fender__ Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 tjenare.. fick special tidningen mixologi igår så jag satt och kikade lite i den,, sen såg jag en rubrik " Att ha mjukvarusyntar som ligger och tuggar i sig dyrbar energi är direkt korkat. spela alltså in alla dina syntar som ljudspår". vad menar dom med det?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Att när du är nöjd med hur mjukvarusynten låter bör du antingen frysa spåret eller exportera en audiofil som du sedan tankar in i projektet. Då spar du CPU-kraft. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Implasticyde Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 tjenare.. fick special tidningen mixologi igår så jag satt och kikade lite i den,, sen såg jag en rubrik " Att ha mjukvarusyntar som ligger och tuggar i sig dyrbar energi är direkt korkat. spela alltså in alla dina syntar som ljudspår". vad menar dom med det?? Om processorkraften tryter, spela in dina mjukvaruinstrument/audiokanaler fyllda med tunga mjukvarueffekter som audiofiler för att spara processorkraft. Glöm bara inte att det blir svårt att ändra på ljud/effekter i efterhand Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 tjenare.. fick special tidningen mixologi igår så jag satt och kikade lite i den,, sen såg jag en rubrik " Att ha mjukvarusyntar som ligger och tuggar i sig dyrbar energi är direkt korkat. spela alltså in alla dina syntar som ljudspår". vad menar dom med det?? Mjukvarusyntar spelar i realtid vilket betyder att det drar cpu från processorn i datorn. När man ändå har kommit till det läget och ska mixa så har man ändå bestämt sig för tonart osv. Då är det lika bra att bounca ner mjukvarusynten till ett audiospår. Då sprar man cpu som kan användas till annat. Plus att det är lättare att arkivera och att skicka vidare till andra om alla instrumenten i låten är audiofiler. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Nån mer? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 (redigerat) Nån mer? Gärna! Genom att frysa mjukvarusyntharna alternativt bounca ner och importera som audiofiler sparar man CPU-kraft och kan dänga på väldigt många fler andra effekter vid mixning. Fast i praktiken är det ofta ganska skönt att ha sina små midi-regioner tillgängliga för redigering vid mixläge när man inser att ens favvolicks inte kommer funka. edit: stavfel Redigerat 12 december 2007 av VacUm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Ok. Att när du är nöjd med hur mjukvarusynten låter bör du antingen frysa spåret eller exportera en audiofil som du sedan tankar in i projektet. Då spar du CPU-kraft. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Jo det innebär att man istället för att låta VSTin spela spelar upp en ljudfil. Då kan man stänga av VSTin och spara den kraft VSTin tar av datorn. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Egghuvud Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Fast hur är det vinner man något (och i så fall hur mycket?) på att bounca dem jämfört med att bara frysa dem? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KaptenGnissel Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 En fundering: Om man har en automationsparameter aktiv på det spår man fryser, fryses då även automationen? Detta är ju inte önskvärt egentligen om man fortfarande vill justera automationsparametern efter frysning (om det är en parameter som fortfarande kan ställas). Hur löser ni detta i olika DAW miljöer? //KG Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 En fundering: Om man har en automationsparameter aktiv på det spår man fryser, fryses då även automationen? Detta är ju inte önskvärt egentligen om man fortfarande vill justera automationsparametern efter frysning (om det är en parameter som fortfarande kan ställas). Hur löser ni detta i olika DAW miljöer? //KG låser upp frysningen - ändrar - fryser igen ..... antar jag? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 om man tycker datorn belastas för lite kan man ibland tina upp lite köttfärs förr att äta till middag.. då slipper datorn va så kall med. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 😊 @ åtta första inläggen i tråden. Men bara man har en ok dator så lär man ju inte behöva göra detta? Min dator är ingen monstermaskin precis, men jag får nästan aldrig slut på processorkraft trots att jag jobbar till 90% med mjukvaruinstrument. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gain Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 😕 @ åtta första inläggen i tråden. Förbannat kul 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Att när du är nöjd med hur mjukvarusynten låter bör du antingen frysa spåret eller exportera en audiofil som du sedan tankar in i projektet. Då spar du CPU-kraft. Om processorkraften tryter, spela in dina mjukvaruinstrument/audiokanaler fyllda med tunga mjukvarueffekter som audiofiler för att spara processorkraft. Glöm bara inte att det blir svårt att ändra på ljud/effekter i efterhand 😉 Mjukvarusyntar spelar i realtid vilket betyder att det drar cpu från processorn i datorn. När man ändå har kommit till det läget och ska mixa så har man ändå bestämt sig för tonart osv. Då är det lika bra att bounca ner mjukvarusynten till ett audiospår. Då sprar man cpu som kan användas till annat. Plus att det är lättare att arkivera och att skicka vidare till andra om alla instrumenten i låten är audiofiler. Genom att frysa mjukvarusyntharna alternativt bounca ner och importera som audiofiler sparar man CPU-kraft och kan dänga på väldigt många fler andra effekter vid mixning. Fast i praktiken är det ofta ganska skönt att ha sina små midi-regioner tillgängliga för redigering vid mixläge när man inser att ens favvolicks inte kommer funka. Att när du är nöjd med hur mjukvarusynten låter bör du antingen frysa spåret eller exportera en audiofil som du sedan tankar in i projektet. Då spar du CPU-kraft. Jo det innebär att man istället för att låta VSTin spela spelar upp en ljudfil. Då kan man stänga av VSTin och spara den kraft VSTin tar av datorn. Fantastiskt att det går variera temat på så många olika sätt! 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Nån mer? 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 22 december 2007 Dela Postat 22 december 2007 Nån mer?Visst, jag är på! Används många mjukvaruinstrument/effekter krävs det mycket processorkraft för att beräkna dessa. Om du fryser/exporterar audiospår orkar datorn med mer. Har du en kraftfull dator och ett fåtal och/eller CPU-snåla pluggar kan du ignorera detta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Memphis Postat 22 december 2007 Dela Postat 22 december 2007 Nån mer? Visst! Jo, om man.... eh.. 😛 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.