Jump to content
Annons

behöver en förklaring =)

fender__

Recommended Posts

tjenare.. fick special tidningen mixologi igår så jag satt och kikade lite i den,, sen såg jag en rubrik " Att ha mjukvarusyntar som ligger och tuggar i sig dyrbar energi är direkt korkat. spela alltså in alla dina syntar som ljudspår". vad menar dom med det??

Dela på andra sajter

Annons
tjenare.. fick special tidningen mixologi igår så jag satt och kikade lite i den,, sen såg jag en rubrik " Att ha mjukvarusyntar som ligger och tuggar i sig dyrbar energi är direkt korkat. spela alltså in alla dina syntar som ljudspår". vad menar dom med det??

Om processorkraften tryter, spela in dina mjukvaruinstrument/audiokanaler fyllda med tunga mjukvarueffekter som audiofiler för att spara processorkraft. Glöm bara inte att det blir svårt att ändra på ljud/effekter i efterhand :rolleyes:

Dela på andra sajter

Mjukvarusyntar spelar i realtid vilket betyder att det drar cpu från processorn i datorn. När man ändå har kommit till det läget och ska mixa så har man ändå bestämt sig för tonart osv. Då är det lika bra att bounca ner mjukvarusynten till ett audiospår. Då sprar man cpu som kan användas till annat. Plus att det är lättare att arkivera och att skicka vidare till andra om alla instrumenten i låten är audiofiler.

Dela på andra sajter

Nån mer?

Gärna!

Genom att frysa mjukvarusyntharna alternativt bounca ner och importera som audiofiler sparar man CPU-kraft och kan dänga på väldigt många fler andra effekter vid mixning.

Fast i praktiken är det ofta ganska skönt att ha sina små midi-regioner tillgängliga för redigering vid mixläge när man inser att ens favvolicks inte kommer funka.

edit: stavfel

Redigerat av VacUm
Dela på andra sajter

En fundering:

Om man har en automationsparameter aktiv på det spår man fryser, fryses då även automationen? Detta är ju inte önskvärt egentligen om man fortfarande vill justera automationsparametern efter frysning (om det är en parameter som fortfarande kan ställas). Hur löser ni detta i olika DAW miljöer?

//KG

Dela på andra sajter

En fundering:

Om man har en automationsparameter aktiv på det spår man fryser, fryses då även automationen? Detta är ju inte önskvärt egentligen om man fortfarande vill justera automationsparametern efter frysning (om det är en parameter som fortfarande kan ställas). Hur löser ni detta i olika DAW miljöer?

//KG

låser upp frysningen - ändrar - fryser igen ..... antar jag?

Dela på andra sajter

om man tycker datorn belastas för lite kan man ibland tina upp lite köttfärs förr att äta till middag..

då slipper datorn va så kall med.

Dela på andra sajter

😊 @ åtta första inläggen i tråden.

Men bara man har en ok dator så lär man ju inte behöva göra detta? Min dator är ingen monstermaskin precis, men jag får nästan aldrig slut på processorkraft trots att jag jobbar till 90% med mjukvaruinstrument.

Dela på andra sajter

Att när du är nöjd med hur mjukvarusynten låter bör du antingen frysa spåret eller exportera en audiofil som du sedan tankar in i projektet. Då spar du CPU-kraft.
Om processorkraften tryter, spela in dina mjukvaruinstrument/audiokanaler fyllda med tunga mjukvarueffekter som audiofiler för att spara processorkraft. Glöm bara inte att det blir svårt att ändra på ljud/effekter i efterhand 😉
Mjukvarusyntar spelar i realtid vilket betyder att det drar cpu från processorn i datorn. När man ändå har kommit till det läget och ska mixa så har man ändå bestämt sig för tonart osv. Då är det lika bra att bounca ner mjukvarusynten till ett audiospår. Då sprar man cpu som kan användas till annat. Plus att det är lättare att arkivera och att skicka vidare till andra om alla instrumenten i låten är audiofiler.
Genom att frysa mjukvarusyntharna alternativt bounca ner och importera som audiofiler sparar man CPU-kraft och kan dänga på väldigt många fler andra effekter vid mixning.

Fast i praktiken är det ofta ganska skönt att ha sina små midi-regioner tillgängliga för redigering vid mixläge när man inser att ens favvolicks inte kommer funka.

Att när du är nöjd med hur mjukvarusynten låter bör du antingen frysa spåret eller exportera en audiofil som du sedan tankar in i projektet. Då spar du CPU-kraft.
Jo det innebär att man istället för att låta VSTin spela spelar upp en ljudfil. Då kan man stänga av VSTin och spara den kraft VSTin tar av datorn.

Fantastiskt att det går variera temat på så många olika sätt!

😕

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
Nån mer?
Visst, jag är på!

Används många mjukvaruinstrument/effekter krävs det mycket processorkraft för att beräkna dessa.

Om du fryser/exporterar audiospår orkar datorn med mer. Har du en kraftfull dator och ett fåtal och/eller CPU-snåla pluggar kan du ignorera detta.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.