Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har sen en tid tillbaka haft problem med missljud när jag plockar akustisk gitarr. Det blir mkt ljud från fingrarna mot strängarna. Det känns som om det borde kunna åtgärdas på samma sätt som man kan få bort missljud när man spelat in sång. Med en de-esser eller vad det heter. Har aldrig använt sån eftersom jag tycker att puffskyddet funkar tillräckligt bra med att få bort sånt. Men hur ska jag få bort detta gnisslande ljud från gitarren.

OBS, jag menar inte från vänsterhanden vid ackordsbyten utan från den plockande högerhanden.

hilfe hilfe

Annons
Postat

jag förstår inte..höger handen?

kan det vara så att det är något fel på ditt stall..som gör att det skorrar om vissa strängar?

jag har aldrig haft problem med missljud från högerhanden själv..

kan du inte langa upp ett klipp,så man får höra vilken typ av missljud vi pratar om?

😉

Postat (redigerat)

kan det vara så att det är något fel på ditt stall..som gör att det skorrar om vissa strängar?

kan du inte langa upp ett klipp,så man får höra vilken typ av missljud vi pratar om?

😉

Han menar nog att det gnisslar när han plockar på stålsträngad gura? Som att fingrarna, skrapar mot strängarna... Eller har jag fel... Detta kan åtgärdas genom att mica gitarren längre upp mot halsen, altnernativt testa en annan gitarr eller andra strängar.

Att ändra speletknik kanske inte är så lätt heller, men du kan ju testa att plocka med ett mjukt plektrum, det kan många gånger dessutom låta bättre

Redigerat av Yllet
Postat

Prova andra strängar. Just till inspelningar kan det vara bra att använda slipade strängar. Själv har jag med lyckat resultat satt på flat tops från daddario. Visst, du tappar lite av den absoluta krispiga toppen, men det är ett mycket bra ljud där stränggnisslet har kommit ner till ett minimum.

Postat
Prova andra strängar. Just till inspelningar kan det vara bra att använda slipade strängar. Själv har jag med lyckat resultat satt på flat tops från daddario. Visst, du tappar lite av den absoluta krispiga toppen, men det är ett mycket bra ljud där stränggnisslet har kommit ner till ett minimum.

aah, det måste jag prova. tack så mkt

Postat

🙂

Han menar nog att det gnisslar när han plockar på stålsträngad gura? Som att fingrarna, skrapar mot strängarna... Eller har jag fel... Detta kan åtgärdas genom att mica gitarren längre upp mot halsen, altnernativt testa en annan gitarr eller andra strängar.

Att ändra speletknik kanske inte är så lätt heller, men du kan ju testa att plocka med ett mjukt plektrum, det kan många gånger dessutom låta bättre

precis aå jag menar,

Har just bytt gitarr och problemet kvarstår, har testat andra också men jag får samma ljud ändå. det beror nog på teknik,

har provat olika tekniker och vinklar på fingrarna men i det stora så kvarstår problemet. Skitiga strängar hjälper mot det

ljudet men då låter det så stumt så att jag hamnar i en sits där "gnisslet" är att föredra.

Jag använder mjuka plektrum så länge det går. men i plock-komp där t.e.x båda e-strängarna ska anslås samtidigt så måste jag gå över till plektrum. eller när kompet går för snabbt för att hinna med plektrum. ska testa såna där flat tops som någon här tipsade om.

Postat

😱

här är ett försök till att lägga upp ett kort exempel. lyssna efter gnisslandet från fingertopparna...

http://www.speedyshare.com/482929482.html

Postat

😱

här är ett försök till att lägga upp ett kort exempel. lyssna efter gnisslandet från fingertopparna...

ja jag hör vad du menar..och tänker som dr.hans "hur har du mickat?"..har du micken riktad mot eller nära högerhanden?

kanske det blir bättre om du mickar en bit ifrån 12 bandet med riktning mot hålet i kroppen.

det låter väldigt när mickat nu.

det låter åxo som att det något fuffens med strängarna..klangen låter lite som när man strängar en stålsträngad med elgitarr strängar..dvs inte så mycket ton & sustain & därav att oljuden tar mer plats

en annan ide kanske kan vara att testa tjockare strängar..

jag tänkte att man kanske blev extra anal iom. att man ska felsöka ditt ljud & blrv därför tvungen att lyssna om mina egna akustiska inspelningar hade finger plocks oljud..men det hade de inte

men jag mickar åxo rätt långt ifrån, och ljudet blir ju av en annan karaktär då..

och det kanske inte är vad du föredrar

lycka till!

:rolleyes:

Postat

:rolleyes:

ja jag hör vad du menar..och tänker som dr.hans "hur har du mickat?"..har du micken riktad mot eller nära högerhanden?

kanske det blir bättre om du mickar en bit ifrån 12 bandet med riktning mot hålet i kroppen.

det låter väldigt när mickat nu.

det låter åxo som att det något fuffens med strängarna..klangen låter lite som när man strängar en stålsträngad med elgitarr strängar..dvs inte så mycket ton & sustain & därav att oljuden tar mer plats

en annan ide kanske kan vara att testa tjockare strängar..

jag tänkte att man kanske blev extra anal iom. att man ska felsöka ditt ljud & blrv därför tvungen att lyssna om mina egna akustiska inspelningar hade finger plocks oljud..men det hade de inte

men jag mickar åxo rätt långt ifrån, och ljudet blir ju av en annan karaktär då..

och det kanske inte är vad du föredrar

lycka till!

😏

Jag har micken vid tolfte band ungefär, vriden mot "hålet". SKa kanske testa att ha micken lite längre ifrån kanske då. Men när jag testat mig fram så har det låtit trevligast när den varit närmre. Känns som om ljudet får en bättre karaktär på nåt sätt. Som att ha micken närmre gitarrförstärkaren, blir mer drag i ljudet. men jag ska testa lite olika sätt...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.