Jump to content
Annons

Instrumentalmusik?


metz

Recommended Posts

Allan Holdsworth ja. Mycket intressant. Han spelade på Jazz festivalen i Umeå för några år sedan. Mycket trevlig och underlig man som kallar sin studio för bryggeriet. 😉 Vid jazzfestivalen i Umeå spelade han genom en Roland VG-88 om någon är nyfiken.

Scott Hendersom (Tribal Tech), också intressant instrumental musik. Man bör dock se Scottie live. Då är han som allra bäst! En av mina absoluta favoriter. Förövrigt var han min gitarrlärare en gång i tiden.

John Scofield är också oerhört bra.

För att nämna några.

EDIT: Hooked on phonix

Redigerat av Lindh
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Själv är jag och har varit väldigt inspirerad av Mike Oldfield och Jean Michel Jarre i mitt musik skapande. Min musik är ofta med mycket melodier och väldigt enkla.

Titta på

http://www.onofus.se

Ok sen  kanske jag inte är så duktig på noter men, ändå min musik kan vara rätt intressant.

Det skojjiga med "enkla" saker är att de ju kan byggas ut till vad som helst, och att komplexa saker ofta bara döljer en extremt enkel struktur som har tagit på sig en "stor kostym". När jag först hörde Oldfields Incantations till exempel blev jag verkligen förtrollad! Tänk att hela dubbelplattan byggs på ett enda (låt vara lite exotiskt och mycket vackert) ackord vad gäller harmonier, skalor etc. Skickligt gjort, måste till och med Oldfields fiender medge. Men min Oldfieldfavorit är fortfarande Ommadawn. Den är för övrigt Oldfields egen favorit.

Jarre är ju mer explicit enkel. Hans komplexitet skapas helt av ljudens komplexitet. Oftast är det bara en simpel poplåt, kanske heller inte vidare bra, i botten. Min Jarrefavorit har nog alltid varit första Oxygene-stycket. Otroligt enkelt, rent musikaliskt men lika otroligt vackra ljud. Jarres lärare Pierre Schaeffer på IRCAM sade någong gång i tidningen MM att Jarres musik "inte är nåt vidare bra men att Jarre ju är framgångsrik och det är också bra". Ändå dedikerade Jarre ju sin Oxygene 7-13 till honom. Har du lyssnat på på Schaeffers musik? Kan rekommenderas! Akademisk, "svår" (för det mesta) men har berett vägen för mycket av den populärmusikaliska utvecklingen. Kolla också in Luc Ferrari! T ex "Petite symphonie intuitive pour un paysage de printems" och "Presque rien avec filles". Den senare är som att läsa Marcel Prousts "På spaning efter den tid som flytt".

Kollade din studio. Är det midi-kontrolleraren som jam sålde med braskande annonser nyligen? Hur är den?

Tyvärr lyckades inte min dator spela upp någon ljudfil. Nåt fel igen, väl...

Link to comment
Dela på andra sajter

Allan Holdsworth ja. Mycket intressant. Han spelade på Jazz festivalen i Umeå för några år sedan. Mycket trevlig och underlig man som kallar sin studio för bryggeriet. 😉 Vid jazzfestivalen i Umeå spelade han genom en Roland VG-88 .

Ja. Han är ju som många britter passionerad ölkonsument och brygger öl själv också. Förutom VG-88:an har han ju firat triumfer med 80-tals MIDI-kontrollern SynthAxe.

Vet du om han fortfarande använder den? När jag såg/hörde honom på Mejeriet (sic!) i Lund hade han "riktig" elgitarr + sitt bryggeri. Jag var lycklig i många dagar efteråt. Fullsatt lokal. Bara tre kvinnor totalt, tror jag. EN av kvinnorna var en bekant till jazzrecencenten Björn Fremer. De gick i pausen (pressläggning?). Rubriken i tidningen dagen efter löd "Robotseminarium på Mejeriet". Självklart--varför skicka en tradjazzare till en Holdsworthkonsert? Men jag skrattde högt åt rubriken. Jag höll inte med, men den var ändå riktigt kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

And now to something completely different...

Imminent Starvation (eller Imminent tror jag att de heter nu) gör alldeles härlig instrumental musik...... Ja, eller "instrumental" kanske är lite fel ord eftersom jag inte vet om deras "instrument" riktigt skulle klassas som just det...?

Oljud tror jag att min mamma skulle kalla det, men nån annan har bestämt sig för att det är en musikgenre som kallas "power noise"... Riktigt schysst hursomhelst. 🙂 Härliga tunga rytmer och intressanta atmosfärer uppbyggda av brus och skrap och knak och brak... 😉

Ant-zen är bolaget de ligger på och där finns en hel del annat intressant att lyssna på också, om nån nu skulle va intresserad...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha. 🙂

Har ingen aning om han fortfarande använder 88:an live. Men den har säkert en säker plats i bryggeriet. Jag var arbetade på jazzfestivalen när han spelade så jag pratade rätt mycket med honom. Han sa att han använda 88:an för att han kunde få fram ljud som gjorde att han kunde spela likt ett blåsinstrument. (Han ville ju egentligen spela sax). 🙂 Hans kravlista var inte särskilt komplicerad...bara att det stod en kall öl på scenen så han kunde släcka törsten och dämpa sina nerver så var han tillfreds. 😄

På tal om instrumental musik så kom jag på ytterligare ett förslag, som jag inte tror har nämts 😉 Yellowjackets!!! Dom är fanatiskt fantastiska.

EDIT: Hans konsert var helt underbar. Så pass att jag kände mig tvungen att köpa en VG-88.

Redigerat av Lindh
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Katla (oregistrerad)

Jean Michel Jarre, Vangelis, Björn Olsson, Solarplexus, Pink Floyds instrumentala alster, Björn Isfält, Ananda Shankar, Ravi Harris & the Prophets, Bo Hansson, Hansson & Carlsson...fan jag kan hålla på hela dagen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Jarres lärare Pierre Schaeffer på IRCAM sade någong gång i tidningen MM att Jarres musik "inte är nåt vidare bra men att Jarre ju är framgångsrik och det är också bra". Ändå dedikerade Jarre ju sin Oxygene 7-13 till honom.

Han kanske tycker att Jarre glömt bort det avantgardiska som de pysslade med på IRCAM.

För mig så känns Jarres "pre-Oxygene" musik endast intressant på grund av de ljud och utrustning han använde. Deserted Palace är ju inte någon skön musik så som Oxygene kom att bli. 🙂

Redigerat av equinoxe
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Metz:

Kan du tipsa om vad man ska kolla in med Reich och Glass om man är helt nybörjare på deras musik.

Har hört diverse grejer och jag har uppskattat allt jag hittills hört men man vill ju vara säker så man inte köper något mindre bra.

Förresten, fan va bra gybe är, tack till den som tipsade om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Kollade din studio. Är det midi-kontrolleraren som jam sålde med braskande annonser nyligen? Hur är den?

Tyvärr lyckades inte min dator spela upp någon ljudfil. Nåt fel igen, väl...

Oj denna tråden hade jag glömt bort... hittade när jag sökte på metacrawler.com tänka sig...

Jo midi-kontrollenheten är till stor förtjusning.. man känner sig iaf inte begränsad av den..

Ljudfilerna ska fungera nu iaf!

(bättre sent än aldrig)

Link to comment
Dela på andra sajter

Till kunoapa:

Om du är nybörjare på Glass och Reich så måste du bara kolla in följande album:

1. Koyaanisqatsi - Philip Glass

2. Music for 18 musicians - Steve Reich

Båda rekommenderas å det varmaste!

Till den som skrev om Oldfields Incantations föresten måste jag bara ställa mig upp och göra honnör. Så jävla fantastisk musik!

mvh

/Metz

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Kan inte låta bli att fylla på lite.

Cinematic Orchestra - hur bra som helst, kolla "a man with a movie camera" och "Motion"

Jaga Jazzist - Norsk spännande experimentell jazz med hur grymma melodier som helst.

"A livingroom hush" är nog bästa skivan.

Gotan Project - Argentinskt tango influerat. Man blir kär..

lite namedrop:

Mats & Morgan

Tortoise

Bo hansson

Lucky people center

Euroboys

Godspeed you! black emperor

Soft machine

Squarepusher

Dj Shadow

Och sen mitt band 😛

länk i signaturen

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte namedroppa lite jag också:

The Magic Elf

Liquid Tension Experiment

The Black Mages

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Shit! Tackar för er som tipsade om Black Empror!!!! Det var lätt bland det bästa jag hört! U.X.O kan vara bästa skivan på 10 år!

STORT Tack!!! Fick mig även att inse att det var dom som gjort den fantastiska låten i filmen 28-days later.

Om du har möjligheten att se dem live så gör det! Första gången jag hörde dem var på en spelning 98 och jag blev helt tagen. Såg dem sedan igen 2001(?), var tyvärr inte lika bra men ändå en av de bättre konserter jag sett.

Kan även rekommendera våra svenska hjältar i genren Seamonster¹. Ett band som precis som GYBE! desvärre är mycket bättre live än på skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så måste jag väl rekommendera ett av mina top 10 favoritband med. Några som är bättre på skiva än live 😛The Appleseed Cast. Tror framförallt att du kan gilla deras Low Level Owl Vol 1 & Vol 2 som är inne och svansar på den genren du suktar efter. Fast jag tycker att deras Two Conversations är det bästa de gjort. Men den är lite mer åt det konventionella hållet.

Du kan köpa dem för en struntsumma hos Deep Elm i vilket fall som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Martyman (oregistrerad)

A27 hade en bra lista... Gillar nån Godspeed... så lyssna även på A Silver Mount Zion och Fly Pan Am.

Lite annat

- The Yind (Svenskt)

- The Jimmy Cake(Irländskt)

- 33.3 (USA)

- Cul de Sac (USA)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...