Jump to content
Annons

Beyerdynamic - DT150 vs AKG K-240S

Recommended Posts

Annons
Postat

Vid inspelning så brukar man vanligen använda en sluten hörlur eftersom det annars riskerar att läcka in ljud i micken från medhörningen.

Däremot sägs det ju vara en fördel med öppen eller halvöppen lur vid mixning, men jag tror att en bra sluten lur är en bättre allroundlösning.

Postat

AKG har väldigt HiFisound.. beyerdynamic har lite för svag diskant.. de sistnämnda är klart mkt mer avslöjande än AKG lurarna iaf..

och AKG lurarna dämpar nada..

Postat

Två helt olika lurar. DT-150 är väldigt bra vid inspelning (om man har en förstärkare som orkar driva dem) men eftersomm är slutna så färgar de en del i mellanregistret (som alla slutna lurar gör mer eller mindre).

AT M-50 är en annan bra sluten lur som låter bra.

Om du vill ha en neutral avslöjande lur så kan jag varmt rekomendera AKG K601 (som är helt öppen).

Postat

Jag är faktiskt så avvikande från normen att jag gillar hörlurar som färgar lite. Jag tycker det blir väldigt jobbigt att mixa med helt transparenta lurar. Jag blir oftast tröttare i öronen av sådana påfund än av lurar som har ett lite mjukare och mer smickrande ljud.

Jag älskar dt150, men mina egna behringer hps3000 för 290 kr är nog bland dom mest använda jag har.

marcus_mardh (oregistrerad)
Postat
Perfekta lurar till sånginspelning och i lagom pris, är annars exempelvis Sennheiser HD280 Pro och Ultrasone HFI-550. 😊

Tack för alla svar!

Var kan man hitta dessa senheiser lurar? gärna i stockholmsområdet. vill nog ha en sluten lur som inte läcker ut vid inspelning (det verkar dumt). nu kör jag på ett gammalt par Pioneer som jag hittade på loppis för 20 kr. gamla 70-talare som sluter bra med de äger flera kilo

Postat (redigerat)
Perfekta lurar till sånginspelning och i lagom pris, är annars exempelvis Sennheiser HD280 Pro och Ultrasone HFI-550. 😆

Tack för alla svar!

Var kan man hitta dessa senheiser lurar? gärna i stockholmsområdet. vill nog ha en sluten lur som inte läcker ut vid inspelning (det verkar dumt). nu kör jag på ett gammalt par Pioneer som jag hittade på loppis för 20 kr. gamla 70-talare som sluter bra med de äger flera kilo

HD280 Pro dämpar 32dB - och är bättre på det än många andra som marknadsförs som "extremt dämpande"... Ligger runt tusenlappen och finns nog hos de flesta butiker som säljer ljudprylar...

Annars finns de bl a hos Dustin. Vet dock inte om de har någon fysisk butik...

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.