Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Det är nåt fanskap med samplingshastigheten hos mig idag. 44.10 och 48an de jävlarna ställer till det.

Jag ska exportera. Men skiten låter som jag är slödrogad HUR jag än gör. Har ett audiofire där man kan ställa in 44.10 eller 48 och välja "locked" om man vill. Jag måste välja 48 om det ska låta normalt i cubase. Sen exporterar jag.. Audio mixdown. Har testat ställa in sample rate både till 44.10 och 48. Och sen Export som mp3 192kbit/sek, 44.10 eller 48 khz. Alla låter likadant.

Jag har gjort sex olika filer nu för att pröva mig fram. 1. Ställa om i audiofire-consolen till en annan khz, så jag får en slö låt.. och välja 48 i samperate på audio mixdown. Resultat: slödrogad. 2. Ställa audfiofireconsolen till 48, det låter bra i cubase, exportera till 48. Resultat: slödrogad.

Vad är det jag inte fattar?

Annons
Postat (redigerat)

Om du exporterar till 48kHz och spelar upp i winamp kan det mycket väl hända att winamp spelar upp i 44.1 trots att filerna är 48; det kommer alltså låta nerpitchat och långsammare.

Varför 48kHz? Är det till film? Bounca i så fall ner en 48kHz till redigeringen och 44.1 för nöjeslyssningen.

Eller har jag fattat allt fel?

edit:

Nu läste jag igen.. Märkligt att du inte kan låsa ljudkortet på 44.1kHz. Kör i 48k i Cubase och konvertera ner till 44.1 vid mixdown då. En sak som är märklig är att det verkar spela upp i 44.1 när du lyssnar "utanför" cubase. Verkligen kollat alla ljudkortsinställningar??

Redigerat av VacUm
Postat

"Varför 48khz"

Därför att jag är en idiot som rörde den där knappen från början. From nu ska jag svetsa fast knappen på 44.1

Jag har testat allt. Även att

* Exportera från interna ljudkortet istället. Drogad fil till 44.1 och 48, låter fortfarande drogad i båda fallen.

Alltså jag kan byta inställning i ljudkortet som jag vill. Men hur jag än trycker kan jag inte få någon fil utanför cubase att låta normal. Bara i cubase hör jag det normalt. Men hur jag än väljer exportegenskaper där, blir det drogat.

Jag kan se på filerna i utforskaren att några är på 44.1 och andra 48.

Det känns som jag missat något idiotenkelt. Eller. Jag vete fasen. Vad ska jag göra?

Postat (redigerat)

Okej förtydligande. Det här är mitt problem:

Allt låter bra i cubase innan jag exporterar. Efter en export och när jag spelar den i winamp har den sänkts ett tonsteg. Någon som vet varför?

Redigerat av laxlaxlax
Postat

Så brukar det låta när man spelar upp ljud med 48kHz samplingsfrekvens med klockningen ställd på 44.1kHz.

Kan inte på rak arm komma på en bra lösning, men kolla filerna på en annan dator. Den frekvens du ställer in ljudkortet

på vid uppspelning påverkar inte en audio mixdown - förutom hur du uppfattar den.

Lyssna gärna på källfilerna nån annanstans, det kan vara de som spökar också.

drloop (oregistrerad)
Postat

Exportera som wav i 44.1khz 16 bitar med dithering om du spelat in på 24 bitar innan.

Tag sedan filen och konvertera till mp3 i något annat program. Tex iTunes eller Lame.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.