Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är på jakt efter ett externt ljudkort till min podcastingstudio, men hittar inget bra till ett vettigt pris. Vill helst inte lägga mer än 5-6 tusen. Det är alltid något som inte stämmer jmf med de krav jag ställer. Jobbar idag analogt hela vägen fram till datorn, men inser att det är dags att ta steget till digitalt ljudkort och avlasta datorn lite. Om någon kunde hjälpa mig vore jag tacksam! (Sitter på en mac-mini om det spelar någon roll?!)

Jag ställer följande krav:

• FireWire-anslutning

• Minst 4 XLR-ingångar

• Inbyggd DSP (jag är främst i behov av en limiter)

• Låg latency

Det spelar ingen roll om det är rackformat, mixerformat, eller halvracksformat. Bara det FUNKAR!

/ Anders

Podcast Helsingborg

www.podcasthelsingborg.se

Annons
Postat

Det är inte särskilt många tillverkare som har inbyggda DSP-effekter, så utbudet med de funktioner du är ute efter, är lite begränsat.

Det du får titta på, är TC Electronics eller Metric Halo - men 5-6000 räcker dessvärre inte i så fall. 🙁

Postat

E-mu 1616M är ett givet alternativ. Kolla in det.

Postat

nu kan jag absolut INGENTING om podcasting, knappt jag vet vad det är, men det måste väl gå att lägga på en limiter i datorn.....dvs använda datorns processorkraft till detta, så du kan slippa behövet av att ha DSP i själva ljudkortet...!?

När du skriver 4XLR ingångar, menar du 4 preamps då eller bara line in, men med XLR-kontakter?

Postat
nu kan jag absolut INGENTING om podcasting, knappt jag vet vad det är, men det måste väl gå att lägga på en limiter i datorn.....dvs använda datorns processorkraft till detta, så du kan slippa behövet av att ha DSP i själva ljudkortet...!?

När du skriver 4XLR ingångar, menar du 4 preamps då eller bara line in, men med XLR-kontakter?

Jag kan nog lägga limitern i Garageband (som jag använder) TROR JAG, men jag vet inte hur bra det funkar. Om man redan i ljudkortet stryper topparna borde ljudet väl bli bättre in i datorn, eller tänker jag fel...?!? Har sneglat lite på "Final Plug" som finns som au-plugg.

Och jag söker 4 preamps... Ska kunna sitta upp till fyra personer i studion och snacka i varsin mick.

/ AN

Postat
E-mu 1616M är ett givet alternativ. Kolla in det.

Men den har ju bara två portar!

Har tittat på T.C.Electronics Konnekt 24D, men den går ju loss på 15.000...

/ AN

Postat
Det är inte särskilt många tillverkare som har inbyggda DSP-effekter, så utbudet med de funktioner du är ute efter, är lite begränsat.

Det du får titta på, är TC Electronics eller Metric Halo - men 5-6000 räcker dessvärre inte i så fall. 🙁

TC Electronics har jag sneglat på men som du själv säger, 5-6' räcker inte långt.

15.000 för Konnekt 24D är tyvärr i styvaste laget. Även för en pod-fader som mig själv! :-D

Man kanske måste ge upp kravet om DSP.

/ AN

Postat

Om du inte behöver DSP-effekter, så kan exempelvis Echo AudioFire4, tillsammans med en Line Audio Design 2MP, vara ett alternativ. Där har du 2st preampar i ljudkortet - och så kopplar du in 2MP på de två lineingångarna, så har du totalt 4st micingångar, låg latency, bra kvalitet - och kommer undan med ca 6000:-. 🙁

Postat
Jag är på jakt efter ett externt ljudkort till min podcastingstudio, men hittar inget bra till ett vettigt pris. Vill helst inte lägga mer än 5-6 tusen. Det är alltid något som inte stämmer jmf med de krav jag ställer. Jobbar idag analogt hela vägen fram till datorn, men inser att det är dags att ta steget till digitalt ljudkort och avlasta datorn lite. Om någon kunde hjälpa mig vore jag tacksam! (Sitter på en mac-mini om det spelar någon roll?!)

Jag ställer följande krav:

• FireWire-anslutning

• Minst 4 XLR-ingångar

• Inbyggd DSP (jag är främst i behov av en limiter)

• Låg latency

Det spelar ingen roll om det är rackformat, mixerformat, eller halvracksformat. Bara det FUNKAR!

/ Anders

Podcast Helsingborg

www.podcasthelsingborg.se

En variant är ju två stycken Presonus Inspire (enligt tillverkaren gjord för att kunna koppla upp till 4 st i rad) som då har två mikpreamp var med limiter...

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=417174

MVH

Postat

Vad jag vet kostar Konnekt 24D runt 5 tusen kronor inte 15. Konnekt 48 däremot går på 15000.

Konnekt 24D har DSP och borde vara perfekt enligt din spec. Hur bra det är har jag ingen aning om men jag vet att den har fått bra betyg även om jag också har hört om folk som har haft problem med den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.