Jump to content
Annons

Hjälp med synth investering!

Recommended Posts

thrinithan (oregistrerad)
Postat

Jag kommer inom några veckor att införskaffa mig en synth i 30 000:- klassen och vill därför ha lite tips om de synthar jag tittat närmare på.

Korg M3 88

Roland Fantom X8

Yamaha Motif XS8

En liten förklaring bara... Jag kommer att FÅ en synth i den här prisklassen och vill därför ha tips till vilken jag ska välja. Synthen kommer användas mest i studio miljö.

Har ni andra alternativ? Vad är bra och mindre bra med de ovan nämnda? Vilken skulle ni välja?

Tacksam för svar

Annons
Postat

Herregud, för dom pengarna kan du få en Mac Pro och Logic Studio. Sååe... mitt förslag är Mac Pro med Logic Studio. 🙁

Postat
Jag kommer inom några veckor att införskaffa mig en synth i 30 000:- klassen och vill därför ha lite tips om de synthar jag tittat närmare på.

Korg M3 88

Roland Fantom X8

Yamaha Motif XS8

En liten förklaring bara... Jag kommer att FÅ en synth i den här prisklassen och vill därför ha tips till vilken jag ska välja. Synthen kommer användas mest i studio miljö.

Har ni andra alternativ? Vad är bra och mindre bra med de ovan nämnda? Vilken skulle ni välja?

Tacksam för svar

Med de pengarna så kan du köpa alla mjukvarupluggar du någonsin kommer att behöva. 🙁 Om du nöjer dig med fem, sex stycken synthpluggar så kan du köpa en riktigt bra dator också. 🙂

Annars så skulle jag personligen antagligen ha valt Yamaha Motif XS8 eftersom jag använder Cubase 4 och den har något som de kallar för studio connection som hjälpter till med kommunikationen till Cubase. Det verkar i alla fall smidigt efter en snabb titt, men jag orkade inte läsa allt eftersom jag inte kommer att köpa en hårdvarusynth i den prisklassen inom den närmsta framtiden.

Jag tror att de är ganska likvärdiga annars, det är nog mest vad man föredrar. Ett tips är alltid att glida in på närmsta musikaffär med de monstrena i lager.

Jag vill understryka att jag inte har mycket erfarenhet av någon av dessa synthar, jag använde bara mina egna enkla resonemang. Jag har kännt lite på en Roland Fantom X8 en gång, dock så undersökte jag den inte så noga.

Postat (redigerat)
Herregud, för dom pengarna kan du få en Mac Pro och Logic Studio. Sååe... mitt förslag är Mac Pro med Logic Studio. 🙂

Jag förstod att jag skulle få såna förslag också 🙁 Men nu handlar det som sagt om en hårdvarusynth och inte vad som helst 🙂

Union: Tack för tipset men jag har flera ljusår till närmsta Musikbörsen, Jam eller 4Sound affär och är dessutom en fattig student som inte har råd att resa. Har tyvärr ingen möjlighet att testa. Har läst en hel del om dem och på papper så tycker jag att M3an ser mest lovande ut. Jag kommer för övrigt att använda den med Cubase Studio 4.

Redigerat av thrinithan
Postat

jag skulle utan tvekan kolla beg.marknaden efter en minimoog eller en korg ms20. där har du mysiga saker som gör musik.. 😛

Postat (redigerat)

För de pengarna får du nästan en Kurzweil K2600S som i mina ögon är den mest mångsidiga och kraftfulla hårdvarusynth du kan köpa i det övre prisskiktet utan att komma upp i astronomiska belopp. Smolket i bägaren är att det inte är helt lätt att få tag på en Kurzweil här i Europa 😛

För en billigare slant som dessutom tillverkas i Sverige och är lätt att få tag på har du Clavia, bara att välja och vraka det som passar dig bäst! 🙂

EDIT: Kompletterade med ytterligare synth(ar)

Redigerat av Implasticyde
Postat
Herregud, för dom pengarna kan du få en Mac Pro och Logic Studio. Sååe... mitt förslag är Mac Pro med Logic Studio. 🙂

Jag förstod att jag skulle få såna förslag också 😛 Men nu handlar det som sagt om en hårdvarusynth och inte vad som helst 😛

Union: Tack för tipset men jag har flera ljusår till närmsta Musikbörsen, Jam eller 4Sound affär och är dessutom en fattig student som inte har råd att resa. Har tyvärr ingen möjlighet att testa. Har läst en hel del om dem och på papper så tycker jag att M3an ser mest lovande ut. Jag kommer för övrigt att använda den med Cubase Studio 4.

Fick inte ihop det där riktigt... Du kan inte FÅ en tågbiljett också? 😛

Varför inte ett grymt midiklaviatur och ett gäng mjukvarusyntar?

Postat

Jag förstod att jag skulle få såna förslag också 😳 Men nu handlar det som sagt om en hårdvarusynth och inte vad som helst 🙂

Fick inte ihop det där riktigt... Du kan inte FÅ en tågbiljett också? 🙂

Varför inte ett grymt midiklaviatur och ett gäng mjukvarusyntar?

Om nån vill bjuda dig på en resa... kommer du då säga "Kan jag inte få en bil istället"? 😛

Postat
Jag kräver en förklaring. Varför (och var) FÅR man 30000-kronorssynthar?

Man skriver musik precis som annars. Och ibland har man tur 🙂 En idol/fan av musiken insisterade på att få köpa en och det vore ju oartigt att tacka nej 😳

Postat

Hmmm... Jag det ligger ju lite i vad mjukvarufolket säger...

När det gäller att efterlikna "vanliga" instrument så är ju mjukvaru-sampleplayers bättre än hårdvarusynthar.

Så om jag vore som du skulle jag välja nåt för 30,000kr som man inte kan få som mjukvara...

-En MiniMoog Voyager, eller nåt annat analogt!

Postat

Halloy!

I min studio har jag bl.a en Yamaha Motif 8. Den kan jag mycket varmt rekommendera. Är vansinnigt nöjd med den! Framför allt är det ljudkvaliteten som är alldeles fantastiskt bra i kombination med att även spelkänslan är otroligt bra.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Sitter själv med en X6.

Den låter Väldigt bra men har inte X8ans klaviatur. Dessvärre kan jag inte råda någon att köpa någon av dessa roland synthar p.g.a att roland har släppt suporten till dem och det finns därför INGA vista drivers till dem! Dessutom har Fantom-burkarna ett minst sagt märkligt operativsystem.

En Fantom är i första hand en sampleplayer och som sådan väntar man sig att det skall vara enkelt att skicka in en sample och sedan skapa något ljud utifrån den och spara resultatet. Problemet uppstår när man skall ladda det ljud man skapat. Alla "tweaks" sparars på ett ställe och samplingarna på ett annat. Dvs man måste själv komma ihåg vilket sample som hör till vilka ljudinställningar!!!

Jaja,

... nämnde jag att den låter bra? 🙂

K

Postat

Håller med om Yamaha XS8an, fantastisk synt. Men skulle själv satsa på macbook pro med Logic studio för studio arbete......

Hårdvarusyntar rasar i pris och kan inte uppgraderas emedans man kan byta dator och uppgradera program.

/fredrik

Postat

Är ni blinda.. Han frågar ju efter hårdvarusyntar!? :rolleyes:

Det är ju helt eljest för mig som nyss köpt nya PC grejer som inte fungerar... 🙂

Postat

tack neosus :rolleyes:

Postat
För de pengarna får du nästan en Kurzweil K2600S som i mina ögon är den mest mångsidiga och kraftfulla hårdvarusynth du kan köpa i det övre prisskiktet utan att komma upp i astronomiska belopp. Smolket i bägaren är att det inte är helt lätt att få tag på en Kurzweil här i Europa 🙂

...men Fitzpatrick har ganska nyligen blivit distributör för Kurzweil, så det borde inte vara så omöjligt att få tag på sådana längre... 😲

Postat

Tjena

Har en K2600R och den låter finfint, det går nog att få en till bra pris begagnat. Men avråder ifrån att köpa en ny, PCM samplingarna är ganska gamla och börjar låta daterade i jämföreslse med nyare workstations. Förra året släpptes den billigare PC3an som är betydligt kraftfullare som ren synt , dock har den ingen sampling..........NAMM är i januari så då släpps kanske K3600???????????????

Du kan jämföra syntljud för alla workstations på den här siten, dock sponsrad av Kurz.

http://listentokeyboards.com/

Problemet med tillgänglighet på Kurzweil här, har enligt vad jag läste i ett annat forum att göra med europeiska miljöbestämmelser runt vissa typer av lödtenn.

/Fred

Postat
För de pengarna får du nästan en Kurzweil K2600S som i mina ögon är den mest mångsidiga och kraftfulla hårdvarusynth du kan köpa i det övre prisskiktet utan att komma upp i astronomiska belopp. Smolket i bägaren är att det inte är helt lätt att få tag på en Kurzweil här i Europa 🙁

...men Fitzpatrick har ganska nyligen blivit distributör för Kurzweil, så det borde inte vara så omöjligt att få tag på sådana längre... 😮

Gott! Låt oss då hoppas att Fitzpatrick gör vår situation bättre än den nuvarande! 🙂

Postat (redigerat)
Förra året släpptes den billigare [Kurzweil] PC3an som är betydligt kraftfullare som ren synt , dock har den ingen sampling..........NAMM är i januari så då släpps kanske K3600???????????????

Kurzweil PC3 har annonserat tidigt 2007, men har inte börjat levererats ännu. Verkar helt fantastisk, men lär inte finnas för leverans före februari 2008.

Just det, den kostar ju lite mindre än "big 3" också, 2299 EUR på musicstore.com här.

En tekniker på Kurzweil har lagt ut en del demos på YouTube (tyvärr med lite distat ljud):

http://youtube.com/results?search_query=ku...p;search=Search

Redigerat av stefanlindmark
  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Postat

Skulle du vara intresserad av en Motif ES8 så har jag en till salu!

Postat (redigerat)

Jag var i samma situation som du (utom att jag betalade själv...) för ett halvår sen. Valde just mellan dessa (dock inte 88-versionerna). Eftersom jag bor betydligt närmare musikaffärerna så provade jag en hel del. Jag valde i slutänden M3:an, helt enkelt för att jag tyckte att den var mest musikalisk och lättanvänd. Både Yamaha och Roland kändes liksom inte "instant", man fick leta, fippla och ha sig en hel del, tyckte jag. Varje gång jag satte mig vid Korg-en så blev jag glad, inspirerad och började göra musik istället.

Ser man bara till tekniska specar borde M3:an komma sist på listan, men i praktiken gör den alltså inte det, åtminstone inte för mig. Min åsikt är att Yamaha har vackra, bra, men "kliniska" ljud. Roland har varmare, naturtrogna ljud. Och Korg har inspirerande, nytänkande och överraskande ljud... Och jag är fortfarande nöjd!

För att inte tala om själva spelkänslan i keyboardet. Där tyckte jag verkligen att Korg-en vann. Men det är ju förstås inte säkert att det är samma med 88-modellerna, som ju har andra keyboard...

Redigerat av Mcemilfish
Postat

Det slutade med en M3 88 för min del också 🙂 Är verkligen hur nöjd som helst med den. Och inte blev det ju sämre av att det släpptes 512 nya program till den igår tillsammans med en operativsystems uppdatering!!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.