Jump to content
Annons

Sampling i Reason

Recommended Posts

Anth (oregistrerad)
Postat

Hallå!

Letade runt lite efter nån tråd men jag hittade ingen som tar upp ämnet. Jag undrar hur man för in en sampling i typ mp3 eller waw- format och bearbetar det i Reason? Har förstått att man helst ska göra det i Cubase, men det måste ju

gå om man typ vill lägga in några ljud och samplingar i ens Reasonlåt? Det måste väl folk göra hela tiden?Tack i förhand

/ Anth

Annons
Postat
Hallå!

Letade runt lite efter nån tråd men jag hittade ingen som tar upp ämnet. Jag undrar hur man för in en sampling i typ mp3 eller waw- format och bearbetar det i Reason? Har förstått att man helst ska göra det i Cubase, men det måste ju

gå om man typ vill lägga in några ljud och samplingar i ens Reasonlåt? Det måste väl folk göra hela tiden?Tack i förhand

/ Anth

Jag har för mig att man använder en sampler som heter NN19, om jag inte minns fel. Då kan du lägga ut samplingarna på ett midiklav (på varsin tangent) och sen spela där du vill ha dem.

Däremot tror jag inte att det går importera en mp3/wave-fil till ett eget spår i reason (som man gör i cubase) eftersom reason bara använder sig av midisignaler..

Jag kan dock ha fel...

//A

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Då lägger du in dessa i NN-XT samplern eller NN-19, alternativt i trummaskinen.

Reason tar inte mp3 bara wav.

Redigerat av drloop
Postat
Då lägger du in dessa i NN-XT samplern eller NN-19, alternativt i trummaskinen.

Reason tar inte mp3 bara wav.

Det stämmer som loopdoktorn säger.

En fotnot i sammanhanget är att du får lägga in samplingarna där det står load/browse sample, och alltså inte där man laddar in patchfiler. För att göra detta i NN-XT så får du klicka så att du får det fönster synligt där man modifierar ljuden, vilket öppnas genom att man klickar på pilen nere till vänster på enheten.

Mvh

• 2 veckor senare...
Postat

Till 80% av alla mina produktioner ligger samplingarna i reason visa ggr rewire med cubase

men oftast reason och då oftast som rx2 filer splittade i recycle.. ( bättre för loopar etc. )

kolla på denna länk för att se vissa resultat.

Några av våra releaser

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.