Jump to content
Annons

Effekter Audacity

Recommended Posts

Ekmar (oregistrerad)
Postat (redigerat)

BEHÖVER REKOMMENDATIONER FÖR EFFEKTER OCH DESS INSTÄLLNINGAR!

Min dotter håller på att spela in en CD-skiva, med hjälp av Audacity, som hon skall ge bort i julklapp. Vi vill lägga till effekt, så att det låter på samma sätt som när hon sjunger karaoke med hjälp av dvd-spelare, karaokeutrustning el. likn. - jag antar att det är ett eko vi är ute efter. När vi experimenterar med echo-effekten blir det en grotesk fördröjning hur vi än gör...

Vi vore mycket tacksamma om någon kan rekommendera oss vilka effekter vi bör använda för denna enkla hemmainspelning och ge exempel på inställningar (värden) som vi kan använda låtarna rakt igenom!

Tusen tack!!!

Ulrika (ulrika.ekmar@tele2.se)

Redigerat av Ekmar
Annons
Ekmar (oregistrerad)
Postat
Ta en titt på den översta nitade tråden i denna avdelning:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=21572

Även denna är bra:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=15696

🙂

Tusen tack för svar och jag har blivit något klokare av att läsa ovanstående länkar. Fick dessutom tips från Audacity Team Forum att ladda ner LADSPA effekter på http://audacity.sourceforge.net/download/plugins, vilket ju är en förutsättning för att kunna använda effekten Gverb. Har försökt mig på följande värden:

Roomsize: 20

Reverbtime: 2

Damping: 0.9

Input bandwidth: 0.75

Dry signal level: 0

Early reflection level: -22

Tail level: -28

Någon som anser att jag behöver ändra något av dessa när vi spelar in spåren med solosång?

Ljudet låter dock fortfarande som om det kom från en burk. I morgon köper jag en ny mikrofon och en preamp (efter att ha läst ovanstående trådar, förstår jag att det behövs i vårt fall)... Om inköpet inte hjälper mot just burkigheten, så undrar jag om det går att ändra diskanten på något sätt? Förstår inte skillnaden på stormembran och småmembran, är det något att fästa vikt vid när vi köper mikrofon (som i vårt fall)?

musik (oregistrerad)
Postat

Ljudet kan låta burkigt om utrustningen är undermålig, men det kan också vara en ren följd av fel inställning på effekterna!! Det finns ju till och med ett slags eko som är skapat för att låta som burkigt. Plåtreverb.

Jag kommer inte ihåg inställningarna på rak arm. Men ändra en parameter i taget och se om det blir nån skillnad. Early reflections kan du prova att sätta på 0.

🙂

:musik

Postat
Ljudet låter dock fortfarande som om det kom från en burk.

Burkighet kan ofta vara ett resultat av taskig akustik. En enkel nödlösning kan vara att hänga upp ett stort tjockt täcke bakom sångaren. Det brukar kunna fånga upp en del oönskade reflektioner.

Ekmar (oregistrerad)
Postat

Tack så jättemycket för all hjälp! Ny mikrofon och nytt ljudkort (pga fördröjningar i det ingående ljudet) gjorde en enorm skillnad och vi är nöjda med ljudet.

Ulrika

Postat

Lägg gärna upp ett litet klipp efter ni varit members i 500 år

och skrivit 200000000000 poster....

LOL

Skojar....

Skulle va kul att höra flickebarnet 😆

Postat

Du kan oxå testa att med EQ sänka burkigheten, leta upp det burkiga genom att höja kurvan i eqn och svep sakta över hela spektrat, när du hittar där det låter mest burkigt så sänker du volymen där!

Postat (redigerat)
Gverb. Har försökt mig på följande värden:

Roomsize: 20

Reverbtime: 2

Damping: 0.9

Input bandwidth: 0.75

Dry signal level: 0

Early reflection level: -22

Tail level: -28

Jag har testat inställnigarna och de låter bra.

Jag har ett sångspår

utan effekter om du vill testa om det blir burkigt med annan mic.

Edit: du kan också testa med freeverb

Redigerat av Nikolaus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.