Jump to content
Annons

Dokumentär SVT 24

Recommended Posts

Postat

Skitkul program och sköna snubbar. Det påminner inte så lite om forumets nörderi i största allmänhet. Men vi är ju som bekant så mycket bättre, eller hur? 😆 (Och Carlsson-högtalarna skulle jag köpa till vardagsrummet vilken dag som helst, eftersom de faktiskt låter fantastiskt. Om jag hade pengar. Men jag var visst tvungen att köpa ett par Adam till studion...)

Annons
Mollin (oregistrerad)
Postat

En annan liten video

, för er som känner till "Tunnan och moroten" 😎

Dansa era S*in!

Postat
Apropå audiofiler o kablar har jag en ny teori. I princip tror de att om det låter annorlunda så låter det bättre. Fast en kabel är mest en kabel, ingen större skillnad hur man än anstränger sig. Så dyra kablar har en massa extra impedance och nätverk o sånt som får ljudet att bli annorlunda -- alltså måste det vara bättre. Syftet är alltså inte att få minsta påverkan, utan att färga ljudet på ett trevligt sätt. Ungefär som när man distar en gitarrstärkare med rör -- mängder av distorsion som man aldrig vill ha annars, men gött låter det.

Gunnar.

Så är det absolut!

Om man vill att något ska låta bättre (och man "vet" ju på förhand att det ska låta bättre när kabeln kostar 10000:- i stället för 200:- ), så tolkar man som regel varje förändring som en förbättring - även om det inte alls låter bättre.

För övrigt förstår jag faktiskt inte varför Carlsson-högtalarna ses som heliga kor - men det är ofta folk som har haft dem i 30 år eller något och som på den tiden fick reda på av försäljaren i hifibutiken på fina gatan, att de var det bästa som fanns att uppbringa - och sedan förväntar de sig att det inte sker någon utveckling alls (på den tiden var t o m kassettband "skitbra"... 😛 ). Även om upphängningen i elementen skulle spricka, så hade det antagligen inte gått att övertyga dem om att det låter skit... 😊 Jag har en svåger som har de klassiska Carlsson-högtalarna (och som tycker att de är fantastiska 😛 ) - och ljudet i dem är inte ett dugg imponerande, utan låter ungefär lika bra som vilken kompaktstereo som helst. Man kan ju verkligen hoppas att deras nyare modeller låter betydligt mer naturtroget - för annars är det verkligen tragiskt att folk tjatar om att de är så bra... 🙂

Postat
Ähum, var det bara jag som uppfattade Stinkeys inlägg som ett skämt? 😳

...och han fattade inte mitt, "Fåniga feta skrytskåningar!"

...eller så var det just det han gjorde och svarade med samma sak. 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.