Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja!

Jag ska få en extern/intern audiointerface, eller vad det kallas, i julklapp. 7 dagar kvar till jul och behöver snabba råd till att hitta en bra. Vad som behövs m.m

Det jag ska göra är att spela in gitarr, bas, synth, sång + kanske trummor och sen mixa ihop det i något program.

Minst 2 ingångar.

Max priset är 3.000kr.

Sen så är det bra ifall redigeringsprogram medföljer.

--------------

Har kollat runt lite på 4sound och hittat den här, http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=468256

Är den bra? Sen så följer det med några redigerings program som är bra, så slipper jag att köpa till det.

Sorry ifall det redan finns en sån här tråd men de jag hittade svarade inte direkt på min request :rolleyes:

/ nson

--------------

EDIT: Glömde bort att skriva att det ska helst ska vara USB.

Men kom gärna med förslag som gäller både USB och Firewire. Men helst USB 😊

--------------

Här är de förslag jag fått:

Firewire, Tryck här

USB, Tryck här

USB, Tryck här

Redigerat av nson
Annons
maart (oregistrerad)
Postat
Tja!

Jag ska få en extern/intern audiointerface, eller vad det kallas, i julklapp. 7 dagar kvar till jul och behöver snabba råd till att hitta en bra. Vad som behövs m.m

Det jag ska göra är att spela in gitarr, bas, synth, sång + kanske trummor och sen mixa ihop det i något program.

Minst 2 ingångar.

Max priset är 3.000kr.

Sen så är det bra ifall redigeringsprogram medföljer.

--------------

Har kollat runt lite på 4sound och hittat den här, http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=468256

Är den bra? Sen så följer det med några redigerings program som är bra, så slipper jag att köpa till det.

Sorry ifall det redan finns en sån här tråd men hittade bara en från 2006 🙂

// nson

hej

känner inte till något om ljudkortet du länkade till...

Vet du om du vill ha ett USB- eller Firewire-interface?

Ett bra och prisvärt firewirekort är Presonus Firebox (2995 kr)

LÄNK

Postat

Oups. Glömde bort att skriva att det helst ska va USB, så slipper jag köpa ett Firewire kort också.

@Maart, tackar 🙂 kom gärna med mer förslag

maart (oregistrerad)
Postat

okej, där ser man. jag är inte jättehemma på USB-kort men har 2 förslag:

1. Digidesign Mbox 2 Mini (2995 kr)

Digidesign är ju kända för att göra bra grejor. jag har inte testat mini-varianten (men Mbox 2 och Digi 002 rack, båda är kanonbra). Dessutom får man med Pro Tools LE och en del plugins.

2. M-Audio - Fast Track Pro (2.195 kr)

Vad ska man säga? Lite billigare kort med helt ok prestanda. Gör jobbet utan att glänsa eller vad man ska säga... Vet däremot inte om man får med någon programvara.

jag vet att många gillar Line 6 TonePort UX1 och UX2 men personligen tycker jag inte särskillt mycket om dom.

maart (oregistrerad)
Postat
Om du spelar el-gitarr så är UX2 ett givet val, om inte så ger 0404 USB bättre ljudkvalité för pengarna.

jag håller inte med dig Gilbert. Oavsett om man är elgitarrist eller inte förtjänar man bättre kvalité än Toneport levererar. Visst kan Gearbox vara skoj att leka med men hur bra låter det egentligen..? Man ska också komma ihåg att det drar en del systemresurser. Är det inte bättre att köra plugins när man behöver istället? (Gearbox behöver gå hela tiden för att man ska få signal till inspelningsprogrammet).

jag har inte provat 0404:an men jag tvivlar inte på att den ger bättre ljudkvalité än UX2. Hela det kortet känns väldigt plastigt, såväl fysiskt som ljudkvalitémässigt.

Postat

Om man har råd så ska man absolut köra Amplitube 2 eller Guitar Rig istället för TonePort men då kostar det ju en del också...

UX1/2 är väldigt prisvärda om man vill ha bra förstärkarsimuleringar och ljudkort för rimlig peng.

Postat (redigerat)

Okej. Det kommer absolut inte bara bli gitarr jag spelar in.

Men EMU0404 USB2 verkade rätt nice! "oöverträffade tekniska prestanda" 😉 . Bra med program som följer med också

Redigerat av nson
Postat
okej, där ser man. jag är inte jättehemma på USB-kort men har 2 förslag:

1. Digidesign Mbox 2 Mini (2995 kr)

Digidesign är ju kända för att göra bra grejor. jag har inte testat mini-varianten (men Mbox 2 och Digi 002 rack, båda är kanonbra). Dessutom får man med Pro Tools LE och en del plugins.

Jag håller med ovanstående om Mbox2!

Då får du med programvara som de flesta kör.

Dock bara 2 ingångar.

Postat

Känns dumt att begränsa sig i onödan (ProTools LE) när man kan köra CuBase eller Logic, framförallt nu när det går att köpa Cubase för 1995:-

Postat (redigerat)

Så vilken borde jag välja? EMU 0404 USB eller Digidesign Mbox 2 Mini. Motivera gärna så jag förstår 😉

@Gilbert, kommer säkert köpa Cubase längre fram men kan inte punga ut 2k ut tomma intet 😉

Redigerat av nson
maart (oregistrerad)
Postat
0404 USB är ett bättre kort så jag skulle absolut välja det.

enligt mig är Mboxen bättre, så jag skulle lätt välja den.

Vad menar du med "Känns dumt att begränsa sig i onödan (ProTools LE) när man kan köra CuBase eller Logic"? Pro Tools är grymt kompetent (om man kan det), optimerat för just de korten. Dessutom får man med en del schyssta plugins.

Postat

Endast 32 kanaler och avsaknad av plugin delay compensation känns inte så 2007...

Hårdvarumässigt så tycker jag inte det är något snack om vilket kort som är bättre.

Postat (redigerat)

Jag fattade inte heller vad du menade med begränsat, förklara gärna, sitter själv med PT och har aldrig känt mig begränsad, tvärtom, Det gör precis det jag vill det skall göra och har inte haft en programkrasch sen jag köpte det (1 år sedan). Sedan kan du köra Digidesigns ljudkort med Logic också så där fattar jag inte heller vad du menade med att man blir begränsad med ett digidesigns ljudkort när man kan köra Logic istället. De flesta producenter jag jobbat med har denna setup: Logic att producera i och Pro Tools för att spela in Audio och mixa i. Visst får du begränsningen 32 audiokanaler vid köpet men går att uppgradera till 48, när använder du mer?? Om du gör det väldigt ofta så skulle jag nog gå tillbaka till ritbordet.

EDIT: Såg att du hade svarat medan jag skrev.

Redigerat av Gizmozis
Postat (redigerat)
Hur mycket kostar det att få 48 spår i PT LE?

Går inte att köpa separat, utan man får köpa en paket, med pluggar också som riktigt trevliga, vad jag hört från andra, då jag själv inte gjort uppgraderingen. För mig att det kostar ca 5000 riksdaler.

EDIT: Mer exakt info finnes HÄR

Redigerat av Gizmozis
Postat

5000 kr till för att få 48 kanaler (och fortfarande ingen plugin delay compensation). Jag tycker det är lite dåligt faktiskt men det är bara min åsikt.

Postat
5000 kr till för att få 48 kanaler (och fortfarande ingen plugin delay compensation). Jag tycker det är lite dåligt faktiskt men det är bara min åsikt.

Du har ju Timeadjuster, är det inte det du menar med delay compensation?

Postat

Men sitter fortfarande och försöker välja.

Är noob på allt sånt där så jag har egentligen ingen aning. Kan ni som skrivit motivera varför ni tycker Mbox 2 mini är bättre än Emu 0404 USB2, eller tvärt om.

För övrigt är jag grymt tacksam för de snabba svar jag fått än så länge! 🙂

---------

Digidesign Mbox 2 Mini

..."Professionell ljudkvalité (upp till 24-bit/48 kHz")

EMU 0404 USB2 Soundcard

..."24-bit/96 kHz optisk S/PDIF-in/ut..."

Är inte 0404 bättre där?

maart (oregistrerad)
Postat (redigerat)
0404 USB:

2 x Mic

S/P-DIF in/ut

MIDI

Separat volym för hörlurar/högtalare

M-Box Mini:

1 x Mic

...

Fina specar Gilbert. Synd att du inte hann skriva mer om Mboxen... 🙂

Så här sammanfattar Musikbörsen kortet:

USB-ljudkort - 2in/2ut • 24-bit/48kHz • 2x analog in varav 1x XLR med fantommatning • 2x analog ut – tele • Direktlyssning utan latency • Hörlursutgång samt monitorswitch • Strömförsörjs via USB-bussen • USB1.1 / Windows XP / OSX

och så här skriver Digidesign själva om Mbox Mini

nson: kom ihåg att specar inte är allt. Det står t.ex. ingenting om kvalité på micpreampar, sampleklocka o.s.v. Dessutom tycker jag Pro Tools äger sönder Cubase rätt hårt även om vissa tycker det är "begränsat". Verktyg som Sound replacer och Beat detective har iaf jag inte hittat i Cubase (har iofs inte använt något nyare än SX3).

Det känns lite som vi har dragit det här några varv nu... Nson vet nog ungefär vad jag och Gilbert tycker. ingen annan som har något att tillägga?

Redigerat av maart
Postat

Bara en detalj som att utgåndarna är obalanserade på Mini och 10 dB lägre dynamiskt omfång än 0404 tycker jag tyder på att 0404 är ett bättre kort.

maart (oregistrerad)
Postat
Cubase har sedan länge haft verktyg som motsvarar Elastik time & Beat detektive.

http://www.soundonsound.com/sos/nov07/arti...setech_1107.htm

https://www.studio.se/index.php?showtopic...&hl=elastic

Du glänser verkligen av okunskap, Gilbert. Elastik time är inte riktigt samma sak som Sound replacer...

Bara en detalj som att utgåndarna är obalanserade på Mini och 10 dB lägre dynamiskt omfång än 0404 tycker jag tyder på att 0404 är ett bättre kort.

okej, jag håller med om att balanserat är att föredra. Men är det inte ännu viktigare att man har bra kvalité på komponenterna? Bra AD/DA och bra kretsar i kortet?

jag bryr mig ärligt talat inte om det här längre. Känns fånigt och meningslöst att diskutera med någon som dels inte verkar veta vad han pratar om, och dels är så övertygad om att hans syn på det hela är den enda rätta att man knappt kan skriva något utan att få veta hur jättefel man har. Jag tror som sagt att nson vet vad jag tycker, och ser det inte som min uppgift att "försvara" Mbox mini mot någon som troligtvis aldrig jobbat med varesig Digis hård- eller mjukvara.

over and out.

drloop (oregistrerad)
Postat

PT LE eller Cubase när det finns Tracktion!

30$ för Tracktion 2 utan begränsningar.

Kanon!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.