Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Godkväll!

Har precis börjat spela in med protools och skulle behöva lite

råd angående plug in program.

Kan man köra samma plug in program på tre spår utan att behöva lägga in det på

alla tre? Tex guitar rig 3 på tre gitarrspår? Min burk pallar inte när det blir för många

plug ins nämligen, utan det blir hackigt när man överför det till disken..

Tacksam för hjälp!

Mvh Per

Annons
Postat
Godkväll!

Har precis börjat spela in med protools och skulle behöva lite

råd angående plug in program.

Kan man köra samma plug in program på tre spår utan att behöva lägga in det på

alla tre? Tex guitar rig 3 på tre gitarrspår? Min burk pallar inte när det blir för många

plug ins nämligen, utan det blir hackigt när man överför det till disken..

Tacksam för hjälp!

Mvh Per

Du kan köra GuitarRig på en aux och skicka till 3 audiokanaler där du spelar in guran.

Postat (redigerat)

Precis som ovan säger så kan du skicka det till tre olika audio-kanaler via en AUX, men om din tanke var att ha tre olika inställningar i guitarrig så måste du ha det på varje audiokanal. Alternativet är om din dator börjar sega och ändå vill ha lite olika karaktärer på det är att du på en audiokanal har förstärkaren, skickar denna signal via pre-send till de tre AUX kanalerna, tar mute på audokanalen och tar fram guitarrig på alla AUX-kanalerna fast då bara har högtalarsimuleringen. Då kan du ha tre olika högtalarsimuleringar utan att det tar allt för mycket kraft från din dator 🙁

En sak bara, du har väll ställt samples i playback engine till 1024 när du mixar?

//Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Hm, intressant. Hur, rent konkret, gör man det här? Är AUX samma som FX channel track? Hittar inge aux i Cubase nämligen.

Däremot har jag testat att köra Gearbox plugin som send men det blev inte exakt lika som att köra en stärkare per spår. Men det kanske är nåt helt annat

drloop (oregistrerad)
Postat

Man kan skicka gitarrerna till en bus (subgrupp) och där lägga på gitarrpluggen på bussen (subgruppen).

Men det är bättre att ta pluggen och frysa den om man kan.

Alternativt mixa ned den istället för att köra gitarrplugg som send eller på en subgrupp.

Jag mixar ned den till en ny kanal så jag behåller originalinspelningen om man skulle ångra sig och vilja ändra på ljudet.

Postat
Precis som ovan säger så kan du skicka det till tre olika audio-kanaler via en AUX, men om din tanke var att ha tre olika inställningar i guitarrig så måste du ha det på varje audiokanal. Alternativet är om din dator börjar sega och ändå vill ha lite olika karaktärer på det är att du på en audiokanal har förstärkaren, skickar denna signal via pre-send till de tre AUX kanalerna, tar mute på audokanalen och tar fram guitarrig på alla AUX-kanalerna fast då bara har högtalarsimuleringen. Då kan du ha tre olika högtalarsimuleringar utan att det tar allt för mycket kraft från din dator 🙂

En sak bara, du har väll ställt samples i playback engine till 1024 när du mixar?

//Anders

Jag har tänkt att ha samma inställningar på alla gitarrerna, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att köra dem genom aux...Jusst nu har jag tre färdiginspelade gitarr(audiospår), och har skapat ett ny auxspår med guitar rig 3 plugin..men hur går jag tillväga för att köra alla tre genom denna? steg för steg? Har aldrig använt mig av aux tidigare.. är ju nybörjare :rolleyes: Oerhört tacksam för er hjälp!

Mvh Per

Postat

3 rena gitarrer skickade till 3 distplugins låter som 3 distade gitarrer.

Om du mixar ihop de 3 rena gitarrerna (dvs skickar dem till en bus) och sen distar alla i samma instans av pluggen, så låter det inte alls likadant.

Jag tror du får använda separata GuitarRigs för varje kanal, och sen mixa ner eller frysa spåren för att spara CPU.

Postat
Du kan ju också spela in med guitarig på inkanalen och bränna in det i filen. I alla fall i Cubase.

i protools har dom inte sån lyx som inkanaler :rolleyes:

drloop (oregistrerad)
Postat
Precis som ovan säger så kan du skicka det till tre olika audio-kanaler via en AUX, men om din tanke var att ha tre olika inställningar i guitarrig så måste du ha det på varje audiokanal. Alternativet är om din dator börjar sega och ändå vill ha lite olika karaktärer på det är att du på en audiokanal har förstärkaren, skickar denna signal via pre-send till de tre AUX kanalerna, tar mute på audokanalen och tar fram guitarrig på alla AUX-kanalerna fast då bara har högtalarsimuleringen. Då kan du ha tre olika högtalarsimuleringar utan att det tar allt för mycket kraft från din dator 😕

//Anders

Jag har tänkt att ha samma inställningar på alla gitarrerna, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att köra dem genom aux...Jusst nu har jag tre färdiginspelade gitarr(audiospår), och har skapat ett ny auxspår med guitar rig 3 plugin..men hur går jag tillväga för att köra alla tre genom denna? steg för steg? Har aldrig använt mig av aux tidigare.. är ju nybörjare :rolleyes: Oerhört tacksam för er hjälp!

Mvh Per

Jag tycker du skall mixa ned gitarrkanalerna till nya audiospår.

Nackdelen med att köra tre gitarrer till samma gitarrplugg via en aux är det blir mono av det.

Dessutom tappar man lite av dynamiken, tre gitarrer in i en gitarrförstärkare känns lite som TBV replokal 1980... 😏

Nej tag GR3 på en kanal som insert, bounca ned den som en ny gitarrkanal med GR3 på.

Postat

Tja..

Bouncade ner varje spår för sig som ni sa...funkar skiiitbra

och hackar inget! Jag tackar o bugar 😕

By the way, hur ställer man in så att starten inte alltid hamnar vid timeline selection startmarker,

utan så man kan klicka var som helst på spåret och börja spela där...nu måste jag flytta startmarken hela tiden,

drygt. Letat som fan men hittar inget, nån som vet på rak ram? (protools)

//Per

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.