Jump to content
Annons

Elgitarr inspelning?


jde1211

Recommended Posts

Tja, Mitt ljudkort är ett E-MU 1616 kort.

Tänkte höra om någon vet vilket sätt man ska göra på för att få så bra elgitarr ljud som möjligt.

jag har provat att plugga in gitarren direkt i ljudkortet och jag har spelat in med mick från förstärkare, Men jag tycker inget av det blir särskilt bra ljud.. Jag vill ha lite hårdare dist ljud men allt låter bara så mesigt när det är inspelat..

Däremot när jag spelar in akustiskt låter det fint..

Någon som har några bra tips på hur jag ska bära mig åt för att få bra elgura ljud??

Mvh Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Just i detta ämne finns det väldigt olika åsikter och ingen är mer rätt än den andra. Vissa säger att du måste ha förstärkare för att få det riktigt bra, medan andra säger att det går lika bra med plugg. Men iaf, om du vill micka upp en förstärkare så är det vissa saker du bör tänka på.

1. Ställ in ljudet noga på din förstärkare så som du vill ha det. Lyssna inte bara där du spelar utan även där du kommer placera micken då det är detta ljud som micken tar upp. OBS! akta öronen.

2. Välj mikrofon med omsorg, Många har använt shure sm57 på gitarrförstärkare och det har visat sig genom tiden att det fungerar bra. Men prova gärna med lite andra också eller kombinera flera. Jag brukar micka upp på två sätt. Oftast en dynamiskt framför förstärkaren, beroende på ljudet så väljer jag placering, tänk på att en högtalare fungerar så att ju närmare konens mitt du placerar mikrofonen desto mer dikantrikt blir ljudet och spretigare, om du placerar mikrofonen längre ut från konens mitt så kommer du få ett mer rundare ljud men i vissa mixar kan det bli lite mullrigt och grötigt och valet du gör går inte att ändra! Sedan brukar jag sätta en rumsmick på förstärkaren ca 1 m ifrån, denna kan vara en kondensatormikrofon, men du måste ha ett bra rum att spela in i. Om du inte har vacker klang så får du börja akustikbehandla. I vissa fall har jag upptäck att en skön rundhet infinner sig bakom förstärkaren också, så där kan du också lyssna och se om du vill ha en tredje mikrofon. Kan fungera bra om du vill ha mikrofonen framför förstärkaren nära konens mitt och ändå ha lite rundhet.

3. Innan du börjar spela så tänk igenom ditt arrangemang, mycket kan fixas redan där. Försök planera dina pålägg osv.

4. Och till sist så är det väl använt att du dubbar gitarren, det vill säga, spelar in precis samma sak som du nyss gjort på nya spår.

Hoppas detta hjälper lite.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för förstärkare? Om du har lite dist i den så pröva med en distpedal.

Hur allt låter i mixen är en helt annan historia, du behöver ofta betydligt mer mellanregister när du spelar in för att gitarren ska få grepp. Enligt min erfarenhet blir det bättre ju högre volym du har på förstärkaren, desto mindre gain behöver din preamp/mixer ge.

Sen krävs det en hel del efterarbete för att gitarrerna ska låta feta med andra instrument med i ljudbilden. Spela in in mist 4 tighta gitarrer, med lite olika ton om det går och lägg sedan på EQ, Kompressor, panorering, delay etc. En annan metod är att spela gitarren genom multieffekt som POD XT eller VAMP2, du förlorar lite av tonen men är enklare att skruva in feta inspelningar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta drar på på tok för mycket gain på förstärkare. Ta hem en kompis och låt honom spela medans du ställer ljudet. Inte ovanligt att man kan använda (självklart mycket beroende på förstärkare) halv gain-mängden utan att det hörs någon större skillnad vid inspelning. Eller ja, skillnad blir det ju såklart, mindre gain brukar betyda bättre stränga ljud vilket gör att attacken och tugget blir bättre, samt att ljudet upplevs som större (drar man på mycket gain komprimerar ju förstärkaren). Men vad man lurar sig på är att om man är van att spela med mycket gain på förstärkaren så kommer ett mer gain-fattigt ljud kännas svårspelat.

Mellanregistret är ungefär samma fenomen med. Om man spelar på egen hand så rullat många av det mesta av mellanregistret för att få ett tajt och tungt ljud. Försöker man använda detta ljudet ihop med andra instrument kommer man med största sannolikhet höras dåligt eller inte alls. Dra på så mycket mellanregister du bara kan!! Det är där mycket att det gitarriska ligger.

Om du vill koppla gitarren rätt in i datorn och använda någon mjukvaru-gitarrförstärkare (finns många bra gratis sådana) så bör du ha någon form av preamp mellan ljudkort. Om det nu inte är så att 1616 har någon slags box med instrument-ingång? Använd den i sådana fall!!

De två, enligt mig, bästa mjukvaru-förstärkarna är Simulanalogs GuitarSuite och BTE Audios Juicy77. Dom är dessutom helt gratis.

http://www.bteaudio.com/software/Juicy77/Juicy77.html

http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm

Man kan förbättra ljudet hos dessa ytterligare m h a impuls-filer (enkelt uttryckt en verklig inspelning av t ex en uppmickad högtalar-låda). Då skaffar man förslagsvis en impuls-spelare som Kefir ( http://habib.webhost.pl/vst_keFIR.php ) och sen är det bara att leta upp impulse-filer man gillar. Men börja med något av de första tipsen först!

Att lägga flera gitarrer kan för all del ge ett fetare sound, men då får man verkligen se till att vara tajt. Annars blir det bara otydligt. Många band får till alldeles utmärkt feta sound utan att dubba en massa. Däremot kan man ju prova att kopiera upp sitt kompspår och använda det till fler ljud. Säg att du spelar in ett spår, panorerar ut det till vänster. Sen kopierar du det, behåller det på ungefär samma panorering; Men så kör du t ex GuitarSuite på ena spåret och Juicy77 på andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt enkla recept: Upp med mellanregistret till max, minska massvis på diskanten. Närmicka med en SM57 och dubba guran, panorera ut de två spåren. Lägg ev en tredje gura om du är ensam gitarrist.

Som JJRockford sa här ovan, spelar man in för många gitarrer blir det lätt bara grötigt och mullrigt, framför allt om musiken är av det intensivare slaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det skulle låta grötigare och sämre om man dubbar är en halvsanning. Det beror i så fall (som några också har nämnt) på att man inte är helt tajt, och då är det inte nödvändigtvis ljudet som är felet utan ens egen förmåga. Att dubba när det gäller metal är snarare regel än undantag. Ofta dubbar man med en helt annan förstärkare, eller iaf en annan inställning av ljudet.

Och som tidigare nämnt, och det kan itne understrykas nog, snåla på disten. När jag spelar in med ENGL så står gainratten på "klockan 9", alltså knappt nån dist alls, och det är fullt tillräckligt när man har spelat samma riff 4 gånger.

Hur man väljer att dubba är upp till var och en, jag föredrar att dubba både vänster och höger-sidan, alltså fyra spår. En del (Master of puppets bl.a efter vad jag har hört) väljer att bara köra tre spår, vänster/mitten/höger och lägger vanligtvis mittenspåret lite lägre, och kanske med ett annat ljud.

Det är också skillnad på vilket gitarrljud som funakr när man sitter själv och vilket som funakr när man spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som orkar lägga upp lite filer på hur det låter när ni får till det feta soundet? Kan ni inte beskriva hur hur ni dubbat/inte dubbat, mixat och vilka plugs o effekter ni kört. Kanske för mycket begärt, men detta är en skit intressant tråd.

Tack på förhand 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det skulle låta grötigare och sämre om man dubbar är en halvsanning. Det beror i så fall (som några också har nämnt) på att man inte är helt tajt, och då är det inte nödvändigtvis ljudet som är felet utan ens egen förmåga.

Nog är det så, utgår från mig själv här 😉. Men också att jag tycker det blir fett nog med sisådär 3 gitarrer.

Något jag undrar är hur ni kör när det finns 2 gitarrister i bandet? Nu pratar jag hårdare musik med mycket dist. På mitt bands pågående inspelning har vi lagt 2 gitarrer var i varsin kanal. Sedan fyller jag ut med vissa melodislingor, plock etc på en ytterligare gitarr som jag ibland dubbar, ibland stereobreddar. Kör man med effekter, en phaser t.ex. upplever jag inte att det låter så snyggt att dubba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...