Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena.

Jag funderar att till nästa år börja plugga under SAE`s skola i solna.

Jag var i kontakt med csn och en av kruserna är studiemedlberätigade.

Men just den kursen jag vill gå är på deltid och måste finansereras själv.

Tänkte hör lite med er här om någon vet någon fond eller stependie jag möjligen skulle kunna söka?

Annons
Postat
Hur ser din situation ut idag? Arbetar, arbetssökande eller pluggar du?

Arbeteande.

Efter nyår blir det heltid på ett nytt jobb.

Eventulla banklån kan bli svårt om det var det du hadde i tanken, eftersom jag har vissa betalnigsprickar:s

Postat

Nä jag tänkte mer om du var arbetssökande för du kunde du la kolla med arbetsförmedlingen.

Men jag vet faktiskt inte hur man går tillväga. Du kan inte få fullt studiemedel från csn?

Postat
Nä jag tänkte mer om du var arbetssökande för du kunde du la kolla med arbetsförmedlingen.

Men jag vet faktiskt inte hur man går tillväga. Du kan inte få fullt studiemedel från csn?

Okej.

Nej, prata med CSN men ikke.

Om jag väljer en heltidskurs så får jag låna kurskostnaden.

Men då kvarstår problemet att betala hyran och mat osv.

Postat

jo men du får la låna från csn?

Alla som pluggar lånar ju från csn förutom dom där 2500 (?) :- som alla får som pluggar.

Du kan la låna max 7500:- (inkl 2500:-)/ mån tror jag

Postat

Okej.

Hum.

Räknar lite snabbt:

12månader:

Lån: 90000

-

Kursavgift: 75000

= 15000

Hyra: 40800

..............

Ja, matten funkar inte helt enkelt....

Postat

Hej!

Jag vet inte hur det är i dagsläget, men förr om åren lär bilblioteken ha haft en förteckning över samtliga fonder som finns i landet. I den förteckningen stod det vad fonden heter, vem som låg bakom den och vilket syfte och villkor fonden hade. Plus mycket mer. Har inte sett denna förteckning själv, men jag vet att det kryllar av fonder av olika dess slag runt om i hela landet. Det handlar om tusentals fonder och det vore därför mycket märkligt om det inte fanns någon eller några som just du skulle kunna ha nytta av. Gå till ditt bibliotek och hör med personalen om de har något fondregister eller om de vet var du kan hitta på nätet. Lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat
tack, skall kika på det!

Om det är ljudtekniker du är sugen på kan jag varmt rekomendera Sverigefinska folkhögskolan i haparanda. Eftergymnasial ljudteknikerutbildning. Inga problem med CSN o en kursavgift på ca 6000kr. www.svefi.net

Väldigt fin utrustning och lokaler. Enda problemet är att det är i Haparanda. Men är man intresserad av att plugga kan det ju vara skönt att komma undan från distraktioner =)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.