Jump to content
Annons

Delay-pedal


tAUG

Recommended Posts

Tjena tjena, jag har funderat lite på att skaffa en delay-pedal.. Jag är inte ute efter superekon med 20 sekunders delay, utan snarare nån sekund, max, men också för att öka sustainen lite och göra det lite mer intressant när man solar etc... Nu har jag såklart kollat runt lite, men jag vet liksom inte riktigt vad som är värt att skaffa. Finns det någon bra delay till ett överkommligt pris kanske?

Som sagt inga monstergrejjer men inte heller nå skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Boss DD-3 är ju en klassiker (eller i a f DD-2:an, vet inte om DD-3 har funnits tillräckligt länge för att kalla den klassiker). Inte mycket att klaga på där. Vill man ha det lite mer vintage kan man skicka den till Stinkfoot för en liten modifiering. http://www.stinkfoot.se/mods/mods.htm

Om man har plats på sitt pedalbord kan man ju annars lägga till ca 500 kronor och välja Boss ME-20, vilket är en knippe stompboxar i en box kan man säga.

Jag vill minnas att jag provade ett Digitech Digi Delay för några år sen, och tyckte att det lät bra, ganska samma som DD-3:an. Billigare dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte en behringer digital delay för 451:- på musikbörsen inför ett gig jag hade.. var lite mkt glitchljud i början, men så fort jag kört den en tio minuter funkar den skitbra.. låter bra gör den med.. och för det priset.. 😉

kan lägga upp ljudklipp om du e sugen på att höra!

Link to comment
Dela på andra sajter

digidelay är kanon! gillar att man kan trampa in tempot på delayet, vilket jag har för mig inte går på behringer, testade båda samtidigt och tyckte digidelayet var trevligare.

nepps taptempo finns inte på den, men det funkar ändå..

annars är ju line 6 echopark en trevlig pedal

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, vad är skillnaden mellan de olika pedalerna, typ DD2an och DD3an, digi och behringern?

@IDF glitchljud? 😮🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju jättesvårt att beskriva skillnaden i ljud med ord... Generellt skulle man väl kunna säga att ett bra delay låter som en integrerad part av ljudet. Sämre delay-effekter låter som något artificiellt som klistras på gitarrljudet. Så vitt jag kan minnas (med undantag av Behringern som jag inte provat) så lever samtliga nämnda här upp till att smälta in bra med gitarren.

"Tape-delay", som finns som alternativ på Digitech simulerar gamla bandekon, där delay-returerna blir muddigare efterhand som dom klingar ut. Många tycker att det låter bättre än att hela tiden få en perfekt kopia på ljudet (som är fallet med ett typiskt digital-delay).

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, vad är skillnaden mellan de olika pedalerna, typ DD2an och DD3an, digi och behringern?

@IDF glitchljud? 😕😛

glitch = digitala artefakter, såna ljud som kan komma av att man justerar tiden mitt i en ekoklang.

nämnde jag att behringern har stereoutgång med? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, vad är skillnaden mellan de olika pedalerna, typ DD2an och DD3an, digi och behringern?

@IDF glitchljud? 😕😛

glitch = digitala artefakter, såna ljud som kan komma av att man justerar tiden mitt i en ekoklang.

nämnde jag att behringern har stereoutgång med? 😛

oO så pass 😛 Men den funkar bra iaf tycker du? Har du provat de där boss DD2 och/eller DD3? eller den andra digitech..

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, vad är skillnaden mellan de olika pedalerna, typ DD2an och DD3an, digi och behringern?

@IDF glitchljud? 😕😛

glitch = digitala artefakter, såna ljud som kan komma av att man justerar tiden mitt i en ekoklang.

nämnde jag att behringern har stereoutgång med? 😛

oO så pass 😛 Men den funkar bra iaf tycker du? Har du provat de där boss DD2 och/eller DD3? eller den andra digitech..

jo den gör sitt jobb..

jag har prövat boss pedalerna..båda två, och jag tycker dom funkar, men är på tok för dyra..nackdelen med behringern är att den är helt gjort i plast.. 😛 så om man vill ha en stabilare version av den, kan man köpa en plåtlåda och sätta i elektroniken.. lite meckigt, men ack så trevligt.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är sjukt nöjd med min line 6 echo park. Den kostade 1900 :- men det var den värd. 3 olika delaytyper (tape, digital, analog) som kan kombineras med olika slags delay. Vanlig/slow gear/nån slags autowah/baklänges/osv... Den har även tap tempo och stereo in och ut (om man vill, det går bra att koppla mono med 😕).Den känns också härligt tung och stabil som alla pedaler ur tonecore-serien.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, vad är skillnaden mellan de olika pedalerna, typ DD2an och DD3an, digi och behringern?

@IDF glitchljud? 😕😛

glitch = digitala artefakter, såna ljud som kan komma av att man justerar tiden mitt i en ekoklang.

nämnde jag att behringern har stereoutgång med? 😛

oO så pass 😛 Men den funkar bra iaf tycker du? Har du provat de där boss DD2 och/eller DD3? eller den andra digitech..

jo den gör sitt jobb..

jag har prövat boss pedalerna..båda två, och jag tycker dom funkar, men är på tok för dyra..nackdelen med behringern är att den är helt gjort i plast.. 😛 så om man vill ha en stabilare version av den, kan man köpa en plåtlåda och sätta i elektroniken.. lite meckigt, men ack så trevligt.. 😛

Hmm okej, plast känns ibland lite tråkigt, det har du rätt i. Men om jag inte minns fel så läste jag nån tråd där ni snackade om hemmabygge. Är det något du rekommenderar då? Är det inte lite väl mycket mickel för en gitarrpojk med relativt begränsade kunskaper?

EDIT: @Zagabar

Då börjar vi komma in på monstergrejerna 😛 Är inte så intresserad av sånt (nu iaf), men tack ändå 😛

Redigerat av tAUG
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom ni är inne på behringer så såg jag att det skulle komma en klon på memoryman från behringer men det återstår att se vad den ger.

+ Skillnaden på DD-2 och DD-3 är ljudmässigt inte jätte stora speciellt de första DD-3orna hade samma Delaychip som DD-2orna men byttes ut senare under produktionen blev för kostsammt. Bra pedaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom ni är inne på behringer så såg jag att det skulle komma en klon på memoryman från behringer men det återstår att se vad den ger.

+ Skillnaden på DD-2 och DD-3 är ljudmässigt inte jätte stora speciellt de första DD-3orna hade samma Delaychip som DD-2orna men byttes ut senare under produktionen blev för kostsammt. Bra pedaler.

Okej så det är inte värt att betala mer för en DD3a om man skulle hitta nå fint beggat alltså? Det är svårt att bestämma sig med pedaler, det finns ju så fruktasvärt mycket! Var inne och kollade lite på GMFs pedaltråd....

...holy jesus 🙂😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla gitarrister har nångång under sin livstid ägt en Boss "DD-whatever" så varför inte börja med den så är det gjort.! Det bara är så! 🙂

Hållbarare pedaler får man leta efter utom kanske mitt ex av DD-3 som behöver CPR för att få igång den men sen går den utan och gnälla. Den är ju också jätte gammal och sliten, stackarn.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Tape-delay", som finns som alternativ på Digitech simulerar gamla bandekon, där delay-returerna blir muddigare efterhand som dom klingar ut. Många tycker att det låter bättre än att hela tiden få en perfekt kopia på ljudet (som är fallet med ett typiskt digital-delay).

Jag kör alltid på tapedelay inställningen på min digitech, tycker att den låter bäst, men hade faktiskt ingen aning om varför. Kul att få reda på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju jättesvårt att beskriva skillnaden i ljud med ord... Generellt skulle man väl kunna säga att ett bra delay låter som en integrerad part av ljudet. Sämre delay-effekter låter som något artificiellt som klistras på gitarrljudet. Så vitt jag kan minnas (med undantag av Behringern som jag inte provat) så lever samtliga nämnda här upp till att smälta in bra med gitarren.

"Tape-delay", som finns som alternativ på Digitech simulerar gamla bandekon, där delay-returerna blir muddigare efterhand som dom klingar ut. Många tycker att det låter bättre än att hela tiden få en perfekt kopia på ljudet (som är fallet med ett typiskt digital-delay).

Jag missade ditt inlägg 😛 Men ahha så pass. Men aah det blir musikbörsen nu snart för att kolla igenom grejer 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

annars finns alltid Ibanez DE7, längre delaytider än dd-3an och fin och varm echo-mode (jag har båda, tycker dom kompletterar varandra ganska bra)

EDIT: såg nu att musikbörsen rear ut den för 795kr också, väldigt prisvärt tycker jag

Redigerat av wusty
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, vad är skillnaden mellan de olika pedalerna, typ DD2an och DD3an, digi och behringern?

@IDF glitchljud? 😆😛

glitch = digitala artefakter, såna ljud som kan komma av att man justerar tiden mitt i en ekoklang.

nämnde jag att behringern har stereoutgång med? 😛

oO så pass 😉 Men den funkar bra iaf tycker du? Har du provat de där boss DD2 och/eller DD3? eller den andra digitech..

jo den gör sitt jobb..

jag har prövat boss pedalerna..båda två, och jag tycker dom funkar, men är på tok för dyra..nackdelen med behringern är att den är helt gjort i plast.. 😄 så om man vill ha en stabilare version av den, kan man köpa en plåtlåda och sätta i elektroniken.. lite meckigt, men ack så trevligt.. 😉

Hmm okej, plast känns ibland lite tråkigt, det har du rätt i. Men om jag inte minns fel så läste jag nån tråd där ni snackade om hemmabygge. Är det något du rekommenderar då? Är det inte lite väl mycket mickel för en gitarrpojk med relativt begränsade kunskaper?

EDIT: @Zagabar

Då börjar vi komma in på monstergrejerna 😆 Är inte så intresserad av sånt (nu iaf), men tack ändå 😛

plast är tråkigt ja.. jo, jag brukar prata DIY o sånt. 😉

njae, asså det är väl inget man slänger ihop på en kvart direkt.. det är snarare planering och noga pillande som gäller där..

Link to comment
Dela på andra sajter

Delay-pedaler har relativt sett ganska avancerade kretsar. Vill man börja bygga pedaler är det nog lättare att börja med någon form av boost-eller OD-pedal, där finns en del väldigt enkla som ändå låter bra.

DE7:an från Ibanez har fått bra recensioner för sitt ljud. Var inne på att köpa en sådan för några år sen (innan jag fastnade i det digital totallösningsträsket) men hittade alldeles för många recensioner som klagade på pålitligheten. Men de nyare kanske är bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Delay-pedaler har relativt sett ganska avancerade kretsar. Vill man börja bygga pedaler är det nog lättare att börja med någon form av boost-eller OD-pedal, där finns en del väldigt enkla som ändå låter bra.

DE7:an från Ibanez har fått bra recensioner för sitt ljud. Var inne på att köpa en sådan för några år sen (innan jag fastnade i det digital totallösningsträsket) men hittade alldeles för många recensioner som klagade på pålitligheten. Men de nyare kanske är bättre?

Hmm okej. Ska kolla upp :rolleyes:

Annars på byggarfronten, vilka sidor används för ritningar och liknande(?) och beställning av prylar?

Link to comment
Dela på andra sajter

www.diystompboxes.com

www.generalguitargadgets.com

www.geofex.com

Det är tre mycket bra sidor för de bygghungriga.

Hmm intressant! Ska kolla igenom lite nogrannare ikväll 😉 Tack så mycket 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Delayer är - i stort sett - en no-brainer idag, det kvittar liksom vilket märke man använder, om man bara är ute efter lite delay hit eller dit.

>Say what?

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tjena, tänkte dra fram lite gammal skåpmat igen ☺️

Eller tja, jag tänkte att istället för att skapa en ny tråd kan man väl bredda den lite? However, om vi nu går ifrån delay lite grann och kommer in mer på ekon. Vad rekommenderas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...