Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena!

Nu har det blivit dags för mig att uppgradera min burk.

Det kommer inte vara en renodlad musikburk då jag kommer använda den till annat också, men den ska givetvis vara inriktad mot det.

Jag har byggt en del datorer förr, men har inte riktigt koll på dom bästa delarna för en musikdator!

Det som kommer köras är främst Cubase med Vst-pluggar.

Här är vad jag har plockat ihop än så länge, tips och kommentarer på delarna är välkommna!

Moderkort: Här har jag valt Gigabyte GA-P35-DS4, P35 då det ska vara ett stabilt kort som klockar bra. Verkar också ha alla anslutningar jag kan tänkas behöva. Bör jag gå upp i pris till Gigabyte GA-X38-DQ6 iX38 Ganska stor prisskillnad, finns det några märkbara skillnader? Känns inte som det är värt det när jag ändå tänker köra på pc2-6400 minne.

Processor: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Bör jag vänta på Q9300 ? Fördelen är väl att den är svalare och lite snabbare, men läste nåt om att den skulle bli försenad? DS4 verkar inte stödja den? Ännu iallfall.

Processorkylare: Thermalright Ultra-120 eXtreme Dyr! men vill kunna köra den passivt =)

Minne: Här behöver jag lite hjälp! Ska jag välja 2 eller 4 gb ? har tittat in mig lite på Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 Billigt och klockvänligt!

Nätaggregat: Corsair Powersupply 520W tycker det känns som ett ganska givet val 😆

Grafikkort: Sapphire Radeon HD 3850 512MB ULTIMATE Det här är den passiva varianten av 3850. Valt det för att jag ändå vill ha möjligheten att sätta på nåt spel nån gång då och då.

Chassi: Antec Performance P182 En kompis har denna låda och den verkar helt klockren!

Hårddiskar har jag redan, så kommer köra på dom tills vidare.

Ljudkort har jag också redan, ett Terratec phase x24 (firewire).

Vad tror ni om detta?

Edit: Satte in länkar.

Redigerat av Speggey
Annons
Postat

Kan inte mycket om datorer. men jag vet iallafall att det är inte lönt att ha 4GB RAM. Windows kan bara godta sig som högst 3GB. Du kan sätta in hur mycket du vill men det kommer bara bli 3GB iallafall. (om du inte installerar 64 bits versionen av windows. men det är feta kompabilitetsproblem med 64bits versionerna vad jag har hört)

resten vet jag ingenting om.

Postat

Ah, har läste lite om det. 3,5gb kan man väl utnyttja om man trixar lite?

Så antingen kan jag ju köra 4 gb på 32 bitar men inte utnyttja allt.

Eller byta upp mig till 64 bitar OS, någon som vet hur t.ex vista 64 funkar?

Eller så kör jag på 2 Gb minne med 32 bitars OS.

Är det fortfarande problem med 64 bit OS ?

Någon som vet nåt mer om det här?

Postat (redigerat)

ser shysst ut är det jag kan säga (du kan nog mer än mig om databygge) jag tog ett mindre chassie sonata III till mitt bygge och det ångrar jag lite trångt och jävligt + att man inte kan ta bort båda sidorna.... så p182 är ett smart val

väntar på exakt samma grafikort av samma anledning av som du; kunna spela spel om man vill och att det är passivt med flänsen på "ryggen".

körde på q6600 för att jag inte orkar vänta på dom nya

crucial ballistix PC8500 minnen 2x1GB

samsung diskar 2x 500GB

CPU kylning tog jag ninja plus

vet ingen fakta om thermalighten men ninjan har ju koppar + en fläkt, billigare ochså

Ram i windows kan jag tyvärr inget om, mina 2gb clockat räcker långt

Redigerat av FrancesTheMute
Postat
ser shysst ut är det jag kan säga (du kan nog mer än mig om databygge) jag tog ett mindre chassie sonata III till mitt bygge och det ångrar jag lite trångt och jävligt + att man inte kan ta bort båda sidorna.... så p182 är ett smart val

väntar på exakt samma grafikort av samma anledning av som du; kunna spela spel om man vill och att det är passivt med flänsen på "ryggen".

körde på q6600 för att jag inte orkar vänta på dom nya

crucial ballistix PC8500 minnen 2x1GB

samsung diskar 2x 500GB

CPU kylning tog jag ninja plus

vet ingen fakta om thermalighten men ninjan har ju koppar + en fläkt, billigare ochså

Ram i windows kan jag tyvärr inget om, mina 2gb clockat räcker långt

Hehe, ja p182 verkar vara en grymt prisvärd låda. När får du ditt sapphire kort?

Thermalrighten ligger i topp, möjligheten att köra den helt passiv är också trevlig =). Har läst att vissa exemplar inte har helt jämn yta dock och därför får mycket högre temperatur. 😉

Jo, 2 Gb ram räcker nog långt, funderar mest på om man ska passa på att köpa 4 gb när det ändå är så billigt!

Postat

Klart du kan köpa 4 gb men det är ju som sagt onödigt om du inte planerar att köra Vista. Priserna kommer väl iofs inte att gå upp heller så vill du uppgradera senare så är det nog inte några problem.

Jag gillar inte tanken att låta maskinvara sitta i som inte används. Känns som att det måste bli ett störningsmoment. Dessutom kan du få post-fel som strular med övrig maskinvara även om det inte används av operativsystemet. Synd om det inte ens är en enhet du använder. Förstår du vart jag försöker komma?

Postat (redigerat)

Jag förstår vad du menar, anledningen till att jag skulle köpa 4 gb utan att utnyttja allt skulle vara:

1. Att de ryktas att minnespriserna ska gå upp under nästa år.

2. Att det oftast funkar bättre att köra med två minnesstickor än fyra, skulle jag köpa 2 gb skulle jag ju köpa två st 1024mb

och sen om jag ville uppgradera skulle jag ju få köpa två till.

Vista 64 kör jag gärna, om det funkar bra dvs =)

God jul!

Redigerat av Speggey

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.