Jump to content
Annons

eBay


Gäst

Recommended Posts

Hejsan allihop!

Jag satt precis och tittade på eBay och upptäckte att priserna där är sjukt mycket lägre än vad de är i sverige på musikutrustning.

Som nybörjare har jag dock lite frågor. Om jag köper en synth (Yamaha Motif ES 88, sverigepris ca 30.000) för $999 , vilka kostnader tillkommer isåfall, i form av frakt etc. ?

Och hur är det med säkerhet, hur löser man betalning etc? Är personerna som annonserar ut en sak 'alltid' medvetna om att de måste skicka om personer från ett annat land lägger ett bud?

Dela gärna med er av erfarenheterna ni fått om ni handlat där förr!

Mvh. Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Denna fråga har besvarats många gånger så använd forumets sökfunktion.

Du som köpare måste försäkra dig om att säljaren skickar till ditt land innan du bjuder.

Läs säljarens villkor på annonssidan.

Om inget står angivet så frågar man säljaren, och man bör alltid skapa kontakt innan köp av dyrare saker.

Ebay är toppen, bara man bjuder med sunt förnuft och kollar upp säljaren, feedback mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna fråga har besvarats många gånger så använd forumets sökfunktion.

Du som köpare måste försäkra dig om att säljaren skickar till ditt land innan du bjuder.

Läs säljarens villkor på annonssidan.

Om inget står angivet så frågar man säljaren, och man bör alltid skapa kontakt innan köp av dyrare saker.

Ebay är toppen, bara man bjuder med sunt förnuft och kollar upp säljaren, feedback mm.

Hej!

Okej, jag pratade med en kompis nyss som också nämnde det där om att säljaren måste ha angett att han inte vill sälja endast i USA.

Kollade upp denna annonsen, och han skickar bara inom USA. Min kompis sa dock att det finns företag man kan beställa den genom, som varan skickas till och så skeppar dom vidare.

Hur funkar det, vart hittar jag dom företagen ? Vad kostar det ?

Annonsen går ut om 2 timmar såg jag nu, och denna har jag jagat länge så till detta priset vore det underbart om ett impulisivt köp kunde resultera i något gott 🙁

Mvh. Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Tyvärr är det ibland svårt att använda Sökfunktionen. Jag läste om det där företaget man kan skicka via från USA till Sverige, men har glömt av vad det hette och också vad tråden hette. Men använd olika sökord i SÖK så kanske du har tur att stöta på det.

Annars är det ju svensk moms som tillkommer, EFTER det att du lagt på frakten, som för ett tyngre instrument, elbas, synth, elgitarr, från USA ligger på cirka en 1000 SEK. Så (varans pris + 1000 SEK i frakt) x 1.25 och du har varans pris X. Lägg sedan på tullavgift också med max 5 % = X x 1.05 = TOTALPRISET. Själv har jag bara köpt från EU-landet England ännu så länge. Fungerar smärtfritt, fått grejerna på nån vecka.

Köp bara av säljare med gott renommé, som sålt i flera år och till många, helst med 100% goda omdömen.

Säljare måste INTE ALLS sälja till den som lägger högst bud! Säljer han inte till Sverige t.ex., så gör han inte det. Har du bjudit på en sån pryl och kommer från ett land säljaren INTE säljer till så kan du bli utesluten ur Ebay i värsta fall.

Räkneexempel. Yamaha Motif $1000 är ung lika med 7000 SEK. På det lägger du frakt 1000 SEK. Det blir 8000 SEK. Sedan tar du svensk moms på det = 1.25 x 8000 = 10000 SEK. Tillkommer även tullavgift 5% (500 SEK). Slutsumman är 10500 SEK. Kan ändå vara ett fynd...

🙁

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips om du är riktigt sugen på en ebaypryl som bara skickas inom t.ex usa, är att fråga säljaren om det går bra att skicka till Sverige.

Jag gör så hela tiden och säljare går med på det i ca 50% av fallen.

Se till at få med ALLA dina frågor om produkten så att det inte blir en överaskning när du får hem den.

I min förfrågan ser han att jag har gott omdöme mm, dessutom har jag ofta kollat upp ca fraktpris så att de slipper merarbete samt verkar seriös. Kolla fraktpriser med USPS här: http://ircalc.usps.gov/default.aspx?Mode=I...e&CID=10411

De som inte är laglydiga ber säljaren skriva ner värdet rejält. På egen risk såklart.

Kostar varan + frakt under 500 kr så kan man skriva gåva för att slippa moms mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...