Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ska sälja min Laney VC50 för att den är för stor och för att, tjaaa, det är kul att byta.

Det jag gillade med den var att den var så mångsidig men tonen var inte så himla kul, alltså den är inte jättebra på något utan bara ok på allt.

Jag har kollat in två stärkare som jag gillar, Vox Ac30cc och Fender hot rod deluxe. eftersom jag tycker att det är lite svårt att få ut så mkt av försälare på de stora musikaffärerna samt att det är lite svårt att pröva sig fram med pedaler och volymer och olika rum så vänder jag mig till er för att se om ni har lite åsikter om dessa.

Lirar framförallt distat typ ACDC distmängd men gillar att lira hårdrock också och äldre metal.

Vill alltså inte ha en förstärkare som låter kräk direkt man försöker dista den lite mer.

Annons
Postat

Båda förstärkarna är kanon, men behöver förmodligen lite extra skjuts av någon overdrive-eller boost-pedal för hårdrockslir. Gillar du AC/DC skulle jag tippa på att du kommer närmast med AC30:n (tillsammans med t ex en Ibanez Tubescreamer, Digitech Bad monkey eller liknande).

Postat

Efter att ha läst harmony centrals reviews så lutar det åt voxen, alla klagar på kvaliten hos hot rodden, slarvbygge påstås det. sen är ju voxen mkt snyggare samt att ni här också påstår det. fan va skönt att slippa välja själv:) hehe

Postat

Personligen gillar jag rör-fender ljudet bättre än vox-ljudet. Jag tycker det är lenare på något sätt. Och det är ett bra grundljud för att trycka på med dist. Men om du ska hela vägen till metaloverdrive kanske du ska välja någon förstärkare med mera tryck från början.

Postat

Ärligt talat, byggkvalitén på Vox nyare förstärkare verkar överhuvudtaget väldigt ojämn. Någonstans får dom väl spara för att få såpass lågt pris på så välljudande förstärkare. Då är nog kvalitetskontrollen det lättaste... Fast numera har man ju 3 års reklamationsrätt. Har inte förstärkaren börjat krångla innan dess, förutsatt att man använder den hyfsat mycket, så kan man nog vara lugn.

Jag köpte ju en Vox Valvetronix AD120VT för drygt 5 år sen. Provade MÅNGA förstärkare, både dyrare och billigare, och den var utan tvekan bland de mest välljudande. Gott så, men den har varit några gånger på verkstaden sen dess. Kikar man runt på nätet så verkar det inte var ovanligt att det är så. Dock, med tanke på hur många som har sålts, så är säkert de flesta ganska nöjda ändå. Har en kompis som har en likadan, och har haft en ungefär lika länge. Han har inte haft några problem alls, trots att han ändå gör en del mer gig/år än jag.

Postat (redigerat)

Har inte testad de nya voxarna bara en 90-tals reisue och den var ok men inte mer, har mycket sämre dynamic i tonen än vad jag är van vid från en fender. Fender liksom svara mycket bättre när man lirar man känner liksom tonen förlägd genom stärkaren vilket jag inte kände från voxen.

Har en Blues deVille 4x10 som är mycket klarare och dynamiskt ljud i än i Hot rod serien, tycker de är muddiga gillar dem inte alls.

Så kolla in Blues deVille, det är mitt tips. En riktig rock´n roll häck!

Redigerat av 4Trax
Postat

Jag äger en Hot Rod Deluxe och gillar den rena kanalen. Med rätt pedaler till så låter den kanon... Men jag tycker inte att Deluxen är riktigt den rätta stärkaren för AC/DC riff..

Bästa är ju att testa runt förstås och ta med dig din egen gitarr isåfall...

:rolleyes:

Postat

Nya AC30-stärkarna låter fantastiskt bra och skulle nog funka bra till typ AC/DC-riff. Däremot är väl inte dess starka sida modernare metal-ljud då mycket av Voxens bygger på en framträdande mid som inte riktigt går att skruva bort..

Ang. kvalitetsproblem med nya AC30 så är det nog framför allt rör-kvaliteten som har varit minst sagt varierande. Mitt likriktarrör ballade ur efter drygt ett halvår och jag bytte då alla rör, nu har den spelat fantastiskt i över ett år..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.