kim87 Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 Har blivit beordrad att mixa ett bands mixar i stil med led zepplins trummor (typ låten black dog). Som jag känner det ska cymbalerna ligga rätt högt + låta skitiga, lite oklar baskagge (ej klickig). kanske använda mycket av rumsmicken? den som har några tips på hur jag kan nå detta soundet som finns på led zepplins låt "black dog" är mer än välkommen!!!=) (jag förstår ju att det beror mycket på mitt inljud också, men vad känner ni överlag när ni lyssnar på den låten? användning av kompressor, effekter, distar kanske? tack!!/kim Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 först o fämst är det bandkompression som gäller.. sen vid själva inspelningen är det trummornas storlek och dess tunna skinn som gör soundet.. då ska det på 26" (minst) bastrumma 12" häng, 16" och 18" golv.. en ludwig supraphonicvirvel nerstämt ganska ordentligt men med ganska hård sejarmatta.. sen är det rum som gäller.. inga artificiella efterklanger (reverb) det du kan göra är att använda dig av impulser..skickat på bussar då. sen mkt komprimering av det mesta.... hmm.. vad mer? jo just det.. vid inspelning ska trummisen slå hårt på trummorna och mjukt på cymbalerna.. då är det 18 och 20 tums crashar och 22" ride.. hhats ska vara 15" paiste 2002.. mjuka tunna cymbaler.. och självklart en duktig trummis.. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Antipolitik Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 (redigerat) Har blivit beordrad att mixa ett bands mixar i stil med led zepplins trummor (typ låten black dog). Som jag känner det ska cymbalerna ligga rätt högt + låta skitiga, lite oklar baskagge (ej klickig). kanske använda mycket av rumsmicken? den som har några tips på hur jag kan nå detta soundet som finns på led zepplins låt "black dog" är mer än välkommen!!!=) (jag förstår ju att det beror mycket på mitt inljud också, men vad känner ni överlag när ni lyssnar på den låten? användning av kompressor, effekter, distar kanske? tack!!/kim Jag har gjort en del Led Zep stuk låtar och har kört med EZdrummer Vintage Rock och det har svängt riktigt ordentligt om trummorna. Det följer med Led Zep MIDI beats också som man lätt kan gå in och pilla i så det stämmer med det du ska ha. Grymma fills också. Låter bra direkt från start sen kan man småtweaka kanalerna med EQ och comp Typiskt såg nu att du ska lira "själv"... Nevermind 😉 Hehe. Redigerat 18 december 2007 av Antipolitik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 Bandkompression hit eller dit, slå hårt är det som gäller. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bdatony Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 Jag hörde att John Bonham anpassade sitt spel efter hur det lät i inspelningen. Så återigen... En bra trummis som smackar på på rätt ställen så är det nog klart. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kim87 Postat 18 december 2007 Trådstartare Dela Postat 18 december 2007 haha ahkej. jo jag har vintage rock också. jag ska inte lira själv, ett band har lirat in låtarna redan, ska mixas:) tack för alla svar i alla fall! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 Bandkompression hit eller dit, slå hårt är det som gäller. 😲 dock inte på cymbalerna som jag nämnde tidigare.. det är där större delen av bonhams ljud ligger.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 (redigerat) Bonham-ljudet får man genom att spela in trummorna i en stor sal (med då en dynamisk hårtslående trummis). Alltså närmickar på trummor samt då rumsmickar ut i salen. (det är så led zepp trummorna blev inspelade). ett sätt att återskapa ett stort trumljud är att skapa en buss som man då blandar med närmickarna. (varje trumma eq samt komp) med ett reverb (typ hall) och sedan en kompressor (ganska så hårt ställd) så att man får ett "gung" i ljudet. experimentera! om du är intresserad så kan jag lägga upp ett ljudprov för att visa vad jag menar. Eddie Kramer som gjorde en hel del av LZ inspelningar resp. mixningar finns en hel del intervjuer med, sök på Google så får du se . . . Han säger t.ex att om han inte hittat det "rätta" soundet på trummorna inom 20 min så . . . gör han något annat. Om JB och hans trummor/skin(etc: http://en.wikipedia.org/wiki/John_Bonham Om Eddie Kramer: http://mixonline.com/recording/interviews/...e_kramer_stops/ Lite mer om truminspelning/mix (se längst ner om LZ trumsoudet): http://emusician.com/tutorials/emusic_old_two_four/ Redigerat 18 december 2007 av chrisB Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.