Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Riktigt sugen på att bygga nåt själv igen just nu så det där låter lockande, men det skulle vara schysstare med en bra mickapsel som tål +48V som i naiant mikrofonerna. Nån som har några tips?

Nåt sånt här borde man kunna modifiera.

http://i13.photobucket.com/albums/a300/mr_sevs/MSH-1.gif

Jag skulle nog gör Linkwitz modden förstås (skära loss på baksidan av micken) och antagligen lägga till en transistor eller två för att driva kaben, phantom-matad mick klarar minst 100 meter kabel om man gör rätt (vilket bilden ovan inte är).

Leta mer på http://tech.groups.yahoo.com/group/micbuilders/

Gunnar

Annons
  • Svar 116
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Postat
Ahhh.... 😛

Glömde köpa sladd. Märkte nu att jag msåte ju ha någon form av kabel.

Någon speciel jag ska ha?

Har ingen lust att åka till elfa men har nära till Kjell och clas Ohlson.

När man lödt ihop grejerna kan man fylla det med något ( typ smältlim)? ( varför? Jo tänkte att för att försäkra sig om att kapseln stannar kvar och för att försäkra sig att det inte blir kortslutning någonstans om delarna rör sig därinne?

Vad skulle man ha mönsterkorten till tänkte du?

ja tänkte att man löder fast komponenterna på mönsterkortet, men man kan lika gärna löda ihop dom direkt på nå sätt, ja använde dock en liten bit av ett mönsterkort. På baksidan av kapseln satte jag lite "Casco marin & teknik clear" som är silikonliknande för att själva micken inte ska röra sig samt för att försäkra sig om att baksidan av kapseln är tät. (när man löder kan man råka bräcka baksidan vilket gör att den tappar bas) Kabel? menar du att ha mellan komponenterna? Haha, ja skalade bort en ledare från en vanlig mick-kabel och använde. Kabeln mellan mick och "box" är dock en helt vanlig XLR.

Postat
Ahhh.... 😛

Glömde köpa sladd. Märkte nu att jag msåte ju ha någon form av kabel.

Någon speciel jag ska ha?

Har ingen lust att åka till elfa men har nära till Kjell och clas Ohlson.

När man lödt ihop grejerna kan man fylla det med något ( typ smältlim)? ( varför? Jo tänkte att för att försäkra sig om att kapseln stannar kvar och för att försäkra sig att det inte blir kortslutning någonstans om delarna rör sig därinne?

Vad skulle man ha mönsterkorten till tänkte du?

ja tänkte att man löder fast komponenterna på mönsterkortet, men man kan lika gärna löda ihop dom direkt på nå sätt, ja använde dock en liten bit av ett mönsterkort. På baksidan av kapseln satte jag lite "Casco marin & teknik clear" som är silikonliknande för att själva micken inte ska röra sig samt för att försäkra sig om att baksidan av kapseln är tät. (när man löder kan man råka bräcka baksidan vilket gör att den tappar bas) Kabel? menar du att ha mellan komponenterna? Haha, ja skalade bort en ledare från en vanlig mick-kabel och använde. Kabeln mellan mick och "box" är dock en helt vanlig XLR.

Ja jag kabel mellan komponenterna. Finns det någon på Kjell elle Clas Ohlson.

Annars får jag väl klippa av en micksladd jag med men haringen med glap i så jag köper hellre en rulle sladd.

Skulle smältlim funka? det är väl inte ledande iallfall känns ju som plast

Postat (redigerat)
Har klippt en sladd nu så nu är hag på G.

HIttade en tub med silikon. Funkar det?

Jag tror det... Enligt hemsidan ska man ha "non-conductive epoxy"

Men silikon e ju iaf non-conductive.. sen vet jag att en del sånt innehåller nån syra som kan ge korrision på metall och därmed inte är bra till elektronik-grejjer. Luktar ditt silikon fränt innehåller det antagligen syra, luktar det inte så mkt, utan mest lite gummi-aktigt är det nog safe... 🙂

PS. Man kan även bygga in komponenterna i en konservburk:

http://lee-nuss.spaces.live.com/

DS.

Redigerat av Limpan
Postat (redigerat)

Tja!

Blev också sugen på bygget... så jag har beställt alla grejer idag 🙂

Fast jag ska försöka mig på att bygga in all elektronik så att det blir en mick. Alltså utan den där boxen...

Ska bli riktigt kul 🙂

Hur lång tid tar det förresten att få mickrofonerna hemskeppade från england?

Redigerat av kuriyakin
Postat
Tja!

Fast jag ska försöka mig på att bygga in all elektronik så att det blir en mick. Alltså utan den där boxen...

Ska bli riktigt kul 🙂

Tog bara någon dag.

Jag har byggt färdigt mina två mickar ska lägga upp bilder strax.

Jag byggde två boxar.

Vill man kan man koppla in micken rakt in i boxen så att allt blir ett paket då blir det som du tänkt dig.

Postat
Tja!

Ska bli riktigt kul 🙂

Tog bara någon dag.

Jag har byggt färdigt mina två mickar ska lägga upp bilder strax.

Jag byggde två boxar.

Vill man kan man koppla in micken rakt in i boxen så att allt blir ett paket då blir det som du tänkt dig.

Ok! schysst...

Kul me bilder 🙂 kanke ett ljudsample? fast det finns ju redan iof..

Direkt in i boxen ja 🙂 kanske lite krånglig att micka upp med.. hehe! coolt ändå..

Tänkte att jag skulle ha det hela i ett rör av metall eller nåt.

Postat

Blev riktigt snyggt det där Dr Hans. 😉

Postat (redigerat)

Cool.. Sånna här tips gillar jag.. Dr hans!.. Snyggt bygge men undrar om inte en skärmad box vore bättre.. Typ alluminiumlåda som delar skärmen för kablen.?

Edit: Vill alltså hör ljudexempel gärna i ett rum med lysrör och annan störande utrustning.. Gärna en inspelning av tystnad 😉

Redigerat av hegobald
Postat
Cool.. Sånna här tips gillar jag.. Dr hans!.. Snyggt bygge men undrar om inte en skärmad box vore bättre.. Typ alluminiumlåda som delar skärmen för kablen.?

Edit: Vill alltså hör ljudexempel gärna i ett rum med lysrör och annan störande utrustning.. Gärna en inspelning av tystnad 😉

Testat i studion och fick inga problem. Hörde inga tecken på störningar.

Har inga lysrör i studion och har inte haft några problem med störningar på något sätt sen jag slängde ut mina crt skärmar ( singelcoil bas pickuper ).

Skulle iofs kuna spela in lite tystnad år dig men har inte möjligheten att leta upp en ställe med en massa störningar på.

Får väl linda boxen med folie om jag ändå skulle få problem med störningar någonstans.

Postat

Okej! Det var plastboxar, trodde de var svart metallbox, var nog därför ja inte hittade den boxen på kjell 😉 Men det verkar ju funka utan störningar trots att du inte har en skärmbox.

Va trevligt att allt funkar bra. Då känner jag mig nöjd oxå 😛

Tjohoooooooooo! 🙂

Postat
Okej! Det var plastboxar, trodde de var svart metallbox, var nog därför ja inte hittade den boxen på kjell :rolleyes: Men det verkar ju funka utan störningar trots att du inte har en skärmbox.

Va trevligt att allt funkar bra. Då känner jag mig nöjd oxå 😛

Tjohoooooooooo! 😆

Båda boxarna funkar men en av mickarna funkar inte. Ska lösa det idag.

Nu till nästa sak.

Jag vart tvungen att beställa 4 kapslar för att komma upp i minsta summa för beställning.

Jag skulle villja bygga en stereomick med fast x/y position på kapslarna.

Det vore okså kul att bygga in strömförsörkningingen i micken den här gången.

Kan man driva båda kapslarna med ett batteri? Eller går det inte att koppla så?

Funderar på hur man skall fästa kapslarna?

Finns det något bra rör att bygga micken i. ( Skulle iofs kunna bygga den i en box men det vore kul med en rund.

Måste ju ha plats för batteriet och kondensatorn mm. Måste ju också gå att komma in i micken för att byta batteri.

Postat (redigerat)

Jag måste be om ursäkt.. glömde nämna en viktig detalj... speciellt för er som har tankar kring X/Y-mick...

--> Kapslarna är rund-upptagande! Dock med en viss riktningskänsla i diskanten.

Ursäkta att ja glömde nämna detta tidigare.... 😊

A/B stereo blir dock alldeles utmärkt bra =)

/L

Panasonic WM-61A

Omnidirectional Back Electret

Condenser Microphone Cartridge

Redigerat av Limpan
Postat
Jag måste be om ursäkt.. glömde nämna en viktig detalj... speciellt för er som har tankar kring X/Y-mick...

Ursäkta att ja glömde nämna detta tidigare.... 😱

/L

Panasonic WM-61A

Hmm.....Det förstod jag inte.( Förstår nu dock)

Kanske med andra kapslar alltså om jag skall bygga en X/Y mick.

Men blir det inte lite svårt för kapslarna att ta runt när det bara är fronten som sticker ut?

Postat

Ursäkta att ja glömde nämna detta tidigare.... 😉

/L

Panasonic WM-61A

Hmm.....Det förstod jag inte.( Förstår nu dock)

Kanske med andra kapslar alltså om jag skall bygga en X/Y mick.

Men blir det inte lite svårt för kapslarna att ta runt när det bara är fronten som sticker ut?

Mjo, tänkte jag oxå på när jag byggde ihop mina... De har kanske lite svårt att ta upp då precis precis bakåt eftersom bara fronten sticker ut. Men att de är rundupptagande hörs om man jämför med andra mickar. Dessa plockar upp en hel del rum. Inte lika mycket som en "riktig" rundupptagande mick men mer än en vanlig njure 😳

Postat

Låter ju faktiskt riktigt bra, blir nog att göra en beställning snart 🙂

Limpan eller DrHans ni som har mickarna färdiga, ni har inte testat hur starka ljudvolymer de klarar av, t ex gitarrstärkare eller något sånt starkt....

eller fler användningsområden? Hur är det med blås etc..?

Du sa att den inte lät så kul till sång, kan man kanske få höra ett smakprov på det, eller vill man inte det 🙂 ??

Postat
Låter ju faktiskt riktigt bra, blir nog att göra en beställning snart 😉

Limpan eller DrHans ni som har mickarna färdiga, ni har inte testat hur starka ljudvolymer de klarar av, t ex gitarrstärkare eller något sånt starkt....

eller fler användningsområden? Hur är det med blås etc..?

Du sa att den inte lät så kul till sång, kan man kanske få höra ett smakprov på det, eller vill man inte det 😆 ??

Jag är hemma hos föräldrarna nu och har tyvärr inte mickarna här så kan inte ge nå smakprov än. DrHans kanske kan fixa ljudprov på sång? Dom pallar trummor bra iaf. Har inte testat med blås eller gitarrstärkare än faktiskt. Citat från ProSoundWeb om dessa mickar:

"These mics are awesome for stereo recording. Try them as drum overheads and room mics. Jecklin-disc and spaced-omni stereo techniques also work fabulously. They are great for acoustic guitar, piano, percussion, choral groups, or just about anything that you want to sound like “being there”."

Kolla även in denna sida:

Panasonic WM-61A datasheet

Postat

Mickar är spännande. De här kapslarna är tryck-känsliga rundtagande. Det som ibland kallas för äkta rundtagande. "Oäkta" kan då vara omkopplingsbara mikrofoner där man har två membran som kopplas om elektriskt. Äkta eller oäkta är här inte en kvalitetsbenämning, bägge har sina användningsområden.

Praktiskt innebär det att för låga frekvenser tar en äkta rundtagande upp ljudet exakt lika bra oavsett vilken riktning det kommer från. När frekvensen ökar så blir ljudvågorna kortare, och en bit upp i diskanten så börjar ljudet "skuggas" av mikrofonkapseln.

Titta till exempel på mätningarna på Neumann KM183.

http://www.neumann.com/zoom.php?zoomimg=./...w=878&h=278

Klicka på frekvenserna under det runda diagrammet till höger. Låga frekvenser - en helt rund ring, lika känslig i alla riktningar. Höga frekvenser - mindre ring bakåt, dvs okänsligare.

Detta är något man kan utnyttja till en fördel. Om det låter för mycket diskant med en omni så riktar man inte kapseln rakt mot ljudkällan utan kanske rakt upp. För övrigt nåt jag gör med just km183 ibland när ljudkällan är nära. Just km183 är finstämd för att spela in på rejält avstånd från ljudkällan och där behövs då en diskanthöjning för att få naturtroget ljud. Denna diskanthöjning gör man genom "trimningen" av känsligheten.

Ju större själva kapseln är, desto mindre känslig blir den bakåt för höga frekvenser. Ibland är det en fördel, ibland inte, beror på vad man spelar in. Riktigt små mikrofonkapslar blir dock brusigare än större. Orsaken är bitvis att en mindre kapsel ger en svagare signal som måste förstärkas mer och att elektroniken då brusar. Men vi har också nått en nivå där det "termiska" bruset från ljudmolekylerna som studsar mot kapseln börjar spela roll. Dessa skapar ett "brus" som visserligen ökar med ytan på kapseln, men ljudvågornas signal ökar snabbare varför bruset minskar. Vanliga småkapslar, typ KM183, är en rätt bra kompromiss i storlek.

Gunnar

Postat (redigerat)
Men att de är rundupptagande hörs om man jämför med andra mickar. Dessa plockar upp en hel del rum. Inte lika mycket som en "riktig" rundupptagande mick men mer än en vanlig njure 😄

Tack Gunnar för förklaringen! Nu klarnade det även för mig ☺️

Det förklarar att de är riktningskänsliga i diskanten men mer rundupptagande i lägre frekvenserna. Precis som du sa är de jättebra att kunna vrida på micken off-axis och ändå få med det mesta med den lilla skillnaden att man minskar lite på diskanten. När jag hade dem som rumsmickar riktade jag dom rätt in i väggen, blev skitbra =) Att dessa micromembran är lite brusigare har alltså göra med att de är just så små membran?

EDIT: anledningen att jag quote mig själv är för att påvisa ett felaktigt inlägg haha 😄 Den är ju faktiskt "riktigt rundupptagande"

Redigerat av Limpan
Postat

Mickar är spännande. De här kapslarna är tryck-känsliga rundtagande. Det som ibland kallas för äkta rundtagande. "Oäkta" kan då vara omkopplingsbara mikrofoner där man har två membran som kopplas om elektriskt. Äkta eller oäkta är här inte en kvalitetsbenämning, bägge har sina användningsområden.

Praktiskt innebär det att för låga frekvenser tar en äkta rundtagande upp ljudet exakt lika bra oavsett vilken riktning det kommer från. När frekvensen ökar så blir ljudvågorna kortare, och en bit upp i diskanten så börjar ljudet "skuggas" av mikrofonkapseln.

Titta till exempel på mätningarna på Neumann KM183.

http://www.neumann.com/zoom.php?zoomimg=./...w=878&h=278

Klicka på frekvenserna under det runda diagrammet till höger. Låga frekvenser - en helt rund ring, lika känslig i alla riktningar. Höga frekvenser - mindre ring bakåt, dvs okänsligare.

Detta är något man kan utnyttja till en fördel. Om det låter för mycket diskant med en omni så riktar man inte kapseln rakt mot ljudkällan utan kanske rakt upp. För övrigt nåt jag gör med just km183 ibland när ljudkällan är nära. Just km183 är finstämd för att spela in på rejält avstånd från ljudkällan och där behövs då en diskanthöjning för att få naturtroget ljud. Denna diskanthöjning gör man genom "trimningen" av känsligheten.

Ju större själva kapseln är, desto mindre känslig blir den bakåt för höga frekvenser. Ibland är det en fördel, ibland inte, beror på vad man spelar in. Riktigt små mikrofonkapslar blir dock brusigare än större. Orsaken är bitvis att en mindre kapsel ger en svagare signal som måste förstärkas mer och att elektroniken då brusar. Men vi har också nått en nivå där det "termiska" bruset från ljudmolekylerna som studsar mot kapseln börjar spela roll. Dessa skapar ett "brus" som visserligen ökar med ytan på kapseln, men ljudvågornas signal ökar snabbare varför bruset minskar. Vanliga småkapslar, typ KM183, är en rätt bra kompromiss i storlek.

Gunnar

Tack för förklaringen.

Ingen som har en bra ritning på en X/Y mick då?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.