Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

går och funderar här på jobbet.

går det att bygga ett bandpass-filter av BV-512?

kan man kanske på något sätt tala om att eq-staplarna ska höjas och sänkar i en speciel ordning när man vrider på en combinator-ratt?

någon idé 😉

propellerheads har ju själva något exempel på att bygga ett högpass-filter med hjälp av brusgeneratorn i subtractorn. men den suger.

http://www.propellerheads.se/home/discover...;article=part12

Redigerat av Sonnert
Annons
Postat

Det går säkert, du kan ju plocka ut de individuella banden på baksidan.

Du kan ju även använda 2 st Stereo Imager genom att koppla Separate Out från den första till Audio Input på den andra. Då kan du ställa både frekvens och bandbredd.

Men enklast och flexiblast är antagligen att köra signalen genom Thor.

Tråkigt på jobbet?

Postat

Eller så använer man ECF-42 i BP läge. Det blir ju ännu mindre pill. 😳

Postat
Eller så använer man ECF-42 i BP läge. Det blir ju ännu mindre pill. 🙂

det har du helt klart rätt i!

måste erkänna att jag blandade ihop saker och ting lite..fick för mig att han frågade efter ett HP-filter...

Postat
går och funderar här på jobbet.

går det att bygga ett bandpass-filter av BV-512?

kan man kanske på något sätt tala om att eq-staplarna ska höjas och sänkar i en speciel ordning när man vrider på en combinator-ratt?

Combinatorn kan ha ett min- och ett maxvärde. 0 eller 127.

Vad du efterfrågar är egentligen att ett snäpp på Rotary skulle höja t ex band 2 vid klockan 9 och vara tillbaks på noll vid klockan 12. Inte (helt) möjligt tyvärr.

Men annars rekommenderar jag State Variable Filter i filter 3 i Thor och patchar in audio dit. Enklast och bäst ljud.

Du gillade inte brus/vocoder-prylen, men jag lägger upp en liknande idé ändå.

http://www.speedyshare.com/648782269.html

Annars ska jag fundera på en bättre och roligare lösning med BV-512. Jag har mina aningar om en lösning med ett packe Malströms, Thors och Spiders till hjälp...

Jag gillar tankenötter som den här. 😛

Postat (redigerat)

Kunde inte låta bli att testa min nästa idé... 😉

En BV-512 och en Thor kombinerad.

http://www.speedyshare.com/201494846.html

Laaaaagom mycket resonans! 😠

Nåja, jag kastade ihop den på en halvtimme och jag kommer säkert att göra fler alternativ och andra lösningar som presets... därav v1 i filnamnet.

Redigerat av Linus
Postat

kul att det gick hyfsat ändå. nu är ju båda lösningarna ganska lika propellerheads variant.

Men!

jag borde ha nämt en sak.

jag vill inte att BV-512'an ska vara i vocoder-läge. 😛

Postat

Har kört 512 som filter i några produktioner men har faktiskt gått över till Thoren....

Ett skäl för detta är faktiskt att om man kör 512 o 512 läge( tror det är 512 ) så får du faktiskt

nån milli/micro sekunds delay.. prova om ni inte tror mig =).... har dock kört den som sagt massa gånger..gillar ljudet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.