Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har fĂ„tt lite lust att bygga ett par studio monitorer. Är tacksam för alla tips jag kan fĂ„. Har kikat pĂ„ http://www.hifikit.se/ och vet inte ett dugg om dem? Finns det fler alternativ? (Ska vara smĂ„ lĂ„dor som ska stĂ„ pĂ„ ett bord). De fĂ„r ju gĂ€rna vara sĂ„ raka i frekvens Ă„tergivningen som möjligt, eftersom jag har förstĂ„tt att de ska vara bra i studio miljö???

Eller kanske Àr detta bara att ödsla tid och onödiga kostnader? BÀttre att köpa ett par Aktiva?? Passiva?? monitorer som redan Àr fÀrdiga,bara att packa upp och njuta av musiken direkt??

Tell me more!

Tacksam för alla tips!

/Mikael

Annons
Postat

valutronic.se

end of discussion!! đŸ˜Č

kan tillÀgga att vi har ett par sÄna i studion vi har i kalmar, och jag blÄstes av stolen nÀr jag hörde dom första gÄngen, andra gÄngen med, tredje gÄngen med, fjÀrde gÄngen med.. well du förstÄr vad jag menar..

Postat
valutronic.se

end of discussion!! 🙂

kan tillÀgga att vi har ett par sÄna i studion vi har i kalmar, och jag blÄstes av stolen nÀr jag hörde dom första gÄngen, andra gÄngen med, tredje gÄngen med, fjÀrde gÄngen med.. well du förstÄr vad jag menar..

Haha! Hoppas du hade nĂ„got mjukt att landa pĂ„. Ne skĂ€mt och sido. Har kollat in dessa redan. Men efter att ha tagit fram tumstocken sĂ„ konstaterade jag att det inte fĂ„r plats med nĂ„gra golvisar đŸ˜Č. MĂ„ste ha dem pĂ„ stativ eller stĂ„endes pĂ„ bordet tyvĂ€rr. Annars vart jag vĂ€ldigt sugen pĂ„ dem. Vet ej dock hur de Ă€r pĂ„ att leverera metal?

Postat

Om du aldrig byggt högtalare förr sÄ skulle jag nog inte rekommendera att bygga sjÀlv om man inte gör det för att det Àr roligt och lÀrorikt. Nu gÄr det ju faktiskt att hitta ganska hyfsade aktiva lÄdor för ca 9000:- uppÄt (nya).

Postat
Om du aldrig byggt högtalare förr sÄ skulle jag nog inte rekommendera att bygga sjÀlv om man inte gör det för att det Àr roligt och lÀrorikt. Nu gÄr det ju faktiskt att hitta ganska hyfsade aktiva lÄdor för ca 9000:- uppÄt (nya).

Jag har byggt nÄgra högtalare förut. SÄ det ska inte vara nÄgra problem med sjÀlva byggandet. Tummen sitter dÀr den ska om sÀger som sÄ. Det Àr bara sÄ man fÄr en fÀrdig ritning av lÄda och element som passar till den och sjÀlvklart delningsfilter dÄ. Och 9000:- uppÄt för nya lÀt vÀÀÀÀldigt dyrt för den budget jag satsar pÄ... Max! 4000:- för ett par.

Postat
valutronic.se

end of discussion!! 😎

DetdĂ€r sĂ„g intressant ut! 😆

Postat

Om 4000:- Àr exl. slutsteg sÄ skulle jag kolla pÄ en 3-vÀgs lÄda med;

http://www.seas.no/index.php?option=com_co...&Itemid=135

och t ex en:

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=118

och nÄgon lÀmplig diskant (för mycket smak som spelar in dÀr).

Baselementet Àr ganska intressant eftersom det gÄr att komma ner ganska lÄngt med relativt liten lÄda; -3 dB vid 36 Hz om 32 liter netto. 112 dB vid X-max (14 mm).

Postat
valutronic.se

end of discussion!! 😎

Haha! Hoppas du hade nĂ„got mjukt att landa pĂ„. Ne skĂ€mt och sido. Har kollat in dessa redan. Men efter att ha tagit fram tumstocken sĂ„ konstaterade jag att det inte fĂ„r plats med nĂ„gra golvisar 😆. MĂ„ste ha dem pĂ„ stativ eller stĂ„endes pĂ„ bordet tyvĂ€rr. Annars vart jag vĂ€ldigt sugen pĂ„ dem. Vet ej dock hur de Ă€r pĂ„ att leverera metal?

dom finns i annat utförande med, dÄ under namnet HSQ50.. lÄter riktigt bra..

dom levererar allt precis sÄ som det lÄter.

Postat

Mmm.. Vill bara vara en garant för att valutronic lÄter bra.. Helt otroligt bra för att matcha priset.. Iof matar jag mina valutronic med ett par allt för feta Gaz Ampzilla förstÀrkarsteg.. Men ÀndÄ.. För priset finns ingen konkurrent ens i nÀrheten...

Postat
valutronic.se

end of discussion!! 🙂

Haha! Hoppas du hade nĂ„got mjukt att landa pĂ„. Ne skĂ€mt och sido. Har kollat in dessa redan. Men efter att ha tagit fram tumstocken sĂ„ konstaterade jag att det inte fĂ„r plats med nĂ„gra golvisar 😎. MĂ„ste ha dem pĂ„ stativ eller stĂ„endes pĂ„ bordet tyvĂ€rr. Annars vart jag vĂ€ldigt sugen pĂ„ dem. Vet ej dock hur de Ă€r pĂ„ att leverera metal?

Hittar faktiskt inte den pĂ„ deras sida? 😆 För det Ă€r inte denna du menar? System 2 mk2

Postat
Mmm.. Vill bara vara en garant för att valutronic lÄter bra.. Helt otroligt bra för att matcha priset.. Iof matar jag mina valutronic med ett par allt för feta Gaz Ampzilla förstÀrkarsteg.. Men ÀndÄ.. För priset finns ingen konkurrent ens i nÀrheten...

fan va skoj att du med skaffat sĂ„na.. grattis.. 😆

Postat (redigerat)
valutronic.se

end of discussion!! 😎

Haha! Hoppas du hade nĂ„got mjukt att landa pĂ„. Ne skĂ€mt och sido. Har kollat in dessa redan. Men efter att ha tagit fram tumstocken sĂ„ konstaterade jag att det inte fĂ„r plats med nĂ„gra golvisar 🙁. MĂ„ste ha dem pĂ„ stativ eller stĂ„endes pĂ„ bordet tyvĂ€rr. Annars vart jag vĂ€ldigt sugen pĂ„ dem. Vet ej dock hur de Ă€r pĂ„ att leverera metal?

Hittar faktiskt inte den pĂ„ deras sida? 😼 För det Ă€r inte denna du menar? System 2 mk2

sq50L.. misstĂ€nker att HSQ50 Ă€r Hög och SQ50L Ă€r LĂ„g.. 🙂

vi gjorde egen design pÄ lÄdan, mkt mindre, lite bredare, och lite mindre djup..

inte alls svĂ„rt att fĂ„ det snyggt, plus att det finns total byggbeskrivning pĂ„ sajten, som Ă€r vĂ€ldigt bra att följa!! 🙂

SQ-50 L

Äntligen kan ocksĂ„ ni som tyckt att SQ-50 var litet för höga fĂ„ lika bra ljud.

Samma höga ljudkvalitet, och lika djup och ren bas, fast i ett lÀgre och smalare utförande.

Höjden har minskat med 26 cm, bredden med 5 cm.

http://www.valutronic.se/SQ-50L.html

Redigerat av IDF
  • 4 veckor senare...
spandaux (oregistrerad)
Postat

Shit!

SQL blir ju sÄ jÀkla billiga sÄ nu gör jag ett par bara för att!

Dom matchar nog min lite kultiga Sonab-förstÀrkare ganska bra, den Àr kanon!

VÀldigt mjuk och lÄter ganska "dyrt", inte vÀrldens neutralaste men nu Àr det ju hifidelitti liksom...

http://www.slingerbult.com/public/annonsweb/SonabR4000.jpg

Jag Àr ju fan möbelsnickare sÄ det hÀr gÄr pÄ ett kick. Lite Àckligt med spÄnskiva bara, man Àr ju van vid feta mdf-bafflar. Gjorde nÄgra scenmonitorer i laminerad 25mm mdf Ät kund ngn gÄng, vibrerade inte mycket men ack sÄ tungt.

Postat
Shit!

SQL blir ju sÄ jÀkla billiga sÄ nu gör jag ett par bara för att!

Dom matchar nog min lite kultiga Sonab-förstÀrkare ganska bra, den Àr kanon!

VÀldigt mjuk och lÄter ganska "dyrt", inte vÀrldens neutralaste men nu Àr det ju hifidelitti liksom...

http://www.slingerbult.com/public/annonsweb/SonabR4000.jpg

Jag Àr ju fan möbelsnickare sÄ det hÀr gÄr pÄ ett kick. Lite Àckligt med spÄnskiva bara, man Àr ju van vid feta mdf-bafflar. Gjorde nÄgra scenmonitorer i laminerad 25mm mdf Ät kund ngn gÄng, vibrerade inte mycket men ack sÄ tungt.

lÀs runt lite pÄ sajten, dÀr ser du att de rekommenderar att du bygger i spÄn!! annars kan du ju alltid som möbelsnickare bygga i ngt vacker tÀslag hela konstruktionen istÀllet.. typ lönn. :rolleyes: flammig amerikansk!!

jag tÀnkte bygga ett par till min egen studio. har ett par i vÄr gemensamma i kalmar, och dom lÄter riktigt bra!!

• 3 veckor senare...
Postat
vi gjorde egen design pÄ lÄdan, mkt mindre, lite bredare, och lite mindre djup..

Hej!

Kan du speca mer exakt? Jag Àr nyfiken pÄ hur smÄ det gÄr att fÄ dem med bibehÄllet vÀlljud. GÄr det att komma ner i "normal" nÀrfÀlts/stativ/hyll-storlek?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.