Jump to content
Annons

Midi synth till mixerbord?

joelsandberg

Recommended Posts

Hej!

Jag har spela piano väldigt länge och jag är ny på det här forumet.

Jag har på senare tid funderat över att skaffa en så kallad Keytar eller Magsynth. Men det finns väl bara som Midi och jag vill få den ut i högtalare genom ett mixerbord. Jag har en keyboard som är kopplad till ett mixerbord, och är det möjligt att om keyboarden har en midi ingång koppla in Keytaren till min keyboard och sedan köra keyboarden till mixerbordet?

Redigerat av joelsandberg
Dela på andra sajter

Annons
keytar - keyboard via midi till mixerbord o PA.. jepps.. det kommer funka.

Så det är bara att plugga in Keytaren med midi sladd till Keyboarden. Och sedan keyboarden till mixerbordet till PA, och sen är det bara att köra?

Eller måste man göra några speciella inställningar?

Redigerat av joelsandberg
Dela på andra sajter

Hold your horses!!

En keytar är ju enbart ett klaviatur som skickar information via gränssnittet MIDI. Det är alltså bara data-signaler inget ljud!!! Och det kommer heller aldrig att bli något ljud från din keytar!! Never ever...

Men, om du har en synt som du kopplat din keytar till så kan du ansluta den syntens audiosignal till din mixer och sedan vidare till aktiva högtalare. (Eller om du har en förstärkare först och sedan högtalarna)

Ljudet kommer att komma från synten mao, och inte din keytar!

Ljudkällan kan vara t.ex. en synt med klaviatur, en synt utan klaviatur (en så kallad racksynt) eller mjukvara i din dator.

Mjukvara i datorn,, för att kunna spela på de ljud som mjukvarusynten kan generera så måste du ansluta din keytars midi out till din dators midi in, eller om det finns möjlighet att ansluta via USB. Sedan så kommer ljudet att låta genom ditt ljudkort i din dator.

Hängde du me??

Dela på andra sajter

Hold your horses!!

En keytar är ju enbart ett klaviatur som skickar information via gränssnittet MIDI. Det är alltså bara data-signaler inget ljud!!! Och det kommer heller aldrig att bli något ljud från din keytar!! Never ever...

Men, om du har en synt som du kopplat din keytar till så kan du ansluta den syntens audiosignal till din mixer och sedan vidare till aktiva högtalare. (Eller om du har en förstärkare först och sedan högtalarna)

Ljudkällan kan vara t.ex. en synt med klaviatur, en synt utan klaviatur (en så kallad racksynt) eller mjukvara i din dator.

Mjukvara i datorn,, för att kunna spela på de ljud som mjukvarusynten kan generera så måste du ansluta din keytars midi out till din dators midi in, eller om det finns möjlighet att ansluta via USB. Sedan så kommer ljudet att låta genom ditt ljudkort i din dator.

Hängde du me??

Jag tror det 😆

Jag har en keyboard kopplad till ett mixerbord och mixerbordet är i sin tur kopplade till högtalare. Och om jag kopplar keytaren till keyboarden så kommer jag alltså att kunna använda ljudet i keyboarden till keytaren eller? ^^

Dela på andra sajter

Hold your horses!!

Hängde du me??

Jag tror det 😆

Jag har en keyboard kopplad till ett mixerbord och mixerbordet är i sin tur kopplade till högtalare. Och om jag kopplar keytaren till keyboarden så kommer jag alltså att kunna använda ljudet i keyboarden till keytaren eller? ^^

Ja, så som jag uppfattar din beskrivning skall det funka.

Hoppas att jag inte förolämpade dig, men det finns många som inte har en susning om vad midi är, eller skillnaden mellan midi och "midi".

Dela på andra sajter

Ja, så som jag uppfattar din beskrivning skall det funka.

Hoppas att jag inte förolämpade dig, men det finns många som inte har en susning om vad midi är, eller skillnaden mellan midi och "midi".

Nej det är lugnt 😉

Jag vet typ vad midi är, men jag känner mig inte förolämpad:)

Tack så mkt för hjälpen 😉

Dela på andra sajter

Eller måste man göra några speciella inställningar?

Du måste se till att din keytar och synthen som du vill ha ljudet ifrån är inställda på samma MIDI-kanal också.

Precis! Det finns många saker som kan bli rätt förvirrande i början. Midikanal, midimasterkanal, midi out kanal,, omnimode, polymode, monomode.... listan kan göras lång! :-)

Men grunden är ju att det finns ett antal saker som man kan skicka information om.

T.ex. Note on / note off

Preassure 0-127

+ massa fler. Men det finns säkert listor på på detta lite över allt. på 80-talet så vanns det med en förteckning till i princip samtliga syntar och deras midi-scheman, nu är det inte så.. :-(

Dela på andra sajter

Tack alla för hjälpen 😆

Men nu visar det sig att jag inte får tag på någon Keytar 😆 om någon vet någonstans man kan få tag på någon så skulle jag bli glad om ni berättade 🙂

Men jag ska iaf prova att koppla in min midisynth till keyboarden. ^^

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.