tordA Postat 29 september 2004 Dela Postat 29 september 2004 vilket register/ton-omfång har respektive röst. (det finns säkert på google, men hur f@n skriver man frågan) hjärna några goa länkar... Tack ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 29 september 2004 Dela Postat 29 september 2004 Från http://susning.nu/Musik/oktav sub-k. kontra stora lilla 1-st 2-st 3-st 4-st cdefgahcdefgahcdefgahcdefgahcdefgahcdefgahcdefgahcdefgahc |------|------|------|------|------|------|------|------| Sopran: xxxxxxxxxxxxxxxxxxx Alt: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Tenor: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Bas: xxxxxxxxxxxxxxxxxx Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tordA Postat 29 september 2004 Trådstartare Dela Postat 29 september 2004 Perfekt ! Tack !!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 29 september 2004 Dela Postat 29 september 2004 Ska du skriva så tänk på att inte ligga extremt högt eller lågt enl. den tabellen. Även om en sopran kan ta högsta tonen som står där så lär hon inte fixa en hel låt i det registret. Försök hitta stämmor som ligger mer i mitten av deras räckvidd så kommer det både låta bättre och bli enklare att sjunga. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 Från http://susning.nu/Musik/oktav sub-k. kontra stora lilla 1-st 2-st 3-st 4-st cdefgahcdefgahcdefgahcdefgahcdefgahcdefgahcdefgahcdefgahc |------|------|------|------|------|------|------|------| Sopran: xxxxxxxxxxxxxxxxxxx Alt: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Tenor: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Bas: xxxxxxxxxxxxxxxxxx * aha-känsla * Men hur vet jag, en som inte kan noter, vilket C på keyboardet som är t.ex stora eller lilla C? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 Rockfart: Ska du öva upp hela ditt register? 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicGene Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 tenorregistret lär ju mörda en hel del tenorer Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 tenorregistret lär ju mörda en hel del tenorer 🙂 Jo, jag kommer ihåg min lilla körsejour... Klarade inte av de allra högsta tonerna i tenorstämman och kom inte riktigt ända ned i basstämman... 😄 "Jack-of-all-trades, master of none." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tordA Postat 30 september 2004 Trådstartare Dela Postat 30 september 2004 Rockfart: Ska du öva upp hela ditt register? tydligen har du hör mig sjunga 😄 nä, jag har hittat en makalös sångerska så att sy ihop ett gäng med låtar med henne blir ett slags "onece in a lifetime" fenomen !! inte många låtar (totalt sett) som jag hört (alla artister/band), är tillräckligt bra för henne 🙁 årets utmaning !! årtiondets tillochmed... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 Rockfart: Ska du öva upp hela ditt register? 😄 tydligen har du hör mig sjunga 🙂 nä, jag har hittat en makalös sångerska så att sy ihop ett gäng med låtar med henne blir ett slags "onece in a lifetime" fenomen !! inte många låtar (totalt sett) som jag hört (alla artister/band), är tillräckligt bra för henne 🙁 årets utmaning !! årtiondets tillochmed... 🙁 Så kan vi få höra nåt av dina alster med henne på? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tordA Postat 30 september 2004 Trådstartare Dela Postat 30 september 2004 om jag råkar göra något BRA så... du har PM Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shadows Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 tenorregistret lär ju mörda en hel del tenorer 🙁 Jo, jag kommer ihåg min lilla körsejour... Klarade inte av de allra högsta tonerna i tenorstämman och kom inte riktigt ända ned i basstämman... 🙁 "Jack-of-all-trades, master of none." 😛 Det kallas baryton, de flesta manliga sångare har faktiskt barytonröster. Lite intresseklubben antecknar över det inlägget 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tobbe Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 För det mesta går det rätt fort att öva upp sitt rigister. Efter några års körsjungande sjöng jag både tenor och 2a bas (kom ner till subkontra d och upp till A1) i olika körer. Nu är det dock helt väck. Kanske kan sjunga mellan f och e eller något. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 30 september 2004 Dela Postat 30 september 2004 För det mesta går det rätt fort att öva upp sitt rigister. Efter några års körsjungande sjöng jag både tenor och 2a bas (kom ner till subkontra d och upp till A1) i olika körer. Nu är det dock helt väck. Kanske kan sjunga mellan f och e eller något. Det där är olika för olika personer. Jag har konstant legat mellan subkontra E (går ner till D, men det låter skit) och D1 (E1 funkar men låter skit) sen målbrottet. Har tvingats sjunga kör i drygt 2 år sammanlagt (obligatoriska kurser) och har inte rört mig en tum. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 1 oktober 2004 Dela Postat 1 oktober 2004 nä, jag har hittat en makalös sångerska så att sy ihop ett gäng med låtar med henne blir ett slags "onece in a lifetime" fenomen !! inte många låtar (totalt sett) som jag hört (alla artister/band), är tillräckligt bra för henne 😲 årets utmaning !! årtiondets tillochmed... PM:a mig med...pleez Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tordA Postat 1 oktober 2004 Trådstartare Dela Postat 1 oktober 2004 du har PM Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hammagrella Postat 1 oktober 2004 Dela Postat 1 oktober 2004 Från http://susning.nu/Musik/oktav sub-k. kontra stora lilla 1-st 2-st 3-st 4-st cdefgahcdefgahcdefgahcdefgahcdefgahcdefgahcdefgahcdefgahc |------|------|------|------|------|------|------|------| Sopran: xxxxxxxxxxxxxxxxxxx Alt: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Tenor: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Bas: xxxxxxxxxxxxxxxxxx Vad kommer efter sopran? Piccolo? Mezzo-sopran har man ju hört talas om, vad e det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 1 oktober 2004 Dela Postat 1 oktober 2004 Efter sopran är väl koloratur-sopran - men då ligger tonerna så högt att man knappast kan framföra någon text, utan det blir bara toner. Mezzo-sopran är steget under sopran - och är ofta egentligen den vackraste stämman bland tjejer, eftersom mezzosopraners röster brukar vara fylligare och mindre pipiga än sopranerna - och samtidigt mindre gutturala än altarna... De flesta har ett omfång på strax under två oktaver, medan folk som är mer tränade brukar ligga mellan två och tre oktaver i omfång. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hammagrella Postat 1 oktober 2004 Dela Postat 1 oktober 2004 Efter sopran är väl koloratur-sopran - men då ligger tonerna så högt att man knappast kan framföra någon text, utan det blir bara toner. Bröderna Gibb? 😆 Tack för bra svar Claes! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 1 oktober 2004 Dela Postat 1 oktober 2004 Jo, jag kommer ihåg min lilla körsejour... Klarade inte av de allra högsta tonerna i tenorstämman och kom inte riktigt ända ned i basstämman... 🙁 "Jack-of-all-trades, master of none." 😆 Det kallas baryton, de flesta manliga sångare har faktiskt barytonröster. Aha, det var det jag trodde, men var inte riktigt 100... Lite intresseklubben antecknar över det inlägget 😄 🙂 Jo, jag är rätt bra på såna ibland... Särskilt när klockan börjar närma sig gå_hem_från_jobbet-dags... 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Diwic Postat 3 oktober 2004 Dela Postat 3 oktober 2004 (redigerat) Från http://susning.nu/Musik/oktav sub-k. kontra stora lilla 1-st 2-st 3-st 4-st cdefgahcdefgahcdefgahcdefgahcdefgahcdefgahcdefgahcdefgahc |------|------|------|------|------|------|------|------| Sopran: xxxxxxxxxxxxxxxxxxx Alt: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Tenor: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Bas: xxxxxxxxxxxxxxxxxx Du missade nog en grej: OBS: Markeringarna med xxxx ovan är bara en layoutidé. Markera gärna omfången med annat tecken, te.x. ==== eller liknande om nu fyller i värden "på riktigt" Så till svaret på originalfrågan: För "amatörsångare" är nog skalan ungefär så här: Sopran: Lilla Bb -> tvåstrukna G Alt: Lilla F -> tvåstrukna D Tenor: Stora Bb -> ettstrukna G Bas: Stora F -> ettstrukna D Det där är väl ungefär vad jag skulle försöka hålla mig inom om jag skrev körmusik (vilket jag faktiskt har gjort ett par gånger). Och som sagt - mitten av registret låter bäst. // David Redigerat 3 oktober 2004 av Diwic Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Diwic Postat 3 oktober 2004 Dela Postat 3 oktober 2004 Nä, jag har hittat en makalös sångerska Är det för att hon inte har nån make som alla vill ha PM eller? 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Diwic Postat 3 oktober 2004 Dela Postat 3 oktober 2004 Efter sopran är väl koloratur-sopran - men då ligger tonerna så högt att man knappast kan framföra någon text, utan det blir bara toner. Är det det som kallas "flöjtrösten"? Jag har hört en tjej som kan sjunga med sådan röst 😆 Dessutom har jag faktiskt hört en kille som kunde kom upp i tvåstrukna Ab också, han kom från USA, var gospelkörledare, och påstod att det mesta handlade om träning. Fast vi fick inte äta ost innan konserten, det förstörde rösten enligt honom 😆 Hacke: Ettstrukna C är det som ligger "i mitten" på pianot. Räkna därifrån och uppåt så har du ettstrukna oktaven ända tills nästa C som då blir tvåstrukna. // David Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
karl Postat 3 oktober 2004 Dela Postat 3 oktober 2004 Från http://susning.nu/Musik/oktav sub-k. kontra stora lilla 1-st 2-st 3-st 4-st cdefgahcdefgahcdefgahcdefgahcdefgahcdefgahcdefgahcdefgahc |------|------|------|------|------|------|------|------| Sopran: xxxxxxxxxxxxxxxxxxx Alt: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Tenor: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Bas: xxxxxxxxxxxxxxxxxx Vad kommer efter sopran? Piccolo? Mezzo-sopran har man ju hört talas om, vad e det? Kanske bulgarisk strupsång... 😆 karl Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dansken (oregistrerad) Postat 3 oktober 2004 Dela Postat 3 oktober 2004 Är det det som kallas "flöjtrösten"? Jag har hört en tjej som kan sjunga med sådan röst 😆 Dessutom har jag faktiskt hört en kille som kunde kom upp i tvåstrukna Ab också, han kom från USA, var gospelkörledare, och påstod att det mesta handlade om träning. Fast vi fick inte äta ost innan konserten, det förstörde rösten enligt honom 😆 Hacke: Ettstrukna C är det som ligger "i mitten" på pianot. Räkna därifrån och uppåt så har du ettstrukna oktaven ända tills nästa C som då blir tvåstrukna. // David om man lyssnar på vanlig heavy metal kan man nog konstatera att i alla fall var tredje sångare tar ett 2-struket Ab. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.