GitarrJim Postat 21 december 2007 Postat 21 december 2007 Uhm....jag lyckades paja en sträng och skulle byta ut alla då i samma veva, bara det att när jag tatt av alla strängarna ramlar en bit av stallet av, ska den sitta löst där? Jag pillade lite på skruvarna den satt på och dom skruvades och ser allmänt konstiga ut, jag kan ingenting om det här, bör jag lämna in den och få den fixad eller klarar jag det själv? Jag har lite bilder på det men dom är rätt suddiga. Så det ska se ut (tror jag) Så det ser ut 1 Så det ser ut 2 tackar på förhand
zagabar Postat 21 december 2007 Postat 21 december 2007 Ett tips är att bara byta en sträng i taget, då blir det inte lika stor tryckskillnad för halsen.
Tjongan Postat 21 december 2007 Postat 21 december 2007 Vilken tur att du tog så pass skarpa bilder 😕
KimSimonsson Postat 21 december 2007 Postat 21 december 2007 Känns inte som att man får så mycket info om problemet egentligen. Bilderna säger en inte så mycket : P. Men antar att du bara kan lägga dit "biten" igen och skruva fast den (om den nu satt med skruvar). Sätt på båda E strängarna först så du får det att sitta fast stabilt. alltså Ljusa e och sedan på med låga. Ta inte bort alla strängar nästa gång bara 😕
4Trax Postat 21 december 2007 Postat 21 december 2007 Vilken tur att du tog så pass skarpa bilder 😊 Om man kisar riktigt hårt så blir dom skarpa!
Asynkron Postat 21 december 2007 Postat 21 december 2007 Hej! Har en liknande pryttel på min gura (som du hör är inte jag heller någon gitarrhjälte!!) som också sitter löst, det är bara att sätta dit den som den satt förut och stränga om. Tipset att ta en sträng i taget är bra annars (om du inte vill göra rent halsen mm).
GitarrJim Postat 21 december 2007 Trådstartare Postat 21 december 2007 Okej...har bara en kamera med finfin kvalle, så det blir låguplösta bilder hehe, men i alla fall så kanske ja borde tagit en sträng i taget....men jag känder för att leka lite ensträngad gitarr. Enda problemet är att "skruvarna" som den lilla biten satt på har jag pillat lite på, så dom är olika höga, hur rättar jag till dem? måste de sitta helt rakt? osv, all info uppskattas 😊
tAUG Postat 21 december 2007 Postat 21 december 2007 Men vadå, det där ska väl sitta löst? Det hade ju iof underlättat om du nämnt gitarrmodellen iaf 😊 Men aja det du ska inte skruva nåt på skurvarna för då pillar du med stränghöjden. Sen ska väl stallet vara löst, så det är bara å sätta dit det och stränga om? Eller vad är problemet?
GitarrJim Postat 22 december 2007 Trådstartare Postat 22 december 2007 Okej....förlåt, var lite skärrad där ett tag, trodde jag fick med modellen, det är en Hagström Ultra Swede, men jag får väll test att sätta på strängar igen och försöka få den lösa biten någorlunda rakt...får skruva lite, hur högt/lågt bör den sitta?
Ludde94 (oregistrerad) Postat 1 januari 2008 Postat 1 januari 2008 aa såg inte så bra ut 😉 jag har en gitarr som är upp bygt på samma sätt (tror jag) om du vill så kan jag sicka en bild på den?
Polpotkin Postat 1 januari 2008 Postat 1 januari 2008 Oroa dig inte. Den ska sitta löst. Skruvarna som stallblocket vilar på bestämmer stränghöjden. Dom ska va i ungefär samma nivå, lite högre där dom tjockare strängarna sitter, men det är ju en smaksak. Inget rätt eller fel. Ligger strängarna för nära halsen så är det bara skruva upp blocket (men då kan det va bra att släppa lite på strängarna först)
AlienDealer (oregistrerad) Postat 1 januari 2008 Postat 1 januari 2008 Gör som de flesta redan sagt. Sätt tillbaka biten, men kolla så att du sätter det på rätt håll, annars hamnar alla intoneringssadlarna tokfel! Brukar vara att de små skruvskallarna ska "peka" mot mickarna. Kitte
Polpotkin Postat 4 januari 2008 Postat 4 januari 2008 Åt vilket håll stallblocket ska sitta beror helt på din gitarr. Man kan itne säga att det är fel att sätta det åt ena eller andar hållet. Ibland kan en stallklack behöva komma längre bak/fram fast den är skruvad så långt det går åt ena hållet, och då måste man helt enkelt vända på hela blocket. Jag intonerade senast idag en Gibson med skruvarna "bakåt" utan problem. På min egen gura har jag dom däremot frammåt. beror helt på din gitarr.
AlienDealer (oregistrerad) Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 Åt vilket håll stallblocket ska sitta beror helt på din gitarr. Man kan itne säga att det är fel att sätta det åt ena eller andar hållet. Ibland kan en stallklack behöva komma längre bak/fram fast den är skruvad så långt det går åt ena hållet, och då måste man helt enkelt vända på hela blocket. Jag intonerade senast idag en Gibson med skruvarna "bakåt" utan problem. På min egen gura har jag dom däremot frammåt. beror helt på din gitarr. Håller såklart med dig. Men nu skulle han bara sätta tillbaka den han har. Och sätter han den tvärt mot som den satt innan kommer det nog inte låta kul Och om inte en stallklack räcker vid intonering så kan man vända bara på den, istället för hela blocket.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.