Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska göra mitt bästa för att förklara då mina kunskaper i musiktermer och cubasetermer är usla. När jag lägger till en "not", eller nedslag, i Cubase med EzDrummer manuellt i midieditorn, då blir midinoteringen så lång. Den går över hela 1/1 och 1/2 om ni förstår vad jag menar. Använder man EzDrummers färdiga patterns ser det inte alls ut så. Är det något speciellt med EzDrummer eller har jag fel inställningar? Någon annan som upplever detta? Det är irriterande på det sättet att det tar så mycket plats och är svårare att hantera.

Å andra sidan så är problemet det omvända när man använder EzDrummers färdiga patterns. Då är noteringarna så små att man inte ens kan flytta dom med musen utan att maximera editorn så mycket det går.

Annons
Postat

Sätt kvantiseringen på det notvärde du vill ha så blir det bra.

Postat
Sätt kvantiseringen på det notvärde du vill ha så blir det bra.

Tack för ditt svar är dock inte säker på om jag förstod svaret helt och hållet. Menar du att jag ska testa med 1/4, 1/8, 1/16, etc?

Postat

Du skall använda trummeditorn i cubase om du vill ha midinoter för trummor annars får du noter som är till för klaviatur och där kan en ton klinga mycket längre än ett trumtillslag kan!

Postat
Ska göra mitt bästa för att förklara då mina kunskaper i musiktermer och cubasetermer är usla. När jag lägger till en "not", eller nedslag, i Cubase med EzDrummer manuellt i midieditorn, då blir midinoteringen så lång. Den går över hela 1/1 och 1/2 om ni förstår vad jag menar. Använder man EzDrummers färdiga patterns ser det inte alls ut så. Är det något speciellt med EzDrummer eller har jag fel inställningar? Någon annan som upplever detta? Det är irriterande på det sättet att det tar så mycket plats och är svårare att hantera.

Å andra sidan så är problemet det omvända när man använder EzDrummers färdiga patterns. Då är noteringarna så små att man inte ens kan flytta dom med musen utan att maximera editorn så mycket det går.

Som du säger så blir det väldigt smått i Key Editorn (den du talar om) med indragna patterns från EZ. Bättre att du både redigerar och programmerar trummor i Drum Editor så blir det mer överskådligt och du slipper problemen du nämner.

Key Editorn väljs av Cubase som default men det kan du ändra på..gör så här:

1. Gå in under File->Preferences->MIDI. Där bockar du för "Edit as Drums when Drum Map is assigned"

2. På ditt midispår för trummorna har du i Inspectorn vid valet "map" (nu står det garanterat No Drum Map) möjlighet

att välja GM Map - gör det.

3. Gör valet GM Map i fortsättningen när du lagt till spår för trummor/dragit in patterns från EZ så får du alltså direkt upp

Drum Editorn när du dubbelklickar på spåret 😛

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vad gäller de korta midinoterna så har väl EZ en uppdatering för detta?

Nåväl problemet med de korta "nötterna" är enkelt åtgärdat.

Öppna key editorn markera alla events och sätt fixed note till tex en sextondel.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Det var verkligen en hel del nyttig information det. Tack ska ni ha! 😛

ps

Får jag också fråga vad "Drum maps EzDrummer" är bra för? Ska den på något sätt ersätta Cubase drum map?

Redigerat av Soxic

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.