Solfeggio Postat 14 december 2007 Dela Postat 14 december 2007 Jag har funderat på en ny dator som jag tillägnar helt och hållet musiken. En dator fri från de risker nätet och annat datorlekande innebär. Framförallt en separation mellan mitt musikskapande och "allt annat". Efter att ha kikat runt lite här och i olika tidningar har saken runnit ut i sanden ända tills jag fick hem ett hemPC-erbjudande. DÅ priset blir bra förmånligt för mig funderar jag på detta paket: Processor (CPU) AMD Phenom 9500 (med fyrdubbla processorkärnor) Chipset nVidia nForce 430 Internminne 3072 MB DDR2 SDRAM Hårddisk 2 x 500 GB (varav ca 8 GB återställningspartition) Extra löstagbar hårddisk 320 GB Optisk enhet 1 DVD±RW/±R/R9 (2,4x/16x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max) med Lightscribe-teknik, Dual Layer- och stö Grafik NVIDIA GeForce 8800GT, PCI-Express Ljud High definition audio 7.1 Cacheminne 4 Mb cache level 2/3 Minnesplatser 4 st, 0 lediga. Max 8 GB Kortläsare 15-i-1, kortläsare för SD, mini-SD, xD, MMC, RSMMC, MMC+, MMC Mobile, Memory Stick, MS Pro, MS Duo, MS Pro Duo, Compact Flash, CF II, IBM Micro Drive, Smart Media Högtalare Logitech S-200 (utgår vid beställning av tillvalshögtalare) Nätverksstöd Trådlöst nätverk IEEE802.11 a/b/g/n, 10/100 Mbit/s Ethernet integrerat Kortplatser 1 upptagen PCI, 1 ledig PCI-Express x1, 1 upptagen PCI-Express x16 Gränssnitt 2 st IEEE 1394 ("Firewire"), 6 st USB 2.0 , RJ-45, line-in, högtalare, mikrofon, 2 st PS/2, DVI, s-video Lagringsplatser 1 ledig 3,5" (intern), samt plats för HP Pocket Media Drive TV-anslutning S-video, kabel ingår ej TV-Kort Ja, med fjärrkontroll och hårddiskinspelning. Hybrid (analog/digital) Tangentbord Trådlöst med snabbknappar och kontroller Mus/pekdon Trådlös optisk rullmus Format (H x B x D) cm Tornmodell (38,5 x 19,2 x 42,0) Operativsystem MS Windows Vista Home Premium Jag använder Sonar 5.2 samt reason 3....och en massa pluggar. Det som avskräcker mig är att det är vista. Jag är inte så sugen på att bekosta uppgradering av de program jag har då behovet inte finns. Plus att alla pluggar som jag har (VG 1, en hel del effektpluggar etc). Vad tror ni om datorpaketet? Fegar jag för mycket gällande Vista? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 14 december 2007 Dela Postat 14 december 2007 Släng ut Vista och in med XP. Själva hårdvaran ser ut att kunna klara av uppgiften annars tycker jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 14 december 2007 Dela Postat 14 december 2007 nVidia nForce 430 Chipset skulle jag kolla noga hur det funkar med ljudkort. Historiskt sett så brukade man undvika Nvidia grafikkort men jag vet inte hur det är nu. Ska du köra internt ljudkort eller FireWire? Om FW borde du kolla vad det är för FW-krets i burken. Windows Vista skola undvikas likt djävulen.. XP SP2 är det som funkar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Solfeggio Postat 14 december 2007 Trådstartare Dela Postat 14 december 2007 Tack för svaren. Jag vet inte hur avtalet ställer sig till ifall man ändrar operativsystem. Supporten kanske ryker. Jag måste nog kolla upp det. Angående ljudkortet har jag tänkt köra externt så det är också något att kolla upp! Keep em coming guys! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Solfeggio Postat 16 december 2007 Trådstartare Dela Postat 16 december 2007 Bump - inga andra iakttagelser? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Biran Postat 16 december 2007 Dela Postat 16 december 2007 Bump - inga andra iakttagelser? Jo det finns flera, men inget som du vill läsa om troligen.. En hem-pc är gjord för stora massan av användare, inte specialicerad på 1 uppgift, i detta fall musikhantering.. Hem-pc innehåller på tok för mkt prylar i mitt tycke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Memphis Postat 16 december 2007 Dela Postat 16 december 2007 Flera vänner till mig tycker också XP är bättre än Vista. Kanske stämmer det... Och en Quad-processor... En duo är tydligen bättre har jag hört. 😱 Har man en fyrkärnig processor på 2000MHz så blir det 500MHz på varje kärna vilket inte är jättekrafigt för en processor nu för tiden. Visserligen jobbar de tillsammans paralellt men en tvåkärnig på 2000MHz har ju 1000MHz på varje kärna och de jobbar också paralellt. Hm.. 😕 En vän har testat båda och tycker så iaf Hur det vekligen är vet vi ju inte. Men klart att det är en ganska så kraftig dator du tänker köpa och den klarar ju utan större svårigheter att köra Reason och Sonar med diverse pluggar. Själv har jag en 1,6 singelcore med 2 Gb ram och klarar reason, Sonar med pluggar utan större svårigheter.. 🙂 Den blir nog bra 😉 Skall också uppgradera mig snart. Blir en kraftig Duo med 4 Gb ram 😛 /Memphis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Solfeggio Postat 17 december 2007 Trådstartare Dela Postat 17 december 2007 Tack för era kommentarer. Det är en del frågor att ställa vid demonstrationen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 Har man en fyrkärnig processor på 2000MHz så blir det 500MHz på varje kärna vilket inte är jättekrafigt för en processor nu för tiden. Visserligen jobbar de tillsammans paralellt men en tvåkärnig på 2000MHz har ju 1000MHz på varje kärna och de jobbar också paralellt. ??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
eviljuice Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 (redigerat) Flera vänner till mig tycker också XP är bättre än Vista. Kanske stämmer det... Och en Quad-processor... En duo är tydligen bättre har jag hört. 😏 Har man en fyrkärnig processor på 2000MHz så blir det 500MHz på varje kärna vilket inte är jättekrafigt för en processor nu för tiden. Visserligen jobbar de tillsammans paralellt men en tvåkärnig på 2000MHz har ju 1000MHz på varje kärna och de jobbar också paralellt. fel fel fel å åter fel. om du har en core duo tex en e6600 som ligger på 2.4 GHz så är det 2.4 + 2.4 GHz. å har du en quad på 2.4GHz så har du fyra kärnor på 2.4GHz. har man råd så ser jag ingen anledning å välja en duo framför en quad. skulle va elräkningen å så fall. säger sig själv att fyra kärnor presterar mer än 2. sen kan väl iofs inte alla DAW utnyttja 4 kärnor än.. men det kommer. Redigerat 18 december 2007 av eviljuice Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 Nån som kör M-Audio på AMD system... Ska tydligen skapa problem... Likaså Nortons (Anti)Virusprogr.. Har oxå fått möjligheten att uppdatera till detta system 😉 Hur Göra???? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Memphis Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 Flera vänner till mig tycker också XP är bättre än Vista. Kanske stämmer det... Och en Quad-processor... En duo är tydligen bättre har jag hört. 😉 Har man en fyrkärnig processor på 2000MHz så blir det 500MHz på varje kärna vilket inte är jättekrafigt för en processor nu för tiden. Visserligen jobbar de tillsammans paralellt men en tvåkärnig på 2000MHz har ju 1000MHz på varje kärna och de jobbar också paralellt. fel fel fel å åter fel. om du har en core duo tex en e6600 som ligger på 2.4 GHz så är det 2.4 + 2.4 GHz. å har du en quad på 2.4GHz så har du fyra kärnor på 2.4GHz. har man råd så ser jag ingen anledning å välja en duo framför en quad. skulle va elräkningen å så fall. säger sig själv att fyra kärnor presterar mer än 2. sen kan väl iofs inte alla DAW utnyttja 4 kärnor än.. men det kommer. Haha, jag sade ju att det var vad jag hade hört.. 😛 Fast hur vet jag att du har rätt och inte han? 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 (redigerat) Eftersom du kör Reason och Sonar 5.2 så kommer du att utnyttja två av fyra kärnor. Varken Reason eller Sonar 5.2 kan använda mer än en kärna. Redigerat 18 december 2007 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wallie999 Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 Nån som kör M-Audio på AMD system...Ska tydligen skapa problem... Jag har kört M-audio audiophile usb på en dubbelkärnig AMD sen i somras och har inte haft några problem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 Låter bra.... Nån med Delta1010LT kort som kör det på AMD?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
eviljuice Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 Flera vänner till mig tycker också XP är bättre än Vista. Kanske stämmer det... Och en Quad-processor... En duo är tydligen bättre har jag hört. 😊 Har man en fyrkärnig processor på 2000MHz så blir det 500MHz på varje kärna vilket inte är jättekrafigt för en processor nu för tiden. Visserligen jobbar de tillsammans paralellt men en tvåkärnig på 2000MHz har ju 1000MHz på varje kärna och de jobbar också paralellt. fel fel fel å åter fel. om du har en core duo tex en e6600 som ligger på 2.4 GHz så är det 2.4 + 2.4 GHz. å har du en quad på 2.4GHz så har du fyra kärnor på 2.4GHz. har man råd så ser jag ingen anledning å välja en duo framför en quad. skulle va elräkningen å så fall. säger sig själv att fyra kärnor presterar mer än 2. sen kan väl iofs inte alla DAW utnyttja 4 kärnor än.. men det kommer. Haha, jag sade ju att det var vad jag hade hört.. 😛 Fast hur vet jag att du har rätt och inte han? 😄 för att jag har det 😆 ... googla på saken om du inte tror mig... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zefhyros Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 (redigerat) Låter bra.... Nån med Delta1010LT kort som kör det på AMD?? Här! Inga problem här inte. Det som krånglade förut var Amd-datorer med VIA moderbord, men vad jag vet så ska det varit fixat för längesedan. Jag har själv en XP2000+ med VIA och vad jag vet så ska det ha varit modellerna före XP1700+ som krånglade, inte riktigt säker så jag ska göra en edit när jag har fått fram mer fakta. EDIT: Just Delta 1010-problemet borde alltså ha varit löst kring 01' då VIA-KT266 kom och har därefter alltid funnits kvar (fick höra samma sak när jag köpte mitt 1010lt för något år sedan). EDIT: Gamla VIA som funkar VIA KT266 Redigerat 18 december 2007 av Zefhyros Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 (redigerat) Låter bra.... Nån med Delta1010LT kort som kör det på AMD?? Här! Inga problem här inte. Det som krånglade förut var Amd-datorer med VIA moderbord, men vad jag vet så ska det varit fixat för längesedan. Jag har själv en XP2000+ med VIA och vad jag vet så ska det ha varit modellerna före XP1700+ som krånglade, inte riktigt säker så jag ska göra en edit när jag har fått fram mer fakta. EDIT: Just Delta 1010-problemet borde alltså ha varit löst kring 01' då VIA-KT266 kom och har därefter alltid funnits kvar (fick höra samma sak när jag köpte mitt 1010lt för något år sedan). EDIT: Gamla VIA som funkar VIA KT266 Nice...Då kanske man vågar hoppa på det här då... SPEC: AMD Phenom9500 nVidia Nvorce 430 4Mb L2 cache 3072Mb i 4 Slots (Max 8GB) 2x500GB Sata + 320Gb i Löstagbar DVD 16x Reader DVD +/-RW, +/-R, R9, 2-32x max, Lightscribe, Dual.L, DVD Ram NVIDIA 8800GT 512Mb Tv Kort med remote Win VISTA Home Prem Norton InternetSec. 2008 3ÅR Just det 343Kr/mån i 3år på Koneo, Bruttolöneavdr... Redigerat 18 december 2007 av Twilight_Zound Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stigmata Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 (redigerat) Glöm inte att kolla upp förmånsbeskattningen. Regeringen har lämnat in förslag om att man ska få beskatta extra för förmånsvärdet, samt att 2009 ska man få beskatta hela värdet... Så det blev inte så förmånligt som det var innan.... Var i starttagen själv på en MACPRO men hoppade av pga detta, finns en tråd om detta men hittar den inte... Mvh Christoffer Redigerat 18 december 2007 av Stigmata Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Solfeggio Postat 18 december 2007 Trådstartare Dela Postat 18 december 2007 Twilight: för oss har de lagt upp ett avtal som ska löpa i 1 år. Lite dyrare men det är anpassat så man slipper förmånsbeskattningen. Kolla noga upp det där ifall avtalet är sagt vara 3-årigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Memphis Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 Flera vänner till mig tycker också XP är bättre än Vista. Kanske stämmer det... Och en Quad-processor... En duo är tydligen bättre har jag hört. Har man en fyrkärnig processor på 2000MHz så blir det 500MHz på varje kärna vilket inte är jättekrafigt för en processor nu för tiden. Visserligen jobbar de tillsammans paralellt men en tvåkärnig på 2000MHz har ju 1000MHz på varje kärna och de jobbar också paralellt. fel fel fel å åter fel. om du har en core duo tex en e6600 som ligger på 2.4 GHz så är det 2.4 + 2.4 GHz. å har du en quad på 2.4GHz så har du fyra kärnor på 2.4GHz. har man råd så ser jag ingen anledning å välja en duo framför en quad. skulle va elräkningen å så fall. säger sig själv att fyra kärnor presterar mer än 2. sen kan väl iofs inte alla DAW utnyttja 4 kärnor än.. men det kommer. Haha, jag sade ju att det var vad jag hade hört.. 😛 Fast hur vet jag att du har rätt och inte han? 😲 för att jag har det 😆 ... googla på saken om du inte tror mig... Det var just googla jag gjorde men jag hittade inget.. Därför blev jag fundersam.. Så jag vet ju fortfarande inte vem som har rätt.. Googlar alltid först... 😆 /Memphis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 Trust me, alla kärnor går på 2.4 Ghz. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Memphis Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 (redigerat) Trust me, alla kärnor går på 2.4 Ghz. Så det är så? Jösses! Då måste en Quad vara oerhört kraftfull, kanske inte nu när så många program kan utnyttja det än men så småningom så.. Så vad har vi lärt oss idag? Man skall tro det man hör från två olika källor.. /M Redigerat 18 december 2007 av Memphis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 Ja, en quad är oerhört kraftig om man använder ett program som utnyttjar alla kärnor (t ex CuBase). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Implasticyde Postat 19 december 2007 Dela Postat 19 december 2007 Svar på tal om antalet kärnor i en CPU finns på wikipedia. Själv hade jag aldrig accepterat ett hemPC erbjudande därför att: A) Man får inte välja komponenter själv. 😛 Man får inte välja vilka program man får med (Norton är rena skiten och gör enligt engen mening ingen större nytta). C) Man är bunden att betala i 3år och får därför köpa datorn till "marknadspris" så i långa loppet betalar man för mer än en dator som man kanske inte ens vill ha efter första året. D) Du äger inte datorn och får därför inte göra några förändringar hårdvarumässigt. Går t.ex. hårddisken sönder får du själv inte sätta i en ny eller om du vill skicka i ett bättre grafikkort gäller samma sak. Aja baja... E) Går datorn sönder får man lämna den på service som i många fall är otroligt långsam och tyvärr alltför ofta sköts av inkompetent personal som inte hittar felet första gången. F) Man betalar för support man kanske inte ens behöver. G) Regeringen är om jag inte minns fel på gång av fixa till så att det inte blir lika förmånligt med hemPC. H) En hemPC är byggd för att ett företag skall tjäna så mycket pengar som möjligt, inte för att du skall få en så bra dator som möjligt för samma pengar. I) Man får med Windows VISTA (köpa grisen i säcken enligt egen mening). Kan säkert komma med fler argument för varför man inte skall köpa en hemPC men nu är det morgonmöte. Ovanstående åsikter är mina personliga och om du inte håller med så förstår jag detta. Avslutar med rådet att köra på det som passar just dig bäst! 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 19 december 2007 Dela Postat 19 december 2007 A) Nej. Men men 😮 Har förmån på PANDA IntenetSec 2008 Skiter ett stort stycke i Norton C) Mmm... D) Eehhehhmmm...Jo, Jag har satt in ett Delta1010LT i min Nuvarnade Hem-PC och enligt supporten på Koneo var det HELT ok... E) Min serveice har funkat fruktat bra...Lämnat in den 2 ggr.. Tagit ca 2 dar att åtgärda.. F) Och ? bättre det än att inte betala och stå där sen med egen plonka... G) Mmm...Det där är intressant H) Njaaa...Beror nog på vem du frågar I) Ta bort det och stoppa in ditt Xp då för fasen J) Mina tankar...Neeee Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Memphis Postat 19 december 2007 Dela Postat 19 december 2007 Ja, en quad är oerhört kraftig om man använder ett program som utnyttjar alla kärnor (t ex CuBase). Vilka versioner av Cubase stöder quad då? Bara senaste? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 19 december 2007 Dela Postat 19 december 2007 Inte säker hur det är med SX3 men 4:an utnyttjar alla kärnor väldigt effektivt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Implasticyde Postat 20 december 2007 Dela Postat 20 december 2007 (redigerat) Angående förmånsvärde på hemdatorer saxat från www.e24.se "Reglerna för hemdatorer ändras också när förmånsvärdet fördubblas till 4 800 kronor per år. Från 2009 är det meningen att skattesubventionen ska upphöra. Det betyder drygt 60 kronor mer i skatt per månad för den som inte betalar statlig inkomstskatt och cirka 120 kronor mer i skatt per månad för den som ligger över gränsen för att betala den högsta statliga inkomstskatten." Redigerat 20 december 2007 av Implasticyde Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 22 december 2007 Dela Postat 22 december 2007 Någon som vet vad det är för moderkort?? Alltså det är nVidia nForce 430 chips men vad heter moderkortet?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.