Jump to content
Annons

Får inte en datafil vara större än 2gb?

Magpie

Recommended Posts

Jag ska bränna en iso fil från min dator med xp till en dvd skiva med Nero express 6.

Jag vill inte bränna iso filen så att den packas upp på skivan (burn image), utan den ska fortfarande vara i iso formatet.

Jag provade med att bränna som dataskiva, men filen är på ca 3.6 gb och då kommer ett meddelande upp som säger att filen är över 2 gb och denna skiva bara kommer att kunna öppnas på vissa datorer...

Hur fixar man detta problem, hur hade ni själva gjort?

Redigerat av Magpie
Dela på andra sajter

Annons

Såvitt jag förstått, så ska filer runt 4 gigabyte stödjas, däremot kanske inte operativsystemet (vilket det nu är;

windows XP är inte ett av dem, inte heller OS X) stödjer - precis som det står.

En invändning är om du tänkte lägga filen på en FAT32-formatterad hårddisk, då går det inte.

Dela på andra sajter

Jag ska bränna en iso fil från min dator med xp till en dvd skiva med Nero start smart 6.

Jag vill inte bränna iso filen så att den packas upp på skivan (burn image), utan den ska fortfarande vara i iso formatet.

Jag provade med att bränna som dataskiva, men filen är på ca 3.6 gb och då kommer ett meddelande upp som säger att filen är över 2 gb och denna skiva bara kommer att kunna öppnas på vissa datorer...

packa upp den med winrar och sen har du nått som heter burn image i nero. sen är det bara at bränna

Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Om jag rarpackar den så går det ju inte att titta på filerna från skivan, så det går bort.

Jag vill ha en skiva som går att mounta från skivan via iso filen, inte som direkt går att spela upp som sker om man bränner en image fil.

Min hårddisk är ntfs formaterad liksom de flesta andra.

Ja popup-infon säger att det går, men att den bara kan visas på vissa op system som t.ex xp.

Vista står inte nämnt. Dessutom har jag för mig att det stod att filen kommer att få en annan ändelse.

Dela på andra sajter

Jag ska bränna en iso fil från min dator med xp till en dvd skiva med Nero start smart 6.

packa upp den med winrar och sen har du nått som heter burn image i nero. sen är det bara at bränna

Ah, tack!

Det ska jag titta närmare på.

Dela på andra sajter

Öhm, jag tror det handlar om vilket filformat som används. NTFS eller FAT32. I FAT32 kan en fil vara max 4 Gb, i NTFS 2 TB. Det är bra att bygga in begränsningar i digitala system som vi alla vet...

Eller det handlade kanske inte om denna begränsning alls såg jag nu. 🙁

Sorry! 🙂

Redigerat av Hellpig
Dela på andra sajter

Nej nu har jag provat olika sätt i nero express6 men jag vet inte hur man gör för att skapa en iso fil som man bränner till en dvd skiva.

Det går att skapa en iso fil till hårddisken dock. Men hur sjutton ska jag få en stor iso fil till en skiva?

Alltså, jag kan varken skapa eller bränna en befintlig iso fil över 2gb till skiva.

Jag packade upp den befintliga iso filen, men det går ju inte att få den till iso på skiva.

Någon annan som har nero express6, eller ska man prova ett annat program?

Det har fungerat fint förut, men då har det varit iso filer mindre än 2gb.

Jag tar en pepparkaka till och provar i starwarspausen.

Dela på andra sajter

Nej nu har jag provat olika sätt i nero express6 men jag vet inte hur man gör för att skapa en iso fil som man bränner till en dvd skiva.

Det går att skapa en iso fil till hårddisken dock. Men hur sjutton ska jag få en stor iso fil till en skiva?

Alltså, jag kan varken skapa eller bränna en befintlig iso fil över 2gb till skiva.

Jag packade upp den befintliga iso filen, men det går ju inte att få den till iso på skiva.

Någon annan som har nero express6, eller ska man prova ett annat program?

Det har fungerat fint förut, men då har det varit iso filer mindre än 2gb.

Jag tar en pepparkaka till och provar i starwarspausen.

Nero 6 har väl några år på nacken så du kanske ska pröva att uppgradera alt. testa ny mjukvara. Ett program som jag har använt och är bra (tror jag, kommer inte ihåg) är CDBurner XP. Det är dessutom freeware, så du förlorar inget på att testa det.

Dela på andra sajter

Nej, nu är ni ute och cyklar. 😛 Ska man bränna stora gigabytefiler till dvd, så måste man använda filsystemet UDF och inte ISO9660. Det finns stöd sedan länge i Nero för UDF, se bara till att välja det när projektet skapas.

Vad man ska vara medveten om, är att udf-skivor inte kan läsas i äldre operativsystem som Windows 95/98 - om man inte installerar ett tillägg från just Nero.

Dela på andra sajter

Nej, nu är ni ute och cyklar. 😛 Ska man bränna stora gigabytefiler till dvd, så måste man använda filsystemet UDF och inte ISO9660. Det finns stöd sedan länge i Nero för UDF, se bara till att välja det när projektet skapas.

Vad man ska vara medveten om, är att udf-skivor inte kan läsas i äldre operativsystem som Windows 95/98 - om man inte installerar ett tillägg från just Nero.

Tack Olsberg, ja det verkar stämma bra. En fil över 2gb kräver UDF format på en dvd skiva, oberoende vilket brännarprogram man använder.

Här hittade jag lite fler frågor och svar som tar upp dettta: http://club.cdfreaks.com/f48/burning-large-files-dvd-157688/

Bl.a står:

"AS said above, if larger that 2 GB files are being used, whether they are Iso, AVI, or MOV, the UDF file system must be used. In Nero express add the files as usual and when nero detects a larger than 2 GB file it will warn you and ask you to change the disc to UDF, from there all you need to do is accecpt it"

Ska jag känna mig trygg om jag vill göra kopior av mina iso filer till dvd skivor med detta format?

Om man snabbt vill ta med sig sina iso filer känns det urkorkat att först bränna dom som image, sedan gå igenom processen att göra om dom till iso igen. Hur gör ni?

Dela på andra sajter

Svårt att säga hur du ska göra, eftersom jag inte vet vad det är för iso-filer du pratar om och hur du hade tänkt använda dem. För egen del så tycker jag det är smidigast att ha data lätt åtkomligt direkt på dvd (vilket betyder att det inte ligger en img-fil på skivan), alternativt att ha iso-filer liggandes på en nätverksansluten hårddisk.

Vad gäller säkerheten så spelar det mindre roll hur du bränner. Vill du var extra säker, bränn med lite paritetsinformation till iso-filen med exmpelvis Quickpar.

Dela på andra sajter

Det fungerade bra att bränna första iso filen till vanlig data dvd, skivan blir automatiskt till udf format och går att mounta i t.ex daemon sedan. Dessutom lätt att bränna imagefilen till dvd senare om man vill.

Det är bla säkerhetskopior av filmer mm som känns skönt att ha på backup så att originalen kan vara undanstoppade.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.