Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har av misstag råkat gruopa två spår, och nu är det helt omöjligt att editera de bägge spåren. Hur blir man av med grupperna? Allt jag lyckas med är att bilda nya grupper som man inte blir av med och sabbar hela sessionen. :S Antagligen är detta något lätt, så tack på förhand!

EDIT; Tog bort några av den sena timman motiverade helt klockrena skrivfel, så som "ta på groupies" mm

Redigerat av Hemluth
Annons
Postat

sitter inte vid PT-datorn men, i fönstret längs ner till vänster finns en litet hörn/märke klicka på den och group-delen öppnar sig, där kan du ta bort, lägga till, stänga av/sätta på.

enkelt som sagt :-)

eller leta i manualen på Groups.

:-D

Postat

Några kortkommandon jag ofta använder när jag jobbar med grupper.

Exempel: Rätt ofta så gruppar jag mina dubbade gitarrer för enklare gemensam edit & volym hantering.

Om jag snabbt vill ändra på volymen på någon av gitarrerna i gruppen så är det bara att hålla ner ”win” (PC) ”ctrl” (mac) och justera nivån, fungerar både på mix och editpage.

Vill man dock stänga av all grupphantering (för en längre stund typ), kan vara att du vill gå in och klippa bort något i någon enstaka gitarr.. tryck då ner” control + shift+G” (pc) ”shift+command+G” (mac). Samma kommado för av och på av ALLA grupper.

Du ville ta bort gruppen för gott..

Finns flera sätt..

Ta fram mixern, strax under regeln så ser du ett färgat fält med en bokstav (de e gruppen). Klicka på den och välj delete.

Eller..

Ta fram "tracks & edit grp" fältet till vänster (klicka på dubbelpil längst ner til V).

Alla grupper du har skapat är ”färg” markerade, klicka på den så avaktiveras (eller aktiveras) enbart den gruppen.

Högerklicka på gruppen (ctrl på mac utan höger knapp) och ett flertal val kommer upp.

Har av misstag råkat gruopa två spår, och nu är det helt omöjligt att editera de bägge spåren. Hur blir man av med grupperna? Allt jag lyckas med är att bilda nya grupper som man inte blir av med och sabbar hela sessionen. :S Antagligen är detta något lätt, så tack på förhand!

EDIT; Tog bort några av den sena timman motiverade helt klockrena skrivfel, så som "ta på groupies" mm

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.