Jump to content
Annons

Mick-val. (B1, röde NT1-A/NT2-A)

Recommended Posts

newkid (oregistrerad)
Postat

Tjena! Först vill jag bara säga att jag har flippar runt litegrann i detta forum och det verkar vara ett riktigt trevligt och varmt forum. Alla är väldigt hjälpsamma och det skapar en väldigt behaglig atmosfär, tack till alla er!

Iallafall, till mitt problem;

Jag har haft en hemmastudio i närmare 3 år snart, och jag börjar bli trött på hur dåligt mitt ljud egentligen är. Just nu har jag någon budget mick, blandat med någon billig mixer jag inskaffade som en paket.

Nu när ändå julen inte alls är långt ifrån tänkte jag önska mig lite nya prylar, närmare bestämt ett externt ljudkort, och en ny mick. Jag sysslar med Rap/RnB och jag hade tänkt att koppla micken till ett "M-Audio Firewire 410" externt ljudkort. Så den stora frågan är, vilken mick skulle passa mina behöv bäst?

Exempel mickar;

Studio Projects B1

Röde NT1-A

Röde NT2-A

Skulle dessa 2 komponenter (micken och ljudkortet) ge mig ett cleant ljud med lågt brus?

Ifall du skulle känna att jag helt är ute och cyklar får du gärna ge exempel på andra mickar/ljudkort!

Tack på förhand! / Alex

Annons
Postat
Jag har haft en hemmastudio i närmare 3 år snart, och jag börjar bli trött på hur dåligt mitt ljud egentligen är.

Ja, hur dåligt är ditt ljud egentligen?

Vad har du för mick förnärvarande?

Kan det vara så att det bara rör sig om dålig akustik i inspelnings rummet?

newkid (oregistrerad)
Postat
Jag har haft en hemmastudio i närmare 3 år snart, och jag börjar bli trött på hur dåligt mitt ljud egentligen är.

Ja, hur dåligt är ditt ljud egentligen?

Vad har du för mick förnärvarande?

Kan det vara så att det bara rör sig om dålig akustik i inspelnings rummet?

tjaaa, skulle väl säga att det är pinsamt dåligt. Just nu har jag en mick av märket JJlabs, tror att just denna micken heter "C010", möjligtvis en lillebror till denna. Mixern jag använder mig av är av märket Behringer, 2 kanalig inget märkvärdigt.

Vissa kommer säkert säga att detta skulle duga för tillfället.. Men denna utrustning når tyvärr inte upp till mina förväntningar längre!

Postat

Förutom bra akustik så kan jag varmt rekomendera NT2-A. Förutom FW410 ska du även kolla upp FireBox, Saffire LE, Konnekt 8 och Audiofire 4 som också är kompetenta ljudkort. Personliga favoriter är FireBox och Konnekt 8.

newkid (oregistrerad)
Postat
Förutom bra akustik så kan jag varmt rekomendera NT2-A. Förutom FW410 ska du även kolla upp FireBox, Saffire LE, Konnekt 8 och Audiofire 4 som också är kompetenta ljudkort. Personliga favoriter är FireBox och Konnekt 8.

Okej, okej, är det stor skillnad mellan NT1-A, och NT2-A?

Postat

Kan också slå ett slag för NT2-A.

Men innan du går och köper ny utrustning för åtaliga tusenlappar är det absolut nödvändigt att se över och kanske lägga ner en eller ett par tusen på akustiken.

Visst är det kul med nya finna grejer men det gäller att börja i rätt ordning.

Börja med ett rum som låter rätt för ändamålet, sen vill vi ha en bra ljudkälla och sen kanske man kan gå och köpa en ny mick och preamp mm. :rolleyes:

Postat

NT1-A har inte samma kropp i det lägre registret och är en smula lyft i diskanten (på ett snyggt sätt dock). Den är heller inte lika "all round" som NT2-A p g a singel kapsel (bara njure).

newkid (oregistrerad)
Postat
Kan också slå ett slag för NT2-A.

Men innan du går och köper ny utrustning för åtaliga tusenlappar är det absolut nödvändigt att se över och kanske lägga ner en eller ett par tusen på akustiken.

Visst är det kul med nya finna grejer men det gäller att börja i rätt ordning.

Börja med ett rum som låter rätt för ändamålet, sen vill vi ha en bra ljudkälla och sen kanske man kan gå och köpa en ny mick och preamp mm. :rolleyes:

Okej, jag ska kolla lite efter det också =) Tack för svaret!

newkid (oregistrerad)
Postat
NT1-A har inte samma kropp i det lägre registret och är en smula lyft i diskanten (på ett snyggt sätt dock). Den är heller inte lika "all round" som NT2-A p g a singel kapsel (bara njure).

Du skulle satsat på 1an alltså?

Postat

Nix, NT2-A om du har råd och vill ha något att växa i. Samtidigt så vet man aldrig vad som passar dig. NT1-A kanske passar som handen i handsken för dig. Att prova är alltid bäst.

Postat

Nix, NT2-A om du har råd och vill ha något att växa i. Samtidigt så vet man aldrig vad som passar dig. NT1-A kanske passar som handen i handsken för dig. Att prova är alltid bäst.

Köper du NT2-A kan du ju använda din gammla mick och spelain med en M/S uppsättning då NT2-A även kan 8-kopplas och det kan ju vara kul.

.......men glöm inte akustiken :rolleyes:

newkid (oregistrerad)
Postat

Köper du NT2-A kan du ju använda din gammla mick och spelain med en M/S uppsättning då NT2-A även kan 8-kopplas och det kan ju vara kul.

.......men glöm inte akustiken :rolleyes:

Förstog inte riktigt vad du menade med detta =D

newkid (oregistrerad)
Postat
Hellre en billigare mic (NT1-A) och bättre akustik.

Det är så viktigt med akustik alltså? Jag tänkte det, ifall man ska beställa mickar från internet och så, då kan det väl vara svårt att få "testa" dom om du förstår vad jag menar.

Postat

Det är så viktigt med akustik alltså? Jag tänkte det, ifall man ska beställa mickar från internet och så, då kan det väl vara svårt att få "testa" dom om du förstår vad jag menar.

Hallå!!!!!!!!!!! Claes var är du 😛

Kolla här

Postat

Med just mickar kan det vara en bra idé att inhandla i butik så man kan prova/låna hem/öppet köp.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har använt en Behringermixer och Jams C010 på sång, det låter inte alls illa.

Resultatet kan du lyssna på här.

https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry676479

Är ljudet riktigt dåligt så är jag rädd att den kan vara nåt annat än micken och mixern.

Du kommer naturligtvis att få en bättre mick och ljud men förvänta dig inga drastiska skillnader.

newkid (oregistrerad)
Postat
Jag har använt en Behringermixer och Jams C010 på sång, det låter inte alls illa.

Är ljudet riktigt dåligt så är jag rädd att den kan vara nåt annat än micken och mixern.

Du kommer naturligtvis att få en bättre mick och ljud men förvänta dig inga drastiska skillnader.

Kanske är mixingskillsen som brister då? Det ljudet som kommer ut omixat är iallafall riktigt dåligt. Kanske kan bero på mitt ljudkort med tanke på att det inte är av de nyaste modellen.

Postat

Kanske är mixingskillsen som brister då? Det ljudet som kommer ut omixat är iallafall riktigt dåligt. Kanske kan bero på mitt ljudkort med tanke på att det inte är av de nyaste modellen.

Troligtvis beror det på akustiken....börjar känna mig lite tjatig nu

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har använt ett billigt M-Audio kort Audiophile 2496 PCI.

Ljudkortet påverkar oftast mindre än mick och akustik.

Har du använt någon EQ på mixern när du spelat in?

Redigerat av drloop
newkid (oregistrerad)
Postat

Akustik och mer träning tror jag mer på än en ny mick.

Okej, tack så mycket 😛

drloop (oregistrerad)
Postat

Akustik och mer träning tror jag mer på än en ny mick.

Okej, tack så mycket 😛

Men det är klart du skall köpa en julklapp till dig själv. Köp nåt som ger dig inspiration!

God Jul!

Postat

Eftersom folk har skrikit efter mig, så får jag väl hoppa in i tråden nu när jag har någon minut över... 😛

Jag kan börja med att nämna min testsite, där du kan hämta smakprov på en hel drös med olika micar, inspelade under samma omständigheter, så identiskt som möjligt.

Sedan kan jag inte annat än instämma med akustik-ivrarna. 😕 Akustiken ÄR väldigt viktig och med ett akustiskt sett dåligt rum, kommer inte ens en Neumann-mic för 30000:- att ge dig ett bra resultat. Ofta kan man dock klara sig hyggligt med ganska enkla lösningar. Läs gärna igenom min lilla grund-artikel om akustikbehandling, i Kontrollrummets WIKI, så får du en liten snabbgenomgång av en del som kan vara bra att tänka på.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.