Jump to content
Annons

Live Volymer Varierar

MadMacke

Recommended Posts

Tjenare , Jag är en musiker som vill ha variering på synth ljud i mina band. Därför kör jag live med Reason och en laptop plus en korg kontrol 49. Funkar väldigt bra och så, bara en grej som är jobbig. Alla synthar jag använder har olika volym, jag bytar liksom mitt i låten , och ibland blir då en synth jävligt hög för att man fått höja mainen på datorn för att den låga synthen ska kunna höras. Jag har provat med compressorn på mastering combin, har inte funkat så bra.

Alltså i klartext, jag vill att alla synthar jag använder ska ha samma volym, är det nån som har nån lösning?

Är tacksam för vilket svar som helst, tack på förhand / Macke

Dela på andra sajter

Annons

Kommer utgå i det här svaret från att du använder en sequencer-kanal per ljud istället för att byta patch i synten. Patchbyte gör det krångligare att få volymbalansen rätt plus att det kommer hugga av ljudet som spelas och inte tillåta att två ljud spelas omlott under bytet.

---

Använder du volymkontrollen i respektive synth från klaviaturen blir det svårt att hålla ordning på nivåerna.

Tycker det går rätt bra att reglera balansen mellan volymerna med en Mixer 14:2. Med en regel per synth går det läsa av volymen på diodraden bredvid master-regeln. Justera tills det låter och/eller ser lika ut. Behöver du sedan variera volymen på en synth under spelningen, koppla en pedal eller controller-regel till masterregeln. Byter du sedan ljud kommer nästa synth gå genom samma masterregel och inte avvika i volym från föregående.

Om man kopplar kontrollern till någon volym på respektive synth (på synthen själv eller kanalen i Mixer 14:2) tycker jag det lätt blir oreda mellan volymerna plus att ljudnivån kan hoppa vilt mellan värden om du "gasar på" på en synth och sedan byter fram och tillbaka, eftersom volymen bara ändras på den aktiva synten när du rör pedalen (eller regeln).

Överkurs:

Om du använder Additional Remote Override och kopplar en kontroll till Seq Track +/- kan du använda programmet MIDI-OX för lite trix. Koppla det som ett förfilter i MIDI-kedjan. Då kan du spåra MIDI-meddelanden som byter kanal och sticka in extra MIDI-meddelanden *före* kanalbytet som ställer tillbaka volymen i någon form av normalläge. Finns dock risk att du upplever ett hopp i volymen, men om det är nedåt kanske det är bättre än en volymchock när du senare byter tillbaka till det ljudet.

Jag använder t.ex. MIDI-OX för att se till att skicka "sustainpedal upp" precis före ett kanalbyte för att undvika att toner hänger kvar. Reason klarar nämligen själv att hantera tangenter som hålls nere under kanalbyte, men sustainpedalen ligger kvar och gör att tonerna hänger om man glömmer släppa upp den. Det behövs dock en kort fördröjning mellan sustain upp och kanalbyte för att Reason ska hinna med, men det ställs lätt in i MIDI-OX.

Redigerat av stefanlindmark
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.