Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det här blir nog ett väldigt otydligt inlägg.

Jag har sett Pirates of the caribbean 3. Karaktären Tia Dalma (Naomi Watts) går i början och drar på en stor låtande sak, som förövrigt är en bomb. Hon vevar upp den, och den spelar en melodi jag känner igen, men dels har den också ett säreget ljud.

Lyssnade med lurar, och det kan lika gärna vara proddat i efterhand - låter som en fjölt, en nerpitchad gitarr som klickar (eller ett annat stränginstrument) blandat med dragspel / orgel eller liknande. Hursomhelst föll jag för soundet, så det är det jag vill åt. Men det är lite otydligt i filmen så det blir svårt att efterlikna/sampla.

Någon som sett filmen alternativt har den, som skulle vilja säga om denna sak finns på riktigt, eller om det ungefär är någon slags spelburk/dosa/vevsak vad det än heter.

Dessa tivolimaskiner som vevas upp, vad heter dem? Färgranna saker som alstrar ljud. Vill minnas att det kan vara något form av dockspel med i bilden, eller en apa som åker upp och ner på vev-axeln. 😉

Nåväl, the search most go on.

Annons
Postat

Ah! Danke schöön!

Barrel Organ på engelska :rolleyes:

Nu ska ja hitta lite intressanta melodier!

Någon som vet om dessa funkar ungefär som Pianolan? Kan man kanske byta ut någon form av rulle så att man får en ny låt?

Positiv?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.