martinfaeldt Postat 10 december 2007 Dela Postat 10 december 2007 (redigerat) http://www.speedyshare.com/794530703.html kan ni hjälpa mig? har testat isolera men det är nog ljudkortet eller ngt i micen som frambringar bruset 😉 Redigerat 23 december 2007 av martinfaeldt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 10 december 2007 Dela Postat 10 december 2007 Låter mer som ett brum.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
martinfaeldt Postat 10 december 2007 Trådstartare Dela Postat 10 december 2007 vad orskar "brummet" då? måste få det fixat innan jul, en låt som julklapp är på g Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 10 december 2007 Dela Postat 10 december 2007 Är garanterat relaterat till jord-loopar (sök på Ground loops, Hum) eftersom brummet består av frekvenserna, 100.1 Hz, 200.2 Hz, 300.3 Hz och en liten gnutta 1 KHz & 2 KHz. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
martinfaeldt Postat 10 december 2007 Trådstartare Dela Postat 10 december 2007 har googlat o googlat men förstår inte ngt. lust att förklara och lösa mitt problem? ngt med el uttaget eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 10 december 2007 Dela Postat 10 december 2007 http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_loop_(electricity) Prova att koppla ur allt som inte behövs (El-kablar) och se till att alla apparater är kopplade till samma uttag. Är ditt eluttag jordat? Uttag i kök är (ska vara) jordade. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
martinfaeldt Postat 10 december 2007 Trådstartare Dela Postat 10 december 2007 har testat 3 olika el uttag o samma resultat, tyvärr =( ska det vara jordat eller? Jag ändrar phantommatningssladdens uttag, usb ljudkortet sitter i datorn så klart 😉 kan det vara datorn? det är många kontakter i samma grenuttag där Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 10 december 2007 Dela Postat 10 december 2007 Har du ryckt allt utom Ljudkort och dator (om inte bärbar, prova att köra på batteri)? och ja, jordat uttag brukar lösa vissa el-relaterade problem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
martinfaeldt Postat 10 december 2007 Trådstartare Dela Postat 10 december 2007 yes, varenda sladd. ska testa imorn ett annat rum se om det blir bättre. Annars vet ja inte vad det kan va. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 10 december 2007 Dela Postat 10 december 2007 (redigerat) Testa tillfälligt med en jordad förlängningssladd från ett jordat elurtag i köket (OBS! ALLT som är ihopkopplat i studion måste kopplas till denna förlängningssladd för att inte riskera att rummen ligger på olika faser...), så märker du snabbt om det handlar om att det inte funkar bra ojordat. Hjälper förlängningssladden, så är det bara att boka tid med en elektriker, så att han drar in jord i rummet där du har studion. OBS! Av elsäkerhets- och brandskydds-skäl får en sådan förlängningskabel aldrig användas för annat än ett tillfälligt test - och den ska under alla omständigheter vara urkopplad när du inte är i närheten själv. Redigerat 10 december 2007 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 10 december 2007 Dela Postat 10 december 2007 Ge gärna lite mer info om vilken utrustning du har. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
martinfaeldt Postat 11 december 2007 Trådstartare Dela Postat 11 december 2007 jag annvänder mig av ett Lexicon Alpha USB ljudkort http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/p...79bf25606cd.jpg Mikrofonen är en ADK 51 e http://www.vendolin.se/annonce_detail.asp?annonceid=4025648 har även en phantommatare, liten grå dosa där med 2 inkopplade mickablar för att ge mikrofonen ström http://www.musikland-online.de/pix/onlines...ngs-Adapter.jpg brummandet kvarstår efter att ha testat olika rum att koppla in phantomaddaptern i.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 11 december 2007 Dela Postat 11 december 2007 Är det en bärbar dator? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 11 december 2007 Dela Postat 11 december 2007 Det där var som sagt inget brus.. Det var ett klockrent 100 Hz brum. Om du gör som Claes säger så fixar det sig nog säkert.. Annars får du skaffa en 1:1 trafo.. Finns på Elfa.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
martinfaeldt Postat 11 december 2007 Trådstartare Dela Postat 11 december 2007 nej det är en stationär ny dator. Ska testa claes råd snarast. Vissa hävdar att det är för dålig utrustning, därav brummandet. Sant eller falskt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 11 december 2007 Dela Postat 11 december 2007 Falskt. kan ju däremot vara något fel på den... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kuriyakin Postat 11 december 2007 Dela Postat 11 december 2007 Är datorn kopplad till ett jordat uttag? Det är viktigt. När jag koppla min elgitarr in i en ojordad stationär dator så fick ja små stötar lite då och då, men höll jag inte fingrarna på stallet, strängarna eller nåt annan metall detalj på gitarren så fick jag ett brus/brum aktigt ljud Det konstiga är att jag har stationär dator nu och har lite samma problem, fast utan stötarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 11 december 2007 Dela Postat 11 december 2007 Det där var som sagt inget brus.. Det var ett klockrent 100 Hz brum. Om du gör som Claes säger så fixar det sig nog säkert.. Annars får du skaffa en 1:1 trafo.. Finns på Elfa.se Ursäkta total okunskap men vad en 1:1 trafo för något? Sökte på det på elfa.se och fick upp en massa träffar men... det var nog alientechnology för mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 11 december 2007 Dela Postat 11 december 2007 (redigerat) En transformator överför växelspänning via elektromagnetisk induktion och kan på så vis användas för att isolera (elektriskt) apparater från varandra. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...dok=2006885.htm på så vis kan jordloopar undvikas (om allt annat misslyckas). Jag tror dock inte du behöver köpa en sådan. Ditt problem borde gå att lösa annars är det något fel på någon komponent i din setup. http://www.soundonsound.com/sos/1994_artic...roundloops.html Jo, det är ju sant... Redigerat 15 december 2007 av Olsberg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 11 december 2007 Dela Postat 11 december 2007 Gilbert, kan du inte försöka posta ditt svar i ett inlägg istället tusen?? det finns ju faktiskt en redigera-knapp.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
martinfaeldt Postat 12 december 2007 Trådstartare Dela Postat 12 december 2007 Fortfarande utan reslutat.. Jordat överallt i huset. Ska ja kanske gå till musikbörsen o klaga o fråga om ja kan byta ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Kan du utesluta någon del genom att t ex byta mic, kabel etc. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
martinfaeldt Postat 12 december 2007 Trådstartare Dela Postat 12 december 2007 kan säga som så att det brummar mindre när micken är avstängd. Mer vet ja inte. Ska be om nya kablar, se om det hjälper Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Exil Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 kan säga som så att det brummar mindre när micken är avstängd. Mer vet ja inte. Ska be om nya kablar, se om det hjälper Blir det mindre brum om du håller på mikrofonen? Det ska ju vara jordat enligt dig, men om du håller på mikrofonen så avleder du strömmen från mikrofonen och på så sätt kan du höra om det är jordfel. När jag spelar in hemma så drar jag en sladd från köket lite kort bara för att få det jordat då hela lägenheten annars är ojordad. Annars får jag ett brum som är 10 x värre än ditt. Det som dock är lite lustigt är att det fortfarande brummar lite när jag drar ström från köket, och det blir mindre om man håller på mikrofonen. Lite skumt fenomen. Dock hörs det inte när man man sedan basskär det man spelar in, så det har aldrig varit något problem för lite halvseriösa inspelningar hemma. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 För att få saken ur världen så kan du ju ta med dig hela kittet till affären och be dom kolla vilken del (om någon) som ställer till det. Glöm inte att skriva vad det var som var fel när du vet... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
martinfaeldt Postat 13 december 2007 Trådstartare Dela Postat 13 december 2007 jag ska till musikbörsen imorn. Tack för alla tips, jag återkommer imorgon kväll med resultatet! Och brummet fortsatte trots handpåläggningen.. =/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 15 december 2007 Dela Postat 15 december 2007 Slår samman flera inlägg på rad, där de kommer från en och samma medlem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
martinfaeldt Postat 22 december 2007 Trådstartare Dela Postat 22 december 2007 Har nu fått tillbaka min utrustning från musikbörsen, dem hittade inget fel på ljudkortet, micen eller phantommataren men tillsammans blev dem fucked up. Har nu fått låna en Behringers Tube ultragain 200 för att testa om brummandet försvinner.. Nu behöver jag hjälp med inställningarna på denna : http://www.audio-arber.com/Bilder/Shop/MIC200.jpg Brinner för musiken så var så snälla och hjälp mig Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
martinfaeldt Postat 23 december 2007 Trådstartare Dela Postat 23 december 2007 Istället för brumm är det nu ett brus, behöver hjälp med preamps inställningar, sen borde det funka klockrent! lyssna : http://www.speedyshare.com/716363635.html Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 23 december 2007 Dela Postat 23 december 2007 Gå närmare, och på rätt sida av mikrofonen så behöver du inte förstärka så mycket! 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.