Magpie Postat 19 december 2007 Postat 19 december 2007 Min platta HP skärm som jag köpte i slutet av mars 2006 från InWarehouse slutade fungera idag!! Jag har alltså ägt den i snart ett år och nio månader och inte haft några problem. Den vägrar nu att starta, inget lyser när jag trycker på skärmens strömbrytare. Detta händer oavsett om datorn är på eller av. Det kan ju inte vara skärmlamporna som gått utan borde väl vara nåt vid strömförsörjningen eftersom påknappen inte ens lyser? Jag har provat olika väggurtag mm. Som tur är har jag kvar en 14 tums crt skärm som får duga tills vidare, vilken klump på bordet. Ingen skärm ska väl paja innan den fyllt två år? Min fråga är om detta går att reklamera på något sätt, Vad säger konsumentköplagen? Vad skulle ni ha gjort? Tacksam för alla svar.
hefu Postat 19 december 2007 Postat 19 december 2007 Min platta HP skärm som jag köpte i slutet av mars 2006 från InWarehouse slutade fungera idag!! Jag har alltså ägt den i snart ett år och nio månader och inte haft några problem. Den vägrar nu att starta, inget lyser när jag trycker på skärmens strömbrytare. Detta händer oavsett om datorn är på eller av. Det kan ju inte vara skärmlamporna som gått utan borde väl vara nåt vid strömförsörjningen eftersom påknappen inte ens lyser? Jag har provat olika väggurtag mm. Som tur är har jag kvar en 14 tums crt skärm som får duga tills vidare, vilken klump på bordet. Ingen skärm ska väl paja innan den fyllt två år? Min fråga är om detta går att reklamera på något sätt, Vad säger konsumentköplagen? Vad skulle ni ha gjort? Tacksam för alla svar. OM du kan påvisa att det är ett ursprungligt fel har du god chans att kunna hävda konsumentköplagen. Annars... well, skärmar är ju rätt billiga idag... Tyvärr är lagen sjukt tandlös. Låter ju annars som om strömdelen har gett sig.
Assar Postat 19 december 2007 Postat 19 december 2007 Du har reklamationsrätt i 2 år, enligt lag. Om jag minns rätt så har affären bevisbördan första året och du andra året. Hur som helst så bör du kontakta InWarehouse och reklamera omgående. Påminn dem gärna om den lagliga rätten att reklamera i 2 år. DU behöver ju inte nämna nåt om bevisbördan.
Magpie Postat 19 december 2007 Trådstartare Postat 19 december 2007 (redigerat) Tack Hefu och Assar. Hur kan man bevisa att det är ett ursprungligt fel? Jag har skickat iväg en fråga till konsumentverket, men svar dröjer nog därifrån såhär i jultider. På fakturan från InWarehouse står att de hänvisar till respektive tillverkares specifika garantivillkor samt support. Är inte detta bara ett sätt för inwarehouse av avsäga sig ansvar och låta kunden göra allt jobb? Ska det vara så? Redigerat 19 december 2007 av Magpie
eterno Postat 19 december 2007 Postat 19 december 2007 Klart att den inte ska sluta fungera efter 1 år och 9 mån. Om ingeting funkar av det som de andra tipsade så har du väl hemförsäkring. Sånt funkar oxå. Men frågan är om det är värt för jag tror att man måste betala självrisk och en skärm är inte så dyr idag. Lycka till
Claes Holmerup Postat 19 december 2007 Postat 19 december 2007 (redigerat) Du har reklamationsrätt i 2 år, enligt lag.Om jag minns rätt så har affären bevisbördan första året och du andra året. Hur som helst så bör du kontakta InWarehouse och reklamera omgående. Påminn dem gärna om den lagliga rätten att reklamera i 2 år. DU behöver ju inte nämna nåt om bevisbördan. Inte 2 år - utan 3 år, sedan sommaren 2006, om jag inte kommer ihåg fel. Kruxet är att de första 6 månaderna är det säljaren som ska bevisa att det är du som har orsakat felet om de inte vill ta det som garanti - och de följande 2,5 åren är det du som ska bevisa att det är vad som kallas "ursprungligt fel" - något som egentligen är omöjligt att bevisa även för en tekniker - om det inte är så, att du har haft den inlämnad tidigare, så att du kan hänga upp reklamationen på den tidigare reparationen. De flesta lämnar ändå motsvarande 1 års "garanti" - eller i vissa fall 2 år - men i sådana fall är det bättre villkor än vad lagen föreskriver. Redigerat 19 december 2007 av Claes
kirre777 Postat 19 december 2007 Postat 19 december 2007 Du har reklamationsrätt i 2 år, enligt lag.Om jag minns rätt så har affären bevisbördan första året och du andra året. Hur som helst så bör du kontakta InWarehouse och reklamera omgående. Påminn dem gärna om den lagliga rätten att reklamera i 2 år. DU behöver ju inte nämna nåt om bevisbördan. Inte 2 år - utan 3 år, sedan sommaren 2006, om jag inte kommer ihåg fel. Kruxet är att de första 6 månaderna är det säljaren som ska bevisa att det är du som har orsakat felet om de inte vill ta det som garanti - och de följande 2,5 åren är det du som ska bevisa att det är vad som kallas "ursprungligt fel" - något som egentligen är omöjligt att bevisa även för en tekniker - om det inte är så, att du har haft den inlämnad tidigare, så att du kan hänga upp reklamationen på den tidigare reparationen. De flesta lämnar ändå motsvarande 1 års "garanti" - eller i vissa fall 2 år - men i sådana fall är det bättre villkor än vad lagen föreskriver. Kan ni inte läsa på konsumentverkets sida istället; "En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier." "Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut så gäller konsumentköplagen (se nedan): Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid." Med stöd av detta skulle jag tro att den platta skärmen borde gå att reklammera.
trombonisten Postat 19 december 2007 Postat 19 december 2007 Reklamera skiten. För ett jävla liv om de inte ordnar skärmen eller en ny. Acceptera inga argument som handlar om att du skulle ha gjort något fel. Acceptera inte att betala för någon undersökning. Det brukar fungera. Ingen orsak att det inte skulle göra det nu. GUnnar
Claes Holmerup Postat 20 december 2007 Postat 20 december 2007 Du har reklamationsrätt i 2 år, enligt lag.Om jag minns rätt så har affären bevisbördan första året och du andra året. Hur som helst så bör du kontakta InWarehouse och reklamera omgående. Påminn dem gärna om den lagliga rätten att reklamera i 2 år. DU behöver ju inte nämna nåt om bevisbördan. Inte 2 år - utan 3 år, sedan sommaren 2006, om jag inte kommer ihåg fel. Kruxet är att de första 6 månaderna är det säljaren som ska bevisa att det är du som har orsakat felet om de inte vill ta det som garanti - och de följande 2,5 åren är det du som ska bevisa att det är vad som kallas "ursprungligt fel" - något som egentligen är omöjligt att bevisa även för en tekniker - om det inte är så, att du har haft den inlämnad tidigare, så att du kan hänga upp reklamationen på den tidigare reparationen. De flesta lämnar ändå motsvarande 1 års "garanti" - eller i vissa fall 2 år - men i sådana fall är det bättre villkor än vad lagen föreskriver. Kan ni inte läsa på konsumentverkets sida istället; "En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier." "Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut så gäller konsumentköplagen (se nedan): Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid." Med stöd av detta skulle jag tro att den platta skärmen borde gå att reklammera. Du glömde ju citera resten av texten, som också bekräftar precis det jag sade: Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början. Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln. Det är viktigt att känna till reglerna i dess helhet innan man börjar bråka...
Implasticyde Postat 20 december 2007 Postat 20 december 2007 Min platta HP skärm som jag köpte i slutet av mars 2006 från InWarehouse slutade fungera idag!! 😊Jag har alltså ägt den i snart ett år och nio månader och inte haft några problem. Den vägrar nu att starta, inget lyser när jag trycker på skärmens strömbrytare. Detta händer oavsett om datorn är på eller av. Det kan ju inte vara skärmlamporna som gått utan borde väl vara nåt vid strömförsörjningen eftersom påknappen inte ens lyser? Jag har provat olika väggurtag mm. Som tur är har jag kvar en 14 tums crt skärm som får duga tills vidare, vilken klump på bordet. Ingen skärm ska väl paja innan den fyllt två år? Min fråga är om detta går att reklamera på något sätt, Vad säger konsumentköplagen? Vad skulle ni ha gjort? Tacksam för alla svar. Finns kanske fler som har/haft samma problem med samma skärm som du. Hade kanske varit bra om du mer detaljerat angav för skärm det gäller? 😛
hefu Postat 20 december 2007 Postat 20 december 2007 Du har reklamationsrätt i 2 år, enligt lag.Om jag minns rätt så har affären bevisbördan första året och du andra året. Hur som helst så bör du kontakta InWarehouse och reklamera omgående. Påminn dem gärna om den lagliga rätten att reklamera i 2 år. DU behöver ju inte nämna nåt om bevisbördan. Inte 2 år - utan 3 år, sedan sommaren 2006, om jag inte kommer ihåg fel. Kruxet är att de första 6 månaderna är det säljaren som ska bevisa att det är du som har orsakat felet om de inte vill ta det som garanti - och de följande 2,5 åren är det du som ska bevisa att det är vad som kallas "ursprungligt fel" - något som egentligen är omöjligt att bevisa även för en tekniker - om det inte är så, att du har haft den inlämnad tidigare, så att du kan hänga upp reklamationen på den tidigare reparationen. De flesta lämnar ändå motsvarande 1 års "garanti" - eller i vissa fall 2 år - men i sådana fall är det bättre villkor än vad lagen föreskriver. Kan ni inte läsa på konsumentverkets sida istället; "En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier." "Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut så gäller konsumentköplagen (se nedan): Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid." Med stöd av detta skulle jag tro att den platta skärmen borde gå att reklammera. Du glömde ju citera resten av texten, som också bekräftar precis det jag sade: Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början. Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln. Det är viktigt att känna till reglerna i dess helhet innan man börjar bråka... Claes har rätt som vanligt. Det är ett väldigt vanligt missförstånd om garanti. Lagen säger 6 månaders GARANTI. De flesta (utom typ banvagnsbutiker) tillämpar 1 år. Annars ska du kuna påvisa att det är ett fabrikationsfel. Vilket kan vara nog så svårt.
Magpie Postat 20 december 2007 Trådstartare Postat 20 december 2007 Tack för alla tips! Skärmen som gått sönder är en HP Vs 17e. Efter att min reklamationsanmälan har kommit fram så har jag nu fått ett ärendenummer av inwarehouse. Undrar hur lång tid det tar innan det behandlas. Någon som har erfarenhet av reklamation hos inwarehouse? Om de vill att jag först ska kontakta HP, vilket nog innebär att skärmen måste skickas dit, ska jag gå med på det? De kan ju bara konstatera att skärmen är död, vilket kommer att försena att jag får en ny skärm. Dessutom finns denna skärm inte kvar i sortimentet, får man då välja en skärm som betingar samma värde eller finna sig i vad de erbjuder? God Jul på er!
Magpie Postat 21 december 2007 Trådstartare Postat 21 december 2007 (redigerat) Nu har jag fått ett svar från inwarehouse som lyder: "Hej! Vi tar in den för att undersöka anldningen till felet samt om det går under reklamationsrätten. Ni ska dock vara medvetna om att vi debiterar er för alla kostnader så som frakt samt undersökningskostnader ifall det visar sig vara ett fel som inte går under reklamationsrätten. Hur önskar ni göra? God Jul och Gott nytt år!" Vad skulle det kunna vara för fel som inte går under reklamationsrätten? Den är ju stendöd. Något annat jag ska tänka på eller fråga dom om innan den skickas iväg? Själv så tycker jag det är en solklar reklamation, men man har ju sett i Plus hur Sverker Olofson står och skäller ut olika företag som inte följer en rekommendation från ARN. Hur stor är risken att jag får betala undersökningen och frakten själv och vad kan ett sånt bakslag kosta? Redigerat 21 december 2007 av Magpie
Peth Postat 21 december 2007 Postat 21 december 2007 När det gäller kretskort så behöver man som konsument inte bevisa att felet varit ursprungligt om det går sönder under reklamationstiden. Enligt Allmänna reklamationsnämnden (ARN) så ska kretskort hålla längre tid än så. http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=REFE&am...amp;s5=&s6=
Magpie Postat 21 december 2007 Trådstartare Postat 21 december 2007 När det gäller kretskort så behöver man som konsument inte bevisa att felet varit ursprungligt om det går sönder under reklamationstiden. Enligt Allmänna reklamationsnämnden (ARN) så ska kretskort hålla längre tid än så. http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=REFE&am...amp;s5=&s6= Tack Peth! Jag är inte så elkunnig, får ofta strömmen mitt i handen, men har det automatiskt med ett kretskort att göra eftersom det handlar om att strömtillförseln har slutat fungera? Det är värt att nämna till inwarehouse så att de inte lurar en på reklamationen.
Claes Holmerup Postat 21 december 2007 Postat 21 december 2007 När det gäller kretskort så behöver man som konsument inte bevisa att felet varit ursprungligt om det går sönder under reklamationstiden. Enligt Allmänna reklamationsnämnden (ARN) så ska kretskort hålla längre tid än så. http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=REFE&am...amp;s5=&s6= Tack Peth! Jag är inte så elkunnig, får ofta strömmen mitt i handen, men har det automatiskt med ett kretskort att göra eftersom det handlar om att strömtillförseln har slutat fungera? Det är värt att nämna till inwarehouse så att de inte lurar en på reklamationen. Ett kretskort i sig bör hålla väldigt många år - men komponenterna på kretskortet har inte obegränsad hållbarhet, utan kan mycket väl räknas som utanför reklamationsfristen eftersom de påverkas mycket av användandet och alltså därför kan räknas som att de har gått sönder på grund av slitage och inte som följd av vad som kan kallas "ursprungligt fel". Du får helt enkelt se hur de bedömer det hela. För säkerhets skull ska du nog fråga dem vad de debiterar för kostnader för undersökning och frakter, så att du vet minsta möjliga kostnad när de kommer fram till att det inte är ett ursprungligt fel. Vissa skippar en sådan debitering om man köper nytt när det visar sig att det gamla blir för dyrt eller omöjligt att laga - så det bör du också fråga hur de ställer sig till. Fråga också om de har en egen serviceverkstad som tittar på den, eller om de i sin tur måste skicka iväg den till sin leverantör eller något sådant - och fråga också hur lång tid du måste räkna med att vara utan skärmen.
Magpie Postat 21 december 2007 Trådstartare Postat 21 december 2007 Tack för bra tips Claes! Just den där biten när man ska fråga hur mycket kostnaden blir om det inte går att reklamera samt om man får "skriva av" dom kostnaderna om man köper en ny skärm av dom känns luriga. Man får väl hoppas att de är ärliga, till skillnad från många bilreparationsfirmor och tandläkare som man ser på tv reportage, rena rama lotteriet. Det verkar så lätt för dom att säga att det inte går att reklamera och visst vill de att jag ska köpa nytt. Blir deras svar att jag får pröjsa så kan jag ju inte motbevisa nåt och får punga ut till en ny skärm. Vi får se vad de säger...
Magpie Postat 28 december 2007 Trådstartare Postat 28 december 2007 (redigerat) Här är inwarehouse svar på några frågor jag ställde: 1. Normalt sätt mellan 500 och 1000 kronor. (frakt & undersökning) 2. Vi debiterar alltid kunden ifall det inte är fel på en produkt då det blir ne mycket stor kostnad om det sker uprepade gånger. Känner inte till något företag som inte gör det. (om man slipper debitering om man köper nytt av dom) 3. I det här fallet går det antingen till Powermill eller HP själva. Tar normalt sätt 1-4 veckor allt som allt. (hur lång tid tar undersökningen, vart skickas den) 4. Har tyvärr ingen statistik om hur många som lämnat in sina skärmar med detta felet och vad åtgärd blivigt. (frågade såklart hur stor procent av de reklamerande kunderna med samma skärmfel som slipper debiteras) Jag antar att jag får skicka dom den trasiga skärmen och hoppas på det bästa. Jäkligt surt om jag behöver betala 1000 kr + behöver köpa en ny skärm! Redigerat 28 december 2007 av Magpie
Magpie Postat 26 mars 2008 Trådstartare Postat 26 mars 2008 (redigerat) Hur har det nu gått med min reklamation av skärmen? Efter mycket om och men så fick jag en fraktsedel från Inwarehouse och jag skickade dit den gratis. Efter flera veckor får jag hämta ut den och finner att de inte ens har öppnat min förslutning till själva skärmen. De har endast tittat på mina bifogade uppgifter, kvitto mm. De bifogar själva ingen information utan jag får kontakta dom återigen och fråga vad de menar. De hävdar att jag ska kontakta HP först, vilket jag gjort och HP hävdar att det är till Inwarehouse jag ska vända mig. Jag kontaktar HP igen för att få det bekräftat ytterligare en gång, sedan åter kontakt med Iw. Det sista svaret från Iw lyder: "Bäste kund! Beklagar innerligt det som inträffat.. I vissa fall kan vår returavdelning hålla i reklamationen för att befria er som kund från den bördan. Men vi misslyckades och fick avslag från HP med hänvisning till att det är ett (1) års garanti på er produkt och att garantin därmed gick ut 2007-03-20 och att vi därmed inte kan göra något åt detta. Enligt konsumentköpslagen är det ni som kund som måste bevisa att det är ett tillverkningsfel och därefter kontakta oss som ÅF till er för att gå vidare med detta ärendet. För att få hjälp att hitta en verkstad som kan intyga detta ska ni ta kontakt med tillverkaren som i detta fallet nås på 0771-303000 om ni inte själva vet med er vart er näsrauktoriserade verkstad ligger. Beklagar återigen det som inträffat och vill ge er 200 kronor i rabatt till ert nästa köp som ett plåster på såret. Godtar ni det? Med vänliga hälsningar ................ Kundservice inWarehouse.se" Det hela känns som en riktigt olustig circus. Hur skulle ni själva ha gjort i min situation? Tacksam för alla svar! Redigerat 26 mars 2008 av Magpie
Strange Leaf Postat 26 mars 2008 Postat 26 mars 2008 Jag skulle köpt ny skärm från början. Du vill väl ändå ha större än 17" nu när skiten har pajat i alla fall?
Mr Keys Postat 26 mars 2008 Postat 26 mars 2008 surt som fan, men eftersom ja vet hur meckigt och hur många varv det kan snurra utan att man får igen ett skit, så hade jag köpt ny skärm rakt av. Liksom ingen idé att tjafsa, men däremot hade jag köpt av en annan återförsäljare och en annan tillverkare.......bara för att. Möjligtvis hade jag demonstrerat mitt missnöje genom ett mail, samt gett återförsäljaren skit på något forum, och (om möjligt) gett dom lägsta betyg på siter som pricerunner osv....även detta "bara för att".... 😛 om många gör sådana saker så börjar dom väl förr eller senare fundera över sin hantering och kvalitet.
Umemagnus Postat 26 mars 2008 Postat 26 mars 2008 Skicka ärendet till Sverker Olofsson i "Plus" ..Skulle det komma med där, så lär du snart ha en ny skärm 🙂
Violiner Postat 26 mars 2008 Postat 26 mars 2008 Vad är en två år gammal 17" plattskärm värd idag? Knappast mer än någon hundralapp. När den fungerar... Frågan är då om det ur ekonomisk synpunkt är värt att fortsätta att bråka - hur frestande det än kan vara. Känner du dig tillräckligt arg, så använd ARN, PLUS, Forum - whatever - för att se till att HP i alla fall "förlorar på affären" räknat i badwill... Men om du räknar timpenning på ditt jobb att få rätt så blir den ganska låg. Sett ur ekonomisk synvinkel är nog alltså det bästa rådet att kasta skärmen i soptunnan och glömma eländet - och köpa en ny produkt någon annanstans från en annan tillverkare...
Magpie Postat 27 mars 2008 Trådstartare Postat 27 mars 2008 Tack för era synpunkter! Ja man blir förbannad när man inte får nån vidare service och saker går sönder efter kort tid. Bad will är såklart ett alternativ, kanske de erbjuder ett förmånligt köp av ny skärm om man hotar lite. Nu har jag nästan vant mig vid 15 tums burken från stenåldern, men visst är det tusen gånger bättre med en platt större skärm. 17 tum verkar vara förbi nu så det kanske bara är 19 som gäller? Kom gärna med era bästa köpstips på 19 tum (inte wide) och vilka märken och modeller som är prisvärda och bra. Ska leta efter en skärmtråd här på forumet. Tack igen.
Daniel H Postat 27 mars 2008 Postat 27 mars 2008 Jag tycker inte at du skulle förvänta dig att de skulle fixa problemet om garantitiden gått ut. Dock tycker jag det är JÄVLIGT dålig att de säjer åt dig att skicka in skärmen och sen låta bli att kolla på den. Det du fick veta hade de väl kunnat ta reda på ändå.
funky monk Postat 27 mars 2008 Postat 27 mars 2008 (redigerat) Här kan du hitta nya skärmar. Tycker dock att du ska ha större än 19". Det är betydligt lättare att jobba med en 22" tex. men minst 20" nu för tiden är det som gäller. rekommenderar en 20" som inte är widescreen (LCD, 20 tum, maxupplösning 1600x1200) mvh Redigerat 27 mars 2008 av funky monk
Claes Holmerup Postat 27 mars 2008 Postat 27 mars 2008 Jag har 2st 17"-skärmar och trivs kanonbra med det. 😉 19" har samma upplösning som 17", men med större pixlar. Du får alltså inte plats med mer på skärmen på en 19", utan den enda fördelen med sådana, är att man kan sitta lite längre bort från dem...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.