Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena.. jag har spelat gitarr ett tag nu.. och jag känner att jag skulle vilja lära mig nått krävande som oxo låter imponerande.. spelar på akustisk så kör inte med plektrum.. oxo en sak jag måste lära mig 😊 men som sakt om ni har nått tips på låtar eller andra gitarr saker så skulle jag vara väldigt tacksam om ni kunde dela med er och kanske ge nått tips. Och om nån vill så kanske ni kan förklara dem olika "teknikerna" på gitarr oxo.. inte riktigt förstått mig på det än 😛 hört att jag använder tummen som Reggea Guden Bob Marley oxo gjorde på sin tid.. Men jaa. Skulle vara väldigt tacksam om ni delade med er 😄

Annons
Postat

Det gamla vanliga svaret - lika tråkigt som nödvändigt - öva. Öva lite till. Öva ännu mer. Öva till andra bands låtar (det är ju kul att spela med i musik som man gillar). Lär dig nya skalor - öva på dessa så att de sitter som ett rinnande vatten, sedan upp o ner, fram o tillbaka. Och spela tillsammans med andra så att du får övning i att verkligen tillämpa det duövar på.

Postat
Det gamla vanliga svaret - lika tråkigt som nödvändigt - öva. Öva lite till. Öva ännu mer. Öva till andra bands låtar (det är ju kul att spela med i musik som man gillar). Lär dig nya skalor - öva på dessa så att de sitter som ett rinnande vatten, sedan upp o ner, fram o tillbaka. Och spela tillsammans med andra så att du får övning i att verkligen tillämpa det duövar på.

Instämmer till fullo.. 😆

Postat
Tjena.. jag har spelat gitarr ett tag nu.. och jag känner att jag skulle vilja lära mig nått krävande som oxo låter imponerande.. spelar på akustisk så kör inte med plektrum.. oxo en sak jag måste lära mig 😛 men som sakt om ni har nått tips på låtar eller andra gitarr saker så skulle jag vara väldigt tacksam om ni kunde dela med er och kanske ge nått tips. Och om nån vill så kanske ni kan förklara dem olika "teknikerna" på gitarr oxo.. inte riktigt förstått mig på det än 😛 hört att jag använder tummen som Reggea Guden Bob Marley oxo gjorde på sin tid.. Men jaa. Skulle vara väldigt tacksam om ni delade med er 🙂

Skaffa en metronon och lär dej plektrumtekniken,

börja långsamt med upp och nedslag tills du känner dej säker..

Gå sedan över till skalträning med fortsatt upp och nedslag,

låter det rent och snyggt - öka metronomens tempo..

Låter det orent/osynkat - sänk tempot tills du ligger i fas med plektrum och fingrar på motsatta handen..

Lycka till mej skitgörat - otroligt tråkig träning, men ack så nyttig 🙂

Postat

Spelar du bara akustiskgura så kan jag väl rekomendera att du lär dej spela något klassiskt stycke? Finns mycket tabbar och sådant på nätet att fixa.

Ska du lira solo och dyligt är ju Blues att rekomendera.

Lär dej bluesskalan och kör den i några rocklåtar 😕

Postat

Nu förstår jag inte riktigt om du vill hålla dig till just typiskt akustisk/klassisk gitarr, eller om du vill lära dig spela "allt" fast med en lite mer akustisk infallsvinkel eller hur man nu ska säga?

Använder man fingrarna på högerhanden och inte plektrum finns lite olika tekniker om man vill få upp farten på spelet (diskussionen om hurvida snabbhet är något viktigt i gitarrspel lämnar jag därhän... 😊). Den vanligaste är nog någon av följande:

1. Långfinger/pekfinger (med stödanslag): Spela omväxlande med lång-och pekfinger, varannan gång, och landa med fingret på strängen ovanför.

2. Pekfinger/tumme: Spelar omväxlande med tumme-och pekfinger. Slå neråt med tummen och uppåt med pekfingret på samma sträng (till att börja med i a f).

3. Pekfinger/långfinger/tumme: Potienellt den snabbaste tekniken. Långfinger, pekfinger, tumme o s v.

Sen kan man såklart få upp en del hastighet genom att bara spela upp och ner med tummen, kolla t ex denna killen ca 2.54 in i videon:

Youtube är överhuvudtaget en bra källa för inspiration. Kolla t ex dessa:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.