Jump to content
Annons

Vst syntar för minimal


Mollin (oregistrerad)

Recommended Posts

Mollin (oregistrerad)

Hello!

Jag producerar minimal musik, typ minimal techno/house/ambient ... Nu letar jag efter några vst syntar som mer eller mindre är Gjorda för minimal musik! 😛

Ni som producerar minimalt kanske kan ge mig lite tips på vad ni använder?

Tack för tips! 😉

Redigerat av Mollin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag kör i reason!!

men jag tycker du ska gå på synthar med analog karaktär, typ GForce minimonsta, korg legacy collection analog edition osv.

helt enkelt synthar där du kan gå på ordentligt och få kooooorta ljud.

själv kör jag ju reason o då är det subtractorn som är primär synth..

den låter såhär... när jag är på det humöret..

var ett tag sen jag gjorde ngt riktigt minimalistiskt, men glöm inte shuffflesvänget på hihaten, och en ganska snäll bastrumma som mixas rätt lågt volymmässigt och inte så lågt frekvensmässigt.

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
men glöm inte shuffflesvänget på hihaten

Det är en utav faktiskt rätt så många problem som uppstår för mig när jag ska till att producera, jag får aldrig till det riktigt med hi-hatsen, har du något tips på hur man kan göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

men glöm inte shuffflesvänget på hihaten

Det är en utav faktiskt rätt så många problem som uppstår för mig när jag ska till att producera, jag får aldrig till det riktigt med hi-hatsen, har du något tips på hur man kan göra?

shuffle, ganska grovt på hihatarna, men inte så mkt på baskagge o virvel/handklapp..

men som sagt.. shuffle är ganska schysst o få de o svänga..

använd mkt rytmik som jobbar ihop med varandra.. mkt backbeatmarkeringar på blippbloppsynthar och sånt.. gör mkt för helheten.. lyssna på den låten jag länkade till.. den är inte så mkt shuffle, däremot mkt småljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
men glöm inte shuffflesvänget på hihaten

Det är en utav faktiskt rätt så många problem som uppstår för mig när jag ska till att producera, jag får aldrig till det riktigt med hi-hatsen, har du något tips på hur man kan göra?

shuffle, ganska grovt på hihatarna, men inte så mkt på baskagge o virvel/handklapp..

men som sagt.. shuffle är ganska schysst o få de o svänga..

använd mkt rytmik som jobbar ihop med varandra.. mkt backbeatmarkeringar på blippbloppsynthar och sånt.. gör mkt för helheten.. lyssna på den låten jag länkade till.. den är inte så mkt shuffle, däremot mkt småljud.

Yepp jag lyssnade på den när du länkade den innan! 😉 Lät riktigt skönt, och allt är gjort i Reason eller?

Vad menar du med "backbeatmarkeringar"? ursäkta om jag inte fattar .. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

men glöm inte shuffflesvänget på hihaten

Det är en utav faktiskt rätt så många problem som uppstår för mig när jag ska till att producera, jag får aldrig till det riktigt med hi-hatsen, har du något tips på hur man kan göra?

shuffle, ganska grovt på hihatarna, men inte så mkt på baskagge o virvel/handklapp..

men som sagt.. shuffle är ganska schysst o få de o svänga..

använd mkt rytmik som jobbar ihop med varandra.. mkt backbeatmarkeringar på blippbloppsynthar och sånt.. gör mkt för helheten.. lyssna på den låten jag länkade till.. den är inte så mkt shuffle, däremot mkt småljud.

Yepp jag lyssnade på den när du länkade den innan! 🙂 Lät riktigt skönt, och allt är gjort i Reason eller?

Vad menar du med "backbeatmarkeringar"? ursäkta om jag inte fattar .. 😲

allt är gjort i reason, förutom samplingarna som är mestadels gamla analoga trummaskiner. typ 909, 808 och även ngn gammal korg..

ett tips är att använda korta trumljud. hiahten kan du skära bort det mesta efterklangen på tex. bara så det är en attack i stort sett...

backbeatmarkering, med det menar jag en markering eller en ton som kommer i baktakt..

baktakt är ex:

1å2å3å4, och då är alla "åna" i baktakt..

gör melodier som markerar på baktakten och ett tips som jag fick från en kanadensare är att göra en melodi, och sen flytta ett en 8ondel till höger så att hela melodin ligger brevid första slagen i takten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
Analog Factory! Helt underbar om man inte vill sitta och ratta parametrar utan hellre gör musik...

Är det samplepack eller vst synthar? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...