, i framtiden. Det som har hänt i "informationssamhället" är att en jäävla massa information ligger dokumenterad över allt. Det kan ju Bara underlätta för historiker. Såklart att de flesta Svenssons fotoalbum kommer att försvinna men sånt har inte historiker haft tillgång till förut heller. Summan av hela historien blir ju att vi har en hel massa mer information lagrad nu för tiden. För oss privatpersoner så finns nog den mesta information kvar under våra liv <- eget ansvar. Och det känns jävligt paranoidiskt(nytt ord!) att tro att historiker möter kämpigare tider frammåt. Problemet är att seriösa historiker vill få ta del av den vardag som vanligt folk levde snarare är hur börkursen var för IBM år 2004. Så tror även jag även du är mera intresserad uatv vad folk tänkte/tyckde/lyssnade på/ ja hur folk levde i största allmänhet år 1904 än allmän historiefakta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 För detta finns det t.ex böcker (Finns massor av samhällsbeskrivande böcker). Böcker skrivs om och ges ut igen med jämna mellanrum om de anses vara viktiga eller bra nog för det. Shakespeare kan man fortfarande läsa, trots att alla de första böckerna med hans texter säkert är borta allihop. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chris Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 Jag tor det finns många som tror att datakällan ska finnas iall evighet, amen. Sedan kan man tycka nu att vem bryr sig om vad man lyssnade på 2004 när det gäller CD-plattor. Men det kommer att finnas historiker i framtiden som tycker detta är mycket intressant. Sen kan man tycka " who cares" när man själv går bort. Jag inte riktigt förstå denna panik och hysterik. Får nästan en känsla av domedagsprofetia 😆 Så länge man gör backup kontinuerligt och, då nya och bättre lagringsmedium successivt dyker upp, överför informationen till detta nya medium så förstår jag faktiskt inte problematiken. Å andra sidan så missade jag programmet på TV, så nån kan kanske upplysa mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 30 september 2004 Trådstartare Dela Postat 30 september 2004 Jag inte riktigt förstå denna panik och hysterik. Får nästan en känsla av domedagsprofetia 😆 Så länge man gör backup kontinuerligt och, då nya och bättre lagringsmedium successivt dyker upp, överför informationen till detta nya medium så förstår jag faktiskt inte problematiken. Å andra sidan så missade jag programmet på TV, så nån kan kanske upplysa mig. Jag kan vara pessimist, men hur göra kring detta. Jag önskar att det kunde lösas smidigt. Men vem skulle det vara ? Vad gör du idag ifall du har en 5,5 tums diskett med data avsedd för Win 3.11 ? Backup i all ära, men vad händer ifall backupen är korrupt inför framtida "hands on" ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
unbornichen Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 Jag kan vara pessimist, men hur göra kring detta.Jag önskar att det kunde lösas smidigt. Men vem skulle det vara ? Vad gör du idag ifall du har en 5,5 tums diskett med data avsedd för Win 3.11 ? Backup i all ära, men vad händer ifall backupen är korrupt inför framtida "hands on" ? Nu ställer du typ samma frågor igen. Men angående hellre privata dokument än IMB backups: Det kommer inte finnas färre privata dokument att få tag i, bara flera, eftersom vi lever i det så kallade "informationssamhället" där information blommar överallt. Eftersom att det finns så mycket mer information dokumenterat idag så försvinner också mer totalt, men finns fortfarande mer kvar i slutändan jämfört med förut. Tror jag iaf. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Plus o Minus Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 Backup i all ära, men vad händer ifall backupen är korrupt inför framtida "hands on" ? Uppskattar du även taskiga repriser på våra bästa år? ///Minus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chris Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 Backup i all ära, men vad händer ifall backupen är korrupt inför framtida "hands on" ? För den vanlige Svensson så kan jag tänka mig att det främst är digitaliserade fotografier (som populärt brukar nämnas i detta sammanhanget) och möjligtvis arbeten/dokument som man kan vilja "ta med sig" in i framtiden. Se till att lagra detta på en CD/DVD med bra kvalitét och bränn skivan på nytt när det har gått en viss tid (kan inte tänka mig att detta ska behöva göras mer än 1 gång per år eller ens så ofta). Deta är ju faktiskt ens eget ansvar om ens familjefoton ska finnas kvar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
unbornichen Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 Backup i all ära, men vad händer ifall backupen är korrupt inför framtida "hands on" ? För den vanlige Svensson så kan jag tänka mig att det främst är digitaliserade fotografier (som populärt brukar nämnas i detta sammanhanget) och möjligtvis arbeten/dokument som man kan vilja "ta med sig" in i framtiden. Se till att lagra detta på en CD/DVD med bra kvalitét och bränn skivan på nytt när det har gått en viss tid (kan inte tänka mig att detta ska behöva göras mer än 1 gång per år eller ens så ofta). Deta är ju faktiskt ens eget ansvar om ens familjefoton ska finnas kvar. Japp, inte mycket svårare än så. Lär ju få plats ett par JPEG filer på en DVD skiva... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 30 september 2004 Trådstartare Dela Postat 30 september 2004 Jaha, vi får kanske samspråka när vi är pensionärer och se vem som hade rätt i denna fråga då´da... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 Hur länge kan man spara på DAT-format? 😛 Ungefär? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.