Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hallå!

Jag har ett stort problem i studion just nu. Det har väl mer eller mindre pågått i ett par månader, men nu känner jag att jag måste fixa till det. Det är så att i studion använder jag mig av digital inspelning. Ett mixerbord kopplat med två st stageboxar i liverummet (16 resp. 8 inputs) och på typ 3 kanaler/ingångar av varje stagebox hör jag knäppningar genom mixerbordet via monitorerna. Det ska tilläggas att jag har provat att skifta sladdarna som glappar från stageboxen i mixerbordet, och knastret bara byter plats i bordet. Så det är inte mixerbordet som spökar iaf, med största sannolikhet.

Jag har även skiftat strömförsörjningen till bordet, plus att jag separerat diverse ljus och ljudapplikationer från samma uttag osv. Kan det vara så att själva xlr-kontakterna är slut? eller är det nåt inuti boxen (lådan man stoppar in alla instrument och mic-kablar).

Det är alltså inget syncproblem med datorn eller motsv., utan det knäpper i högtalarna oavsett om datorn är på eller av. Så här kan jag säga, det enda som "krävs" för att det ska knäppa är att mixerbordet är på och högtalarna förstås, och sen dra upp regeln på resp. kanaler (ingenting är heller anslutet in i stageboxen/boxarna).

Vad tror ni?, vore sjukt tacksam för svar!! 😲

Mvh /Wacky

Annons
Postat

Hej tack för snabbt svar!

Jag har inte kollat alla ledare än.

Ljudet kommer ganska oregelbundet och kan beskrivas som vinylknaster, ganska

varierande styrka på knastren. Men diskant knäppningar.

Ska se om jag kan fixa ett ljudspår.

Det finns en värmepanna utanför studion som försörjer byggnaden med värme via vattenburna element.

Låter långsökt om den skulle störa just några få kontakter i SB:en.

/Wacky

Postat

Två "rimliga" alternativ:

Någon kraftigare elektrisk apparat som slår av och på i samma hus.

någon ledare är bruten och då är det inte balanserat, störningar från något slinker in.

Postat

Okej!

Det är ju balanserade kablar hela vägen i stagebox - mixerbord.

Menar du att kabeln blir obalanserad om en ledare är bruten?

😆

Postat

Jaha, men är det möjligt att det kan hända på balanserade kablar i en stagebox. Att ledare går sönder eller glappar? är det så ett "knäpp-ljud" kan uppstå?

Postat

Det ska även tilläggas att jag kan spela in via alla ingångar på stageboxarna, det är bara det att det är hemska knäppningar på en del kontakter. Vilken följer med in i ljudkort - datorn. Går inte att använda spåren sen... Det är nånting i byggnaden som slår av och på lite då och då, har inte luskat ut vad det är för nånting än, men när den slår på och av förstärks dessa knäppningar rejält. Kan det vara nåt med nån lufttrumma eller dylikt ändå?... hmm 🙂

Postat

Låter som att det är strömspikar från eluttag du upplever som beror på en fläkt som startar någonstans i ditt hus. Ett överspänningsskydd gör att man får en jämn ström levererad och ett sådan hade kanske avhjälpt ditt problem. Finns att köpa på NetOnNet, Elgiganten och liknande ställen.

Ytterligare en fråga, är din utrustning kopplad till jordade uttag?

Postat

Hej och tack för svar!

Jag har läst nånstans att det kan bero på strömspikar.

Är det nätfilter/transientskydd du menar då eller?

Kan du ge mig någon specifik produkt som du/ni tror hjälper?

Och sedan, i vilket uttag ska man då sätta in ett överspänningsskydd i, måste inte

det då sitta i elcentralen typ, eller räcker det med några stycken i studion?

All utrustning är kopplade till jordade uttag.

Postat

Okej, men är det ingen som har fler tips än överspänningsskydd?

Jag såg att det fanns rätt många typer av övspskydd, nån som kan ge ett

bra exempel på överspänningsskydd? funkar t.ex Clas Ohlsons skydd?...

Tacksam för svar!

Postat
  wacky sa:
Okej, men är det ingen som har fler tips än överspänningsskydd?

Jag såg att det fanns rätt många typer av övspskydd, nån som kan ge ett

bra exempel på överspänningsskydd? funkar t.ex Clas Ohlsons skydd?...

Tacksam för svar!

Hej!

Kolla här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21570247

Jag använder själv den produkt som heter 36-2356 för 595 kr till en av mina datorer. Det är den längst till höger i bild. Men det finns ju billigare överspänningsskydd som också fungerar mycket bra. Oavsett om ett överspänningsskydd löser ditt problem med de knäppande ljuden eller inte så bör varje datoranvändare ha ett överspänningsskydd till åtminståne datorn anser jag! En sådan kan rädda datorn för rätt dyrbara reparationskostnader. Men ska man ha ett riktigt supereffektivt överspänningsskydd....t.ex. för dem som bor ensligt ute på landet....så kostar ett sådant flera tusen. Men med dessa billiga skydd så kommer man rätt långt ändå, så det är faktiskt ingen dum investering. Jag skulle inte vilja vara utan.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Tack så mycket för svar!

Ska pröva ett överspänningsskydd. Får vi se om det hjälper!

😛

Postat

Tror inte att det kommer att göra någon skillnad. En isolationstransformator (230V) kanske hjälper om det beror på störande elektrisk apparatur.

Postat

Okej Gilbert, varför tror du inte det hjälper?

Ska iaf fara och testa det imorrn, annars får man lämna tillbaka prylarna.

Men låter det inte långsökt om ca 8 st kontakter/sladdar skulle gå sönder från stageboxarna?

Det här knäppljuden har kommit och gått i ett par månader nu. Och just nu hörs dom väldigt väl...?

/Fundersam wacky

Postat

Som jag sa så är det inte alls så säkert att ett överspänningsskydd hjälper dig att bli av med knäppljuden, men om du skaffar en sådan så gör du klokt i att behålla den i alla fall som ett skydd för din dyrbara utrustning.

Har du sett till att ljud och strömkablar är separerade från varandra? Det bör de vara.

Har du testat vad som sker med knäppningarna om du kopplar av strömen till datorskärmen?

Har du någon fantommatning på? Vad händer om du kopplar ur den i sådana fall?

Hur många watt har du på strömaggregatet i datorn? Är den för klen, eller hör du det knäppande ljudet

även om datorn inte är påslagen?

Har du testat att koppla in någonting direkt i mixerbordet istället för att gå via stageboxen?

Är knäppljuden kvar då i alla fall?

Har du testat att koppla av all belysning i rummet? Då menar jag den belysning som går på den on/off-knapp som sitter på väggen.

Hur är det kopplat i rummens säkringsskåp? Belysningen bör gå på en helt egen propp (säkring), din tekniska apparatur bör gå på en egen säkring, vägguttag på en egen säkring. Detta för att minimera störningar som annars kan uppstå av olika slag. Idealet är om datorn också går på en helt egen propp/säkring.

Om du har flera rum så är det bäst att även rummen har egna säkringar. Alltså att belysning och vägguttag i rum 1 har var sin säkring, att belysning och vägguttag i rum 2 har var sin säkring osv. Jordade uttag precis överallt bör du ha. Att ha denna typ av säkringsdragning kräver ett säkringsskåp med rätt många proppar, men det minimerar riskerna för störningar. Det finns begagnade säkringsskåp så detta är inte alls dyrt. Vad som däremot gäller är att man anlitar en behörig elektriker för jobbet för annars kan det vara förenat med livsfara! Dessutom gäller inga försäkringar om huset brinner ner om en obehörig har gjort installationen. Detta är en anledning till att man inte ska betala en behörig elektriker svart för då finns inget kvitto som kan styrka att installationen är professionellt utförd.

Om du inte får bukt med ditt knäppande ljud på ett enkelt sätt så skulle jag personligen ha tagit dit en behörig elektriker för att mäta upp hur din strömförsörkning ser ut. Om man har en alltför ojämn strömförsörkning in i vägguttagen så kan det ställa till med lite problem. Vet dock inte om det har något samband med just ditt problem men skulle inte alls vara förvånad om det skulle kunna ha det. Kanske du har något jordfel i någon kontakt? Ett jordat vägguttag kan ju t.ex. vara felkopplad så att den avsedda jorden inte har den funktion som den är tänkt att ha. Är ingen expert alls om el, men detta är i alla fall sådant som jag själv har fått höra av elektriker vid tillfällen då jag har byggt några studios.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Oj oj vilket proffsigt svar man fick!

Tack så oerhört mycket Ludgo-Pelle.

Jag antar att om inget av nedanstående punkter och utlägg hjälper mig, är det ett

sjuhe**/?%¤" stort fel jag har i studion 😄

Jag ska svara på det du skrivit så gott jag kan:

1.Hur menar du med ljud & strömkablar? att skarvdosor+tele, rca, xlr-kontakter m.m ligger i samma "ormbo" eller? Det mesta ligger ju i tillsammans bakom mixerbordet, fördelat på 2 huvuduttag på väggen.

2. Har inte provat skärmtricket, kan dom orsaka knäppningar...hmm

3. Fantomen har jag provat slagit av och på, ingen skillnad

4. Datorn påverkar inte alls det här problemet, oavsett om endast mixerbord+monitorerna är på

i hela studion hörs knäppandet.

5. Jag har provat att kopplat in en XLR sladd med en Sm 57:a rakt in i bordet där en kontakt från stageboxen satt som knäppte, då hördes inget knäpp.

6. Nej har inte kopplat bort belysningen från on/off knappen.

7. Jag vet ärligt talat inte hur säkringarna ligger, tror inte det är så grundligt gjort.

Det jag vet är att en elektriker har kopplat all belysning på en fas, och resterande studioprylar på en annan. Studion ligger i en gammal lada ute på landet. Och byggnaden har några år på nacken så att säga.

Det kan ju vara nåt med elcentralen osv. Svärgubben är elektriker, får ta med han ut och se om han hittar nåt. Men vid första samtalat hade han inga konkreta idéer om vad som kunde vara fel.

Hälsningar /wacky 😕

Postat
  wacky sa:
Oj oj vilket proffsigt svar man fick!

Tack så oerhört mycket Ludgo-Pelle.

Jag antar att om inget av nedanstående punkter och utlägg hjälper mig, är det ett

sjuhe**/?%¤" stort fel jag har i studion 😄

Jag ska svara på det du skrivit så gott jag kan:

1.Hur menar du med ljud & strömkablar? att skarvdosor+tele, rca, xlr-kontakter m.m ligger i samma "ormbo" eller? Det mesta ligger ju i tillsammans bakom mixerbordet, fördelat på 2 huvuduttag på väggen.

2. Har inte provat skärmtricket, kan dom orsaka knäppningar...hmm

3. Fantomen har jag provat slagit av och på, ingen skillnad

4. Datorn påverkar inte alls det här problemet, oavsett om endast mixerbord+monitorerna är på

i hela studion hörs knäppandet.

5. Jag har provat att kopplat in en XLR sladd med en Sm 57:a rakt in i bordet där en kontakt från stageboxen satt som knäppte, då hördes inget knäpp.

6. Nej har inte kopplat bort belysningen från on/off knappen.

7. Jag vet ärligt talat inte hur säkringarna ligger, tror inte det är så grundligt gjort.

Det jag vet är att en elektriker har kopplat all belysning på en fas, och resterande studioprylar på en annan. Studion ligger i en gammal lada ute på landet. Och byggnaden har några år på nacken så att säga.

Det kan ju vara nåt med elcentralen osv. Svärgubben är elektriker, får ta med han ut och se om han hittar nåt. Men vid första samtalat hade han inga konkreta idéer om vad som kunde vara fel.

Hälsningar /wacky 😕

Hej igen!

Jaha....om fråga 1:

Signal (ljud) och el-kablar ska inte korsa varanda. De ska heller inte ligga alldeles intill varandra om detta är möjligt. "Om möjligt" eftersom detta ibland kan vara rätt svårt att undvika, men man får göra så gott man kan. Försök alltså att separera el-kablarna från alla andra kablar som du har till ljudanläggningen. El-kablar ska ligga för sig och signal-kablarna för sig. Sedan ska även el-kablarna helst inte korsas med varandra. Det gäller att ha ordning på kablarna när man sysslar med inspelningar, så försök att göra så snygga kabeldragningar som möjligt för att annars kan man lätt få störningar av olika slag. Dessutom ser det på köpet lite snyggare ut också, men det viktigaste är trots allt att undvika problem med ljudet. Just detta....att se till att separera signalkablar från el-kablarna är det nog många som "slarvar" med och som därför inte så sällan ställer till ljudproblem. Många känner inte till problemet och hur viktigt detta är så det är väl därför antar jag.

Fråga 2: Du får testa att koppla av bildskärmen. Inte för att jag tror att det blir någon skillnad, men det kan faktiskt bli det. Bildskärmar kan ibland ställa till problem just av din karraktär. I sådana fall kan det ha och göra med just att el/signal-kablar korsar varandra eller att skärmen står för nära någon av dina apparater. Men det ska den tåla egentligen om jorden och avskärmningen i apparaten är som den bör vara.

Fråga 3: Okay....då kan du utesluta att fantommatningen utgör någon störning. (Det gäller ju att köra uteslutningemetoden för att du ska kunna ringa in problemet.)

Fråga 4: Inte heller datorn verkar utgöra någon störning. I så fall tror jag inte att bildskärmen heller gör det men testa att koppla av den ändå om den inte redan är urkopplad.

Fråga 5: Här kan en bov finnas! Dvs. att felet eller möjligen ett av felen ligger i din stagebox! I sådana fall kan det vara att en lödning har släppt en aning på någon av stageboxens kablar som går till ingången där du normalt kopplar in micken. Den kan också vara oxiderad. Ta bort locket till stageboxen så att du ser hur det ser ut inuti den. Känn lite försiktigt på alla kabeltåtar som går till samtliga XLR-kontakter för att kolla att bablarna har full kontakt och inte sitter lite löst. Kablarna ska sitta helt fast och inte ens "lite" löst. Titta också på hur lödningarna ser ut. De ska vara lite halvblanka och metalliskt ljusa. De ska inte se alltför matta och "dammiga" ut för då kan det vara oxidation. I sådana fall är det bästa att löda bort kabeln, suga upp det nuvarande lödtennet och löda tit kabeln på nytt med nytt lödtenn. Det klarar du själv om du bara ser till att hålla reda på var de tre tåtarna ska sitta någonstans och att inte värma kablarna för hett med lödpennan. Värm inte mer än vad nöden kräver (bara så att lödtennet smälter) så blir det bra. Även själva kontakterna (och inte enbart kabeltåtarna inne i den) bör du kolla upp. Testa att rycka i och ur mickkabeln frekvent några gånger för att se om det kanske kan vara frågan om oxidation i själva kontakten. Har du lite tur så kan oxidation släppa lite.

Fråga 6: Testa att koppla av belysningen från on/off-knappen. Dvs. släck belysningen. Att detta kan orsaka brum och andra oönskade ljudstörningar är klassiskt! Men vi får väl hoppas på att det inte är just det här problemet för det är i detta fall du i så fall måste ta dit en elektriker som ser över hur allting är kopplat så att du slipper störningar.

Fråga 7: Okay...att belysningen ligger på en fas och stydioprylarna på en annan låter mycket lovande och bra! Då ska det nog inte vara något problem med belysningen i alla fall. Helst ska man dessutom separera ytterligare i studion om man ska vara riktigt petig, men om detta inte krävs pga. störningar så är det lite överkurs att separera ytterligare. Funkar det så funkar det liksom. Men om du nu skulle vilja separera lite mer proffsigt så ska du ha vägguttagen i varje rum på en egen säkring. Dessutom: I kontrollrummet ska man då helst ha en helt egen säkring för enbart datorn och en helt egen säkring som används till mixerbord, aktiva högtalare, externa effekter osv. Utöver detta bör man då ha ytterligare en egen säkring för bordslampor osv. Men som du ser så är detta lite överkurs såvida den här åtgärden inte är ett direkt måste för att slippa störningar. Eller om du inte spelar in professionellt.

Jag tror inte att du har något dyrbart eller alltför omständigt fel. Däremot kan det ibland vara lite knepigt att hitta felet. Det gäller att göra precis som du gör nu...att gå systematiskt till väga och köra uteslutningsmetoden. Om jag vore dig....nu när du har gett mer information...så skulle jag som sagt har kollat upp stageboxens anslutningar. Jag skulle också be svärgubben om han kunde mäta upp strömmen åt dig. Kolla att den är hyfsat jämn. Du har ju 230 V i huset men den är aldrig konstant. Den pendlar lite både uppåt och neråt, men svängningarna bör inte vara för stora. Han bör veta hur stora skiftningar det får vara för att tycka att det är inom rimliga gränser. Be honom också att kolla om jorden i dina vägguttag är som det ska. Det är lätt och snabbt gjort för honom.

Jag ser fram mot att höra hur det går för dig och vad du kommer fram till, så hör av dig igen och berätta! Lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Stort tack för alla svar!

Jag återkommer när problemet är löst!

Mvh /Wacky

God Jul & Gott nytt år!

Postat

Hej alla glada!

Återigen stort stort tack för alla svar på mitt problem!

Nu är felet åtgärdat och knäppet är borta.

Det hela berodde på att en xlr-kontakt från stagebox 1 in till bordet

var glapp/bruten. Så den påverkade ALLA kanaler i bordet samt alla stageboxar i studion.

Själva XLR-kontakten på sladden till mixerbordet alltså. Vi kollade runt i byggnaden efter

störningsmoment, mätte upp jordslingor osv. Men till slut tänkte vi att nåt är fel med nån av

stageboxarna. Så vi drog ut alla kontakter från den stagebox som har knäppt mest och vips,

så var knäppet som bortblåst. Den här proceduren har jag för mig att jag kollade upp först av

allt när felet kom till..men jag måste ha fuskat och dragit ut en del av kontakterna bara.

Hur som helst så ska jag och en snubbe till fara ut ikväll och löda om en del kontakter!

Från mig själv till er andra EN RIKTIGT GOD JUL! :rolleyes:

Postat

Så skönt att problemet löste sig och att det blev avhjälpt så snabbt!

Annars brukar den här sortens problem kunna bli ganska långrandig om det vill sig illa.

Det är också bra att du har gjort lite jordmätningar, för om du får fler problem av liknande sort så vet du att du troligen kan leta felet någon annanstans. I det här fallet låg just stageboxen ganska när till hands,

så det är ju inte så förvånande att du hittade felet just där. Men där ser man vad en liten sketen lödning eller kabel kan ställa till med....Nu kan du fira hjul med ro när du har fått det hela att fungera som det ska!

God hjul på dig!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.