Jump to content
Annons

Floyd rose fråga

Recommended Posts

databoxen (oregistrerad)
Postat

Hej alla!

Jag inhandlade nyligen en Jackson (serie DKMG) med Floyd Rose stall. Jag har märkt efter en störtdykning så förändras stämningen något. Den går liksom inte tillbaka hela vägen. Det syns på min stämapparat (använder min GT-8 för detta). Om man "trycker ner" stallet eller drar upp svajarmen något, så går den tillbaka till stämning.

Är detta normalt, eller har det att göra med att gitarren är helt ny? Eller är det något jag borde få fixat där jag köpte den? (Musikbörsen).

Tack på förhand!

Annons
Postat

Kanske fjädrarna som behöver spännas, eller att man smörjer fästpunkterna? Men om gitarren är helt ny så ska du självklart låta affären där du köpte gitarren fixa detta!!

Kan inte Jacksons olika modeller så bra, skulle ju kunna vara så att det är någon billigare variant på Floyd-svaj, då är det ju inte säkert det funkar lika bra som den äkta varan så att säga.

Postat

Jag känner igen fenomenet från min gamla Charvel (med FR-stall). Efter en hårt gången svajlek var jag alltid tvungen att göra ett hastigt knyck uppåt för att återfå rätt stämning. Vid ”lättare” svaj höll dock gitarren stämningen.

Om jag inte minns fel så fungerade mitt stall bäst med tre (av fem) fjädrar.

databoxen (oregistrerad)
Postat
Jag känner igen fenomenet från min gamla Charvel (med FR-stall). Efter en hårt gången svajlek var jag alltid tvungen att göra ett hastigt knyck uppåt för att återfå rätt stämning. Vid ”lättare” svaj höll dock gitarren stämningen.

Om jag inte minns fel så fungerade mitt stall bäst med tre (av fem) fjädrar.

Ja, precis så, ett "knyck" uppåt för att komma tillbaka. Sitter idag tre fjädrar, men funderade på fler, men du nämner ju att tre var bäst för dig, så säkert lika för mig.

Som JJ nämner, kanske behöver smörja upp de rörliga delarna något. Annars får man väl bara acceptera det och leva med det. 😳

Postat

Man kan även prova att ta bort fjädrar. Låter kanske inte helt logiskt, men det är precis som att det är lättare att balansera stallet med färre fjädrar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.