Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

haha glöm de ja frågat eller skrivit. grejen är att jag hittade nålen på mattan :rolleyes: blev riktigt glad men aja.

därtill 2 nya frågor:

kan man scratcha med en "Ortofon PRO OM" nål, eller vore de inte att rekomendera?

Om svaret blir inte, och jag ändå skulle scratcha och leka, förstör jag nålen eller skivan?

Redigerat av breakmegamix
Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Titeln säger väl sig självt.

Jag har nyligen skaffat mig en Technics Quartz Turntable System SL-1210MK2, men har dock inte någon nål till denna, har däremot pickupen. Så min fråga är; Var kan man få tag på sådan? Kostnad? Har letat som en galning på nätet men har inte hittat någon affär, har däremot hittat folk som har den turntable och menar att nålen går på 1200:-. 😛

Finns det kanske någon nål eller pickup som passar ett antal turntables inklusive min då? Helst för ett billigare pris också. Var får man tag på sådana och kostnad?

Tacksam för svar, hoppas någon har nån erfarenhet av det här.

Du kan köpa en komplett DJ pickup med nål för runt 400 kronor från t.e.x. www.larsbengtsson.se www.starfelt.se (generalagent med många återförsäljare) www.ljudia.se eller www.billebro.se

Stanton Shure Ortofon Audio Technica m.fl. är de största tillverkarna.

Postat
Den är kanske inte optimal, men nog går det bra att scratcha med den pickupen.

Okej kompis.

Men vad är det då som skiljer denna med en riktig scratch pickup? Var ligger förbättringen/försämringen?

Postat (redigerat)

En bra scratchpickup ska ha hög utsignal och bra trackingförmåga (så att den inte hoppar). Ortofon pro om har medelhög utsignal (5 mV) och helt ok trackingförmåga, men är sämre än tex shure m44-7 som har 9 mV utsignal och grym trackingförmåga (hoppar i princip aldrig, nästa oavsett vad du gör).

Ska du just lära dig scratcha så spelar det här inte så stor roll, ortofon pro är en rätt bra pickup och räcker nog alldeles tillräckligt. Men vissa tekniker kan kräva rätt mycket av pickuppen och om du börjar få problem med hoppande nålar så kanske du kan börja funder på att skaffa dig nån annan pickup. Det är kanske inte så farligt om man står hemma och kör, men det är inte kul med nålar som hoppar i ett battle...

Redigerat av wallie999

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.