Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Var ett tag sen jag slutade prenumerera på Studio eftersom jag ändå inte läste särskilt mycket av den. Men vad finns det för internationella tidningar om musikskapande? Det känns som att de flesta är antingen helt inriktade på datorer, ljudteknik och tekniska prylar, alternativt bara handlar om gamla mossiga rockhjältar. Finns det ingen som är lite mittemellan? Eftersom datorn är mitt "huvudinstrument" så läser jag såklart gärna om musikskapande med dator, men rent teknikrabblande är så sjukt tråkigt. Jag vill alltså läsa om själva skapandet. Det kreativa. Hur man skriver musik, hur man arrar, produktionsknep, etc.

Några tips? 😉

Annons
Postat

Här har du en rätt bra tidning: http://www.virtualinstrumentsmag.com/ . Som prenumerant får du både papper i brevlådan samt länk till PDF:en i mailboxen.

TapeOp är okej och dessutom gratis: http://www.tapeop.com/

De två ovanstående är inte helt inriktade på den kreativa biten men du borde få gott om tips i stort sett varje Virtual Instruments-nummer.

mickeand (oregistrerad)
Postat

Tycker att de flesta s.k. musiktidningar är rena produktblad. Det är tester av produkter, nyheter om produkter, tips om hur man använder den senaste coolaste produkten (tipset funkar givetvis inte på den äldre versionen), osv.

Den enda tidning jag hittat som är någorlunda inriktad på själva skapandet är nog engelska Computer Music. De har tex en guide till någon musikstil, videotutorials med producenter och kör ibland artiklar av typen "Write a song in a day". Har lärt mig ganska mycket kring arbetssätt för komposition och produktion på dessa artiklar.

Nackdelen med tidningen är väl att den är lite väl mycket inriktad på elektronisk musik/dansmusik och att många guider nog är lite väl mycket av nybörjarkaraktär. Fast det råkar ju passa mig som är rätt ny inom datormusik 😉

Postat

SOS, Sound On Sound, den absolut bästa ljud/musik/studio-tidningen idag, men det är möjligt att det är lite för mkt teknikrelaterat för att passa dig, jag vet inte.

Självklart har dom mindre bra nummer, men i stort sett alla delar har någon bra artikel att läsa...typ, tekniker/producenter som berättar hur de arbetar, ibland är det låtskrviare som berättar hur de jobbar....osv osv.

men mkt är teknik, och tekniknörd som man är så passar den mig som handen i handsken. 😉

Postat
SOS, Sound On Sound, den absolut bästa ljud/musik/studio-tidningen idag

Instämmer fullständigt!

Har i princip bestämt mig för att sluta köpa alla andra tidningar och bara läsa SOS framöver, om det inte kommer nåt väldigt spännande nån annanstans.

Det är ju oftast en väldigt tjock tidning, med enormt mycket att läsa i varje nummer, allt från tester till reportage från olika studios. "Mix rescue" brukar vara intressant, där man får följa hur ett "proffs" jobbar för att fixa till en amatörinspelning. Och så brukar det oftast vara kul reportage om hur en känd låt/skiva spelats in eller mixats. Senaste numret innehöll t.ex. artiklar om nån låt med Fergie från Blackeyed peas och ett fett reportage om arbetet med att fixa till alla Depeche Modes skivor som 5.1-surround! :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.