Beeswax Postat 17 december 2007 Postat 17 december 2007 Tjena folk! Jo det är så att jag har hållit på och spelat in lite nu i nått år å sådär. mest suttit i audacity och velat med en skitkass typ så kallad "counterstrike" mic. Som ni kanske förstår så låter det inte särskillt bra... Spelar även in en del Elgitarr med min Podxt kopplat via USBn till datorn och sen inspelat med typ audacity. Jag är rätt nöjd med resultatet på Gitarrinspelningarna med Poden som jag gjort iaf.. Nu vill jag gå steget längre och fixa en mic som är bra för att framförallt spela in röst men också akustisk gura och sådär..Skitviktigt är att den inte brusar och sådär och framförallt inte när man spelar högt skriker osv .. Har iaf sveriges sämsta ljudkort på min dator och känner väll inte direkt för att skaffa ett nytt just nu.. så jag är lite inne på att skaffa mig en bra mic och köra in den i poden och spela in via den direkt till datorn... Ett annat alternativ är typ en portastudio m2 eller något.. Vad tror ni kan man få till en hyffsad inspelning med hjälp utav en typ sångmic in i poden eller ska man satsa på en porta? Eller någon som kan komma med några andra förslag så upskattas det som fan... Det ska helst inte gå på mycket mer än 2 tusen men kan kosta upp imot 3 tusen om det är så.. Tack på förhand, Väldigt tacksam för svar ! 😏 /MJ
Pontus R Postat 18 december 2007 Postat 18 december 2007 Jag skulle skaffat en extern liten mixer som du sedan kopplar till ljudkortet, samt två mickar, en sångmick och en kondensatormick till den akustiska gitarren. Ett prisförslag: Mixer (med fantommatning) - 410 kr: http://www.thomann.de/se/behringer_ub802_eurorack.htm Sångmick - 550 kr: http://www.thomann.de/se/shure_pg58xlr_performance_gear.htm Kondensatormick - 660 kr: http://www.thomann.de/se/m_audio_pulsar_retoure.htm Drygt 1600 spänn då totalt. Sen kan man ju lägga mer pengar på mickarna men dessa ska funka helt OK.
bettygoesagogo Postat 18 december 2007 Postat 18 december 2007 Ja, skit i portan. Den kommer du ändå inte att använda så länge till, när du inser hur bra det går att spela in direkt i datorn. Köpte själv en ny digitalporta nyligen (mest av nostalgiska skäl) och den ligger mest bara och skräpar nu. Rättelse: Den ligger bara och skräpar.
Beeswax Postat 19 december 2007 Trådstartare Postat 19 december 2007 Ok tack för svaren 🙂 Ingen som vet om det funkar med en hyffsad micc och in med den i poden?
Fredrik Karlsson Postat 21 december 2007 Postat 21 december 2007 Man behöver väl knappast en mixer i dagens "Dator musikstudio"?
Hellpig Postat 21 december 2007 Postat 21 december 2007 Ok tack för svaren 😛 Ingen som vet om det funkar med en hyffsad micc och in med den i poden? Jag köpte faktiskt en XLR-Banan-sladd för ett par veckor sedan just för att testa detta men jag har inte hunnit med det ännu. 🙂 Kanske hinner nu när julledigheten tar vid...
Gilbert Postat 21 december 2007 Postat 21 december 2007 Poden kan inte leverera ström till kondensatormickar.
Demonproducenten Postat 21 december 2007 Postat 21 december 2007 Man behöver väl knappast en mixer i dagens "Dator musikstudio"? en vanlig trendig missuppfattning hänger på om du pratar "hemstudio för inspelning av dig själv instrument för instrument" eller om du ska ha en riktig studio där du kan spela in ett helt band på en gång, kunna ställa olika lyssningar routa smidigt I/O till ljudkort å externa effekter
Fredrik Karlsson Postat 21 december 2007 Postat 21 december 2007 Man behöver väl knappast en mixer i dagens "Dator musikstudio"? en vanlig trendig missuppfattning hänger på om du pratar "hemstudio för inspelning av dig själv instrument för instrument" eller om du ska ha en riktig studio där du kan spela in ett helt band på en gång, kunna ställa olika lyssningar routa smidigt I/O till ljudkort å externa effekter Menar en sk "Hemstudio"! Då behövs ingen mixer om man lägger på ett instrument åt gången!
YellowStudio Postat 21 december 2007 Postat 21 december 2007 Jag hade ändå satsat på ett ljudkort. Typ m-audio 2496 eller Esi Julia + preamp och mic. Du kommer att tjäna på det. Dina inspelningar blir bättre, förmodligen lägre latency och du kommer att höra frekvenserna bättre när du mixar.
Beeswax Postat 22 december 2007 Trådstartare Postat 22 december 2007 Ok tack för svaren 🙂 Ingen som vet om det funkar med en hyffsad micc och in med den i poden? Jag köpte faktiskt en XLR-Banan-sladd för ett par veckor sedan just för att testa detta men jag har inte hunnit med det ännu. Kanske hinner nu när julledigheten tar vid... okej 🙂 Skriv gärna lite hur det funkade sen Poden kan inte leverera ström till kondensatormickar. Ok, hur är det med dynamisk micc då..? Går det tillsammans med poden tro? återigen tack för alla fina tips!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.