Jump to content
Annons

Höra sin röst när man sjunger?

Recommended Posts

Kalle82 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

är de vanligt att spela in sång utan att höra sin egen röst i lurarna??

såfall,varför?

Redigerat av Gäst
Annons
Postat

såfall,varför?

mycket ovanligt om man använder lurar

utan lurar så är det förstås mer vanligt

sen hänger det förstås på om den som sitter med lurarna är den som sjunger

Kalle82 (oregistrerad)
Postat

såfall,varför?

ja tänkte att man själv sjunger och lyssnar på musiken men kopplar bort rösten så man inte hör den..var bara en tanke som slog mig..

Postat
ja tänkte att man själv sjunger och lyssnar på musiken men kopplar bort rösten så man inte hör den..var bara en tanke som slog mig..

Om du inte hör rösten hur ska du då veta att du ligger rätt i pitch samt timing ?

Postat

såfall,varför?

blir ungefär som att försöka skjuta prick med förbundna ögon

Postat

Eller så kör man utan röst men viker bak ena hörluren så du man hör sig själv. Jag brukar göra så eftersom jag inte vill höra en massa effekter när jag sjunger in.

Visserligen kan man ju också stänga av effekterna men jag vill gärna kolla hur det låter med effekter direkt efter och då är det så jobbigt med en massa klickande på musen...

Eller så viker jag bak luren och plockar bort musiken och behåller ett rytmspår. På det viset hör man sin röst väldigt väl. (Fast det kräver ett skapligt gehör...)

Leeroy (oregistrerad)
Postat (redigerat)

såfall,varför?

Jag kör aldrig med sång i lurarna, sångaren vet ju hur den ska sjunga och de blir bara jobbigt att höra sig själv tycket jag, samt en millie sek delay. Men det är väl en smaksak, jag rekomendear att spela in utan att höra dig själv bara musiken! (:

Redigerat av Leeroy
drloop (oregistrerad)
Postat

såfall,varför?

Jag kör aldrig med sång i lurarna, sångaren vet ju hur den ska sjunga och de blir bara jobbigt att höra sig själv tycket jag, samt en millie sek delay. Men det är väl en smaksak, jag rekomendear att spela in utan att höra dig själv bara musiken! (:

Mmm, intressant.

Delay kan ju bero på att du lyssnar via din DAW eller?

Postat

såfall,varför?

Mmm, intressant.

intressant på många sätt kan jag säga....

Postat
En sångare ska veta när han ligger i rätt pitch.

Att föredra är väl att inte ha sången i lurarna då detta däremot kan störa sångaren

😆😉

mallorcamange (oregistrerad)
Postat
En sångare ska veta när han ligger i rätt pitch.

Att föredra är väl att inte ha sången i lurarna då detta däremot kan störa sångaren

😛😄

kör aldrig sången i lurarna när jag spelar in. Endast när körer läggs på(såklart). Lättare och låter bättre för mig när jag bara viker upp ena luren så jag hör min egen röst samtidigt. MEN SOM SÅ OFTA, allt är en smaksak och låter det bra och funkar för dig så gör som du tycker.

My side of the case....

drloop (oregistrerad)
Postat

Ni som inte har rösten i lurarna när ni sjunger. Testa följande.

Sätt på er kompis ett par lurar och en låt som din polare/tjej/kompis gillar. Se till at volymen är ganska hög.

Be dom sjunga och voila, humor uppstår.

Vi hade det som underhållning i turnébussen. Låter inte klokt.

Postat

Jag tycker nog att ni gör er lite lustiga på andras bekostnad i onödan. Vi har själv haft problem med pitch mm med vår sångare, innan vi tog bort lyssningen i lurarna HELT! Nu sjunger han som en gud och alltid i perfekt pitch. Han vet helt enkelt hur han sjunger, typ som i muskelminne, och när han hör sig själv onaturligt tydligt direkt i hörlurar blir allting bara pannkaka. Så jo, det kan bli väldigt bra utan medhörning i lurarna!

pme (oregistrerad)
Postat

Har man ett helt dött rum så kan man fylla på med lite reverb i lurarna. Det kanske inte behövs för proffs men för en glad amatör

kan lite syntetisk akustik ge egot en välbehövlig boost.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.